Гледайте на живо конференцията: "Банките и бизнесът"
Close
Пловдив дневно засмуква хора от все по-голям периметър, като това натоварва входните и изходните артерии, които не са планирани за такъв трафик. Този проблем само ще расте.
Пловдив дневно засмуква хора от все по-голям периметър, като това натоварва входните и изходните артерии, които не са планирани за такъв трафик. Този проблем само ще расте.

Автомобилното иго на Пловдив

Градът и областта имат европейска структура, американски транспортни навици и азиатски хаос

Пловдив дневно засмуква хора от все по-голям периметър, като това натоварва входните и изходните артерии, които не са планирани за такъв трафик. Този проблем само ще расте.
Темата накратко
  • Вторият град се развива изключително в посока повече автомобили. Това ще донесе дълготрайни и в някакъв момент, нерешими проблеми, които ще спрат ръста му
  • Решението е много повече инвестиции в железопътен и градски транспорт и всякакви форми на алтернативна мобилност
  • Общините в област Пловдив трябва да работят много по-близко и координирано за развитието на връзките помежду си

Пловдив има 13 входове и изходи. Това само по себе си не е фатално. Начинът, по който те се натоварват обаче, е.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Вторият град се развива изключително в посока повече автомобили. Това ще донесе дълготрайни и в някакъв момент, нерешими проблеми, които ще спрат ръста му
  • Решението е много повече инвестиции в железопътен и градски транспорт и всякакви форми на алтернативна мобилност
  • Общините в област Пловдив трябва да работят много по-близко и координирано за развитието на връзките помежду си

Пловдив има 13 входове и изходи. Това само по себе си не е фатално. Начинът, по който те се натоварват обаче, е.

По данни на МВР, през три от летните месеци на 2022 г. - от май до юли, дневният трафик на тези входно-изходни артерии е варирал между 150 и 180 хил. коли. Ако приемем, че всяка от тях е влязла и излязла от града, това значи, че между 75 и 90 хил. автомобила нахлуват в Пловдив всеки ден. При това в летния сезон, който е традиционно по-леко натоварен.

Да поставим тези числа в контекст. В цялата област Пловдив има 18 общини и 211 населени места, с общо население 640 хил. души. В нея са регистрирани малко над 360 хил. автомобила. Самият централен град има около 319 хил. според последното преброяване. В него има малко над 38 хил. паркоместа.

Преведено, това значи, че всеки ден в Пловдив влизат една четвърт от всички автомобили в областта, които са два пъти повече от всички паркоместа в целия град. Не е трудно да се досетите какво значи това.

Вторият по големина град се пръска по шевовете

Достатъчно е да поседите сутрин или вечер в трафика на някоя от основните пътни артерии в града, за да разберете сами как се усеща това претоварване.

Подобно на бързия пулс, когато тренирате, този трафик по пловдивските артерии говори за усилена дейност. Главният град на областта играе ролята на сърце - всмуква и изтласква стотици хиляди хора всеки ден. Това се вижда особено много, ако погледнете и картата на индустрията около него, която вече докарва хора в радиус от десетки километри.

Проблемът е, че той не е проектиран, нито може да издържи дълго такъв трафик. Както казва собственият му План за интегрирано развитие (ПИРО), прогнозната моторизация през 2004 г. е била 520 коли на 1000 души, т.е. без нова инфраструктура градът може да понесе в горното си натоварване 160 хил. автомобила, а получава половината от това само като прииждащ трафик всеки ден. "В по-голямата си част уличната мрежа, особено в централната зона на града, е с изчерпана или работи на границата на пропускателната си способност. Изчерпана е предимно по първостепенната улична мрежа, като се надвишава с 40-50% практическата пропускателна способност на светофарно регулираните кръстовища", казва планът, който общината сама е приела.

Логичното решение на този проблем са влакове и градски транспорт

Областта има изключителното предимство да се намира в равнина и да има гъста жп мрежа. И въпреки това транспортът с всичко освен кола из тази равнина е кошмар (както може да прочетете тук). Това се дължи както на счупения градски транспорт в самия Пловдив, така и на недофинансираните и запуснати междуградски връзки.

През април тази година тогавашният транспортен министър Николай Събев дойде в "Тракия икономическа зона" и заедно с областния управител Йордан Иванов обеща нови влакове до 2026 г., а до края на 2024 г. да са изградени транспортни възли, където да се срещат няколко вида транспорт. "Без нужните градски връзки не правим нищо", каза тогава Събев.

Иванов и Събев тогава обещаха да пратят писма на околните общини, за да заложат такива връзки в плановете си - което значи, че всяка от общините в радиус около Пловдив трябваше да планира пари за връзка между градския и междуградския транспорт. "Капитал Пловдив" запита наскоро тези общини дали работят по такъв проект. Никоя от тях не отговори утвърдително, а доста от тях се изненадаха, че изобщо има такава идея.

На запитването повечето общини отговориха, че общуват редовно с областния град - 4-5 пъти месечно. Огромна част от тази комуникация, изглежда, засяга предимно отпадъците, които са единствената истинска регионална система - под натиска на ЕС.

Но точно както боклук и води не могат да бъдат отговорност само в рамките на една община, така

Пловдив сам не може да реши транспортния си пъзел

Но критиката, която може да бъде отправена, е, че не се и опитва твърде усилено. Повечето големи проекти на общината са свързани с пътна инфраструктура, като всички останали форми на транспорт - от градски до велосипеди или влакове, са на заден план.

Достатъчно е да се видят критиките на самите проектанти в ПИРО-то на Пловдив.

- Липсва по-значителна превозна система, която да служи за разпределител и около която да се обедини градският транспорт.

- Околовръстната жп линия за градски превози не е оптимизирана по отношение на пътникопотока, не е съвместена с градския транспорт и не се използва оптимално.

- Крайградската обиколна жп линия, съставена от обхождащите трасета, която е в незадоволително състояние, е негодна за движение; товарните жп гари са слабо натоварени и не се използват пълноценно по тяхното транспортно предназначение; индустриалната жп мрежа е в лошо състояние, като се използват около 20% от мрежата.

- Не е изградена системата от тангенти, като северната и южната тангента са в значителна степен компрометирани от хаотично застрояване.

Бизнес и хора долавят тези сигнали и реагират на тях. Това променя града. Без "гръбнак" от обществен транспорт, строителството и търговските дейности се разрастват хаотично, следвайки настоящите пътни артерии и обричайки все повече части от града на тежки проблеми в бъдеще.

Пловдив на практика е град с европейско планиране, азиатско ползване и американски транспортни навици. Това може да се види в начина по който градският транспорт "угасва" вечер и през уикендите. Градът с най-голямата пешеходна зона в България, де факто не дава начин на живеещите по-далеч да стигнат до нея, ако не са с автомобил. Или в покрития мост на Марица, където мръсотията и хаосът са закрили най-красивата гледка в града. Но най-добре личи по начина, по който се развиват търговските площи: под формата на големи ритейл паркове от американски тип, които затварят целия цикъл в себе си и където основният начин на достигане е с автомобил.

Естествено, всичко това са проблеми на растежа и не всичко зависи от общината. Градската железница например, която би могла да играе важна роля, е изцяло в полето на държавата. Но е важно градът да знае къде иска да стигне и да работи за това. Той обича да се сравнява с други европейски центрове, за да изпъкне на картата на Стария континент. Към момента обаче по всичко изглежда, че бъдещето му е това на София, където след две десетилетия хаос се появиха квартали, чието единствено спасение е "автобуси на повикване".

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yma201150749 avatar :-|
    yma201150749
    • + 2

    И какво му е доброто на демографските показатели по-точно?
    50 000 души по-малко за 10 години и то въпреки чиновническото административно завличане на студенти поради изкуствената комунистическа концентрация на ВУЗ-ове в едва 8-я по развитие град Пловдив за сметка на почти цяла южна България.

    Нередност?
  • 2
    mxk421090894 avatar :-|
    mxk421090894

    Пътувам из цялата страна и смея да твърдя, че Пловдив е най-задръстения град! Не го сравнявайте със София, все пак за трафика в столицата се направи много! Проблема на Пловдив е не външния трафик а, че там не се прави нищо от години.

    Нередност?
Нов коментар