Шестият ритейл парк на Пловдив

С отварянето на Via Север на собственика на "Филикон-97" Борис Калибацев вторият по големина град в страната затвърждава първенството си по брой ритейл паркове

Новият ритейл парк разполага с над 10 хил. кв.м отдаваема площ
Новият ритейл парк разполага с над 10 хил. кв.м отдаваема площ
Новият ритейл парк разполага с над 10 хил. кв.м отдаваема площ    ©  Димитър Марков
Новият ритейл парк разполага с над 10 хил. кв.м отдаваема площ    ©  Димитър Марков
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • В началото на ноември в града под тепетата отвори шести ритейл парк.
  • Това е втори подобен обект в Пловдив за инвеститорите от "Филикон-97".
  • Общо 15 млн. лв. са вложени като основната част е кредит от "ДСК".

Пловдив от години е познат като града на седемте хълма, макар и един от тях (Марково тепе) днес да не съществува. Така "само" с шест тепета, както местните ги наричат, отскоро градът има и шест работещи ритейл парка, с което оглавява класирането сред градовете в страната. Общата им отдаваема площ е около 60 хиляди кв. м, а за останалите може да прочетете в текста на "Капитал" от специалното издание "Имоти и инвестиции" от май тази година.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • В началото на ноември в града под тепетата отвори шести ритейл парк.
  • Това е втори подобен обект в Пловдив за инвеститорите от "Филикон-97".
  • Общо 15 млн. лв. са вложени като основната част е кредит от "ДСК".

Пловдив от години е познат като града на седемте хълма, макар и един от тях (Марково тепе) днес да не съществува. Така "само" с шест тепета, както местните ги наричат, отскоро градът има и шест работещи ритейл парка, с което оглавява класирането сред градовете в страната. Общата им отдаваема площ е около 60 хиляди кв. м, а за останалите може да прочетете в текста на "Капитал" от специалното издание "Имоти и инвестиции" от май тази година.

В началото на ноември отвори врати вторият подобен обект на собственика на пловдивската консервна фабрика "Филикон-97" Борис Калибацев. След инвестиция от 15 млн. лв. Via Север се простира върху имот от около 23 дка в район "Северен" с лице към седмата най-натоварена пътна отсечка в страната - бул. "Карловско шосе". Той разполага с над 10 хил. кв.м отдаваема площ, разпределена в 13 обекта, най-големият от които Lidl (деветият на веригата в Пловдив), паркинг за 310 автомобила и хъб на Eldrive със станции за супербързо зареждане на електромобили.

Via Север

Pepco, Deichmann, Sport Depot, LC Waikiki, JYSK и dm са само част от останалите наематели в новооткрития ритейл парк. "Създава се микс, в който конкуренцията между отделните оператори е сведена до минимум", казва за "Капитал" Иван Калибацев, син на собственика, и допълва, че "опитваме се да направим микс, който да бъде допринасящ за всеки". Според него ритейл паркът е формат, който "е много по-удобен, по-рационален и функционален в сравнение с по-големите обекти" като моловете. По думите му, за да бъдат успешни, ритейл парковете имат необходимост от своя "локомотив" в лицето на голямата хранителна верига. В случая тя е Lidl, но фамилията има и друг подобен проект, Via Park (виж карето), а там хранителната верига е Billa.

Калибацев разказва, че имотът от 23 дка, върху който е построен паркът, е седял над 20 години, без да се експлоатира. Върху него през 90-те се е намирал т.нар. цех номер две на преработващото предприятие "Филикон-97", където са се произвеждали консерви предимно за руския пазар.

По думите му за него е имало много концепции като една от тях "е страхотна идея, която в България я няма" и обяснява, че е трябвало в една сграда да се създаде шоурум, в който да бъдат представени няколко различни марки автомобили. При сондажите сред представените в страната брандове, се оказва, че вече имат терени, на които да разположат собствените си шоуруми и така пропада тази идея. В последствие е имало друга, при която имотът да се раздели на две или три и да се продаде, но надделява тезата, че такъв имот с лице близо 300 м към основен булевард не може да се намери лесно и го запазват в този му вид.

Така се стига до 2020 г., когато предлагат на Lidl да изгради там свой обект. През юни същата година те правят замерване на пътникопотока на булеварда и се появява числото 28 хиляди автомобила на ден. Това прави отсечката шестата или седмата най-натоварена в страната, а в града си съперничи за първото място с бул. "Асеновградско шосе". След това от хранителната верига се съгласяват да са оператор в бъдещия ритейл парк и се задвижва работата по него. Според Имотния регистър (ИР) сключеният договор за наем е за 17 години. Отнема около година да се договорят повечето от останалите обекти, като при стартирането на строителните работи през август 2021 г. 80% от парка е договорен.

Неочакваното препятствие

В напредването на строителните работи се появява проблем, който не е предвиден при сключването на договорите през 2020 г. и началото на 2021 г. - инфлацията и последвалата война в Украйна. По-високите цени на строителството водят и до нуждата от по-голяма инвестиция. В случая става въпрос за допълнителни около 2.5 млн. лв. и така без стойността на земята общата инвестиция в ритейл парк Via Север е 15 млн. лв. Според Иван Калибацев тя ще се изплати за малко повече от 10 години, като "в голяма степен е банков кредит, като за него гарантираме и с другите си бизнеси". В ИР е видно, че през юни 2021 г. между "Филикон-97" и Банка ДСК е сключен договор за ипотека на стойност 8 млн. лв. Залогът са терени от около 64 дка на входа на село Труд край Пловдив и фотоволтаичните съоръжения върху тях.

Освен дружеството на семейството му "Виа Север", чрез което ще се управлява ритейл паркът, инвестиция има и на самите наематели, които също имат довършителни работи в обектите си. Пример са Lidl, които правят първия си обект в града под тепетата с каси за самообслужване.

За проблема с инфлацията и сключените договори за наем отпреди нея, Калибацев разказва, че решение няма. Според него не е имало вариант, в който да поискат от наемателите си по-високи суми и обяснява, че би било непрофесионално.

Цените за наем в ритейл парка са между 7 и 10 евро на квадратен метър в зависимост от вида на обекта и степента на завършеност, при която се предава на наемателя. За по-малки обекти като аптеки например, наемът може да надвиши 10 евро и да достигне до около 12. Освен това разкрива и че с някои от наемателите имат договорка за т.нар. оборотен наем. "Когато създадеш един такъв център с неговата синергия на микса от наематели и когато обектът се разработи, ти, като си организирал нещата по този начин, би искал да получиш дивидент, какъвто се явява този оборотен наем", обяснява той.

Мотивацията за втори ритейл парк Калибацев обяснява с успеха на първия. Дава пример с Billa, която по техни данни е преизпълнила с 20% заложените си таргети за обороти за първите три години от стартирането си. Опериращото дружество "Сарис пропърти" от своя страна е с приходи от малко повече от един милион лева и печалба 455 хил. лв., която е с около 71% повече от 2020 г.

Първият ритейл парк

Via Park отваря на етапи през 2018 г. и годините след това и разполага с около 6400 кв. м отдаваема площ, над 12 обекта, паркинг за 250 автомобила. Отличаващото го от повечето ритейл паркове е офис сградата на пет нива с общо над 5000 кв.м отдаваема площ. Намира се на ключово кръстовище между булевардите "Коматевско шосе" и "Александър Стамболийски" в район "Южен" на града.

Калибацев разказва, че семейството му притежава имота повече от 10 години. Всъщност той е на метри от фабриката на "Филикон-97" и е около 13.8 дка. Купен е чрез придобиване през септември 2010 г. на дружеството "Сарис пропърти", в което е бил апортиран само два месеца по-рано от "Сарис" със съдружници Анна и Иван Петрови.

За терена Калибацев разказва още, че е имало подробен устройствен план (ПУП) за строителство с обща разгъната застроена площ (РЗП) от над 45 хил. кв.м. Спомня си, че за него са се изредили "десетки строителни предприемачи от Пловдив и региона, за да ни предлагат да построим големи сгради", но като инвеститор извън жилищния сектор семейството му е решило, че желае да направи обслужващо за живущите наоколо място, където хората да прекарват времето си.

Първоначално идеята е била да бъде построен търговски център на три нива, а Carrefour и Mr. Bricolage са готвените основни наематели. По думите на Иван Калибацев обаче първата френска верига се изтегля от страната, а другата замразява експанзията си и така идеята се проваля.
Все още няма коментари
Нов коментар