До Азия и на За(па)д: трудни няколко години за "Българска роза"

Козметичната компания търси да се наложи и на българския пазар, след като пандемията, инфлацията и войната удариха бизнеса ѝ

"Българска роза" АД е компания, която съществува вече над 70 години на пазара
"Българска роза" АД е компания, която съществува вече над 70 години на пазара
"Българска роза" АД е компания, която съществува вече над 70 години на пазара    ©  Надежда Чипева
"Българска роза" АД е компания, която съществува вече над 70 години на пазара    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Най-големият пазар на "Българска роза" АД е в Азия.
  • Началото на войната в Украйна е създало безпрецедентни проблеми с транспорта по въздух.
  • Климатът оказва своето влияние върху производството на розово масло, както и икономическите условия в страната и света.

Когато имаш продукт с история от над 350 години, който е едно най-ценните етерични масла в света и струва 20 хил. евро за 1 кг, изглежда сравнително лесно да си успешен. Но не е. Отнема дълго време и битка с конкуренцията. Името помага - поне в случая с "Българска роза" АД. Базираният в Карлово производител на козметика е на пазара от над половин век, но последните няколко години са тежки за него. Въпреки че остава на печалба (343 хил. лв. за 2021 г.), приходите му се свиха значително заради пандемията, а войната и инфлацията заплашват да продължат тази тенденция още.

Дом в сърцето на долината

Основана през 1948 г., "Българска роза" води началото си от малка дестилерия за преработка на етеричномаслени култури, характерни за региона, като роза, лавандула, мента, лайка и др. маслодайни билки. Поради технологичното ограничение през първите години на живот на компанията тя работи само сезонно, като преработката на суровина се случва директно по време на беритба.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Най-големият пазар на "Българска роза" АД е в Азия.
  • Началото на войната в Украйна е създало безпрецедентни проблеми с транспорта по въздух.
  • Климатът оказва своето влияние върху производството на розово масло, както и икономическите условия в страната и света.

Когато имаш продукт с история от над 350 години, който е едно най-ценните етерични масла в света и струва 20 хил. евро за 1 кг, изглежда сравнително лесно да си успешен. Но не е. Отнема дълго време и битка с конкуренцията. Името помага - поне в случая с "Българска роза" АД. Базираният в Карлово производител на козметика е на пазара от над половин век, но последните няколко години са тежки за него. Въпреки че остава на печалба (343 хил. лв. за 2021 г.), приходите му се свиха значително заради пандемията, а войната и инфлацията заплашват да продължат тази тенденция още.

Дом в сърцето на долината

Основана през 1948 г., "Българска роза" води началото си от малка дестилерия за преработка на етеричномаслени култури, характерни за региона, като роза, лавандула, мента, лайка и др. маслодайни билки. Поради технологичното ограничение през първите години на живот на компанията тя работи само сезонно, като преработката на суровина се случва директно по време на беритба.

"Локацията ни в Карлово е симбиоза между наименованието на региона, местоположение, традиции, поминък, настояще и надявам се, бъдеще на региона. Тук благоприятният климат дава възможност за отглеждане на маслодайна роза, от която да бъде добито розово масло с отлични характеристики, несъизмеримо като качество с нито едно друго розово масло, произведено другаде", коментира Неделина Кирякова, търговски директор на "Българска роза".

Така през началото на 60-те и 70-те години компанията прави и първото си разрастване, като се добавят три допълнителни цеха за преработка на синтетични ароматни вещества, сапуни и пасти за зъби и битова химия, както и ароматизиране за тютюн.

През 1994 г. е първата фирма с национална регистрация в Патентното ведомство на Република България за вписан ползвател на регистрирано наименование за произход - Българско розово масло. През 1997 г. е приватизирана и преобразувана в акционерно дружество и за щастие не я сполетява съдбата на други приватизирани дружества.

"От 2000 г. насам компанията значително разширява своето производство и продуктова гама, като се придържаме и към основния ни стремеж за затваряне на цикъла от производство на суровини за парфюмерия и козметика до крайни продукти - 95% от тях са базирани на розово масло и розова вода", коментира Кирякова.

Капещи листа

Розоберът е би най-сложният и трудоемък етап от целия процес на производство на розовото масло. За производството на килограм от "течното злато" са нужни три тона и половина розов цвят. Това се случва ежегодно чрез кампаниите за розобер в региона, като по това време, през юни и юли, всеки ден се вари продукцията. Самият процес е прецизен и изисква да не се увреждат розите, което пречи и на автоматизацията на този процес. За такава ръчна дейност ниските възнаграждения довеждат до липсата на работна ръка.

"Все повече наблюдаваме как големи площи, засадени с българска роза, просто не се берат и продуктът просто увяхва и се прахосва. Това е сектор, който има нужда да се подпомага от държавата, защото е един истински символ на България в световен мащаб", смята Кирякова.

Плодовитостта на розите е силно зависима от климата, което е и един нарастващ проблем в момента. В предишни години според Кирякова беритбите са били и в по-дълги периоди, което позволява и произвеждането на повече розово масло.

От "Българска роза" разполагат и със собствени плантации на роза, които са под аренда. Тези обаче не са достатъчни, за да задоволят всичките им производствени нужди, което довежда до нуждата и от закупуване на допълнителни количества през сезона.

Проблеми с Пътя на коприната

Продуктите на "Българска роза" могат да бъдат намерени в над 40 страни в света. Едни от най-големите клиенти са производителите на висококачествени парфюми в Европа, където българската роза се използва не толкова заради аромата, а заради способността да удължава ефекта на парфюмите. Пазарът с най-голям дял на компанията обаче е този в Азия, където според Кирякова има силно изградено доверие към продуктите от роза и техните ефекти върху здравето. Най-голям интерес, отбеляза тя, има предимно към ежедневната гама на компанията.

Именно този голям дял на търговията с азиатски държави обаче предизвиква и голям проблем през периода на ковид пандемията и последвалата война в Украйна.

"В рамките на почти седмица от началото на войната забелязахме един наистина безумен скок в цените на въздушния транспорт до Азия с повече от 300% в рамките на седмица. Това се дължи до голяма степен и на затворените въздушни пространства и нуждата от приемането на обходни маршрути и добавянето на повече прекачвания по пътя. За щастие в последно време се наблюдава известно стабилизиране и нормализиране в това отношение", коментира Кирякова.

Това е поредният удар в последните години. Ковид пандемията и инфлацията се отразяват и върху потреблението на козметика - приходите на компанията през периода от 2020 г. (4.5 млн. лв.) и 2021 г. (4.4 млн. лв.) са доста по-ниски от достигнатите преди това 7 млн. лв. Това е довело и до намаляване на персонала - 70 души, сравнено със 105 през 2019 г.

"Високите цени на електроенергията, постоянно увеличаващите се цени на суровини, материали, горивата дават своето отражение върху себестойността на продукцията. Стремим се да балансираме и да не допускаме резки скокове в цените на произвежданите от нас продукти. Това е свързано с ежедневни усилия, водене на преговори и търсене на нови варианти за оптимизиране на разходите. В годините имаме изградени дълготрайни и устойчиви партньорства, което ни дава възможност да преговаряме успешно в посока по-добри цени", коментира Кирякова.

Защо не и в България

Стабилизирането на транспортната мрежа води със себе си и възможността за подобряване на показателите на компанията към азиатския пазар, което е и една от главните цели на "Българска роза".

Лична мисия, която Кирякова има, е и навлизането все повече на пазара в България и популяризирането на козметиката от розово масло в страната.

"Често нашите продукти се купуват и като подаръци на българи в чужбина или просто подаръци за чужденци, защото българската роза е символ на България. Според мен обаче е важно и да оценяваме нашия продукт тук, като качество не мога да кажа, че сме на по-ниско ниво от най-добрите парфюмни продукти в света. При участието ни на изложението Beauty World Middle East в Дубай през 2021 г. тоалетната вода Bulgarian Rose for men бе сред петте отличени продукта в две категории - "Натурален продукт на годината" и "Иновация на годината", споделя Кирякова.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    alexpetrov avatar :-|
    alexpetrov

    Само като видях цената на килограм розово масло разбрах колко стойността ще е тази статия. Защо не помислите да слагате подзаглавие платен репортаж?
    Г-н Чепилски, моите уважения, незадълбочено и определено с липса на проверка на фактите. Без хейт, успех.

    Нередност?
Нов коментар