Пловдив търси нови превозвачи по междуселищни линии в областта
В момента те се покриват временно от транспортни фирми по метода на пряко договаряне


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
- Обществената поръчка включва 28 линии, като за всяка се кандидатства поотделно за срок от 5 години.
- Прогнозната стойност е 1.45 млн. лв., колкото се очаква да е държавната субсидия на избраните превозвачи за този период.
- Най-големият превозвач в областта - "Хеброс бус", предвижда още свиване на дейността и ограничаване на линиите.
Община Пловдив пусна обществена поръчка за транспортни фирми, които да обслужат превоза на пътници по 28 междуселищни автобусни линии в рамките на областта за следващите пет години. Основните направления са Асеновград, Карлово, Хисаря, част от селата от Родопската яка - откъдето е и най-големият ежедневен поток на хора към Пловдив. Офертите се приемат до края на януари, като този път линиите не са в пакет, а са разделени, така че превозвачите да могат да кандидатстват за всяка от тях поотделно.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове- Обществената поръчка включва 28 линии, като за всяка се кандидатства поотделно за срок от 5 години.
- Прогнозната стойност е 1.45 млн. лв., колкото се очаква да е държавната субсидия на избраните превозвачи за този период.
- Най-големият превозвач в областта - "Хеброс бус", предвижда още свиване на дейността и ограничаване на линиите.
Община Пловдив пусна обществена поръчка за транспортни фирми, които да обслужат превоза на пътници по 28 междуселищни автобусни линии в рамките на областта за следващите пет години. Основните направления са Асеновград, Карлово, Хисаря, част от селата от Родопската яка - откъдето е и най-големият ежедневен поток на хора към Пловдив. Офертите се приемат до края на януари, като този път линиите не са в пакет, а са разделени, така че превозвачите да могат да кандидатстват за всяка от тях поотделно.
Поръчката е на стойност общо на 1.45 млн. лв. (без ДДС) и идва, след като в последните няколко месеца редица фирми обявиха, че не искат да подновяват договорите си и да продължат работата си по междуселищните курсове, тъй като дейността им генерира загуби. В това число бе и "Хеброс бус", който оперира по най-много направления в областта. Собственикът на фирмата Веселин Дошков отново коментира пред "Капитал", че свиването на дейността ще продължава на база рентабилност на линиите. Той не очаква и тази поръчка да запълни всички 28 линии и "нещата по-скоро ще се затруднят, отколкото да се подобрят".
Временни решения
От началото на тази година курсовете по голяма част от линиите в областта се изпълняват от превозвачи с временни договори, сключени по метода на пряко възлагане. Причината е, че старите договори са изтекли в края на 2022 г., а дотогава нови превозвачи не са били избрани."С разрешение от областния управител сме възложили директно на фирми да извършват превоз за 6 месеца или до провеждане на обществената поръчка - което първо се случи, за да не прекъснем транспортната услуга и да не оставим областта без транспорт, така както се случва в много други региони", обясни зам.-кметът Чонов, като добави, че за момента само две линии (до с. Братя Даскалови и до гр. Първомай през Асеновград) са без обслужване, тъй като няма желание от страна на нито една фирма.
"Хеброс бус" и в момента е изпълнител по почти половината от всички линии, но фирмата се е отказала от част от досегашните си направления. По думите на Веселин Дошков тези, които са поели, макар и на загуба, е било "просто защото нямаше кой".
Линия по линия
Поръчката е пусната линия по линия, т.е. общината търси фирма за всяко отделно направление. От една страна, по думите на зам.-кмета по транспорта Тодор Чонов така общината иска да осигури възможност и на по-малки фирми, които работят с ограничен автопарк и персонал, да се включат с оферти. От друга страна, той смята, че работата с конкретен превозвач за всяка линия ще осигури по-добър контрол върху изпълнението на разписанието.Предложени по този начин обаче, има риск линиите, които не носят достатъчно приходи или работят на загуба, да останат без потенциални превозвачи. По думите на Чонов по тази причина се водят активни разговори с всички потенциални изпълнители. "Имам големи опасения, но ако трябва, на по-късен етап ще комбинираме линии - действително трябва да се пипнат някои, които се дублират", коментира той.
Нуждата от оптимизация се вижда и от данните на общината за 2021 г. Средната запълняемост на линиите е около 30%, или 12-15 пътници, което е крайно недостатъчно дори за покриване на разходите на превозвачите. Най-натоварените две линии са тези с по-малко курсове дневно, като и при тях автобусите се пълнят най-много на 50%.
Според Веселин Дошков по тази причина в този си вид поръчката вероятно няма да бъде изпълнена изцяло. "Поне 10 направления ще отпаднат", категоричен е той. По негови думи някои линии носят приходи само когато часовете са редуцирани, както и когато се изпълняват в двете посоки - например от и до Карлово, а не само в едната посока (което обаче означава, че фирмата трябва да спечели обществените поръчки и в двете общини, тъй като всяка от тях има квота само в едната посока). "Прави се комбинация от най-атрактивните часове за пътуващите. Не мога да кажа, че това е минимумът, но не мога да кажа, че е и най-комфортното за пътуващите - някакво средно положение", коментира Дошков.
Какво се търси
Обществената поръчка изисква автобусите по курсовете да бъдат с минимален стандарт Евро 4, което е дори по-ниско от стандарта, заложен за автобусите в градския транспорт - Евро 6. "Това е средно изискване според нас. Не искаме по областната транспортна схема да се движат стари автобуси", обясни зам.-кметът Тодор Чонов, като допълни, че ако се постави по-високо изискване, има риск да не бъдат открити изпълнители по поръчката, тъй като автобусите с по-висок стандарт са логично по-скъпи.Общата прогнозна стойност на услугата за целия срок възлиза на 1.45 млн. лв. (без ДДС). Толкова е и очакваната държавната субсидия, която тези фирми ще получат за петте години. "Има механизъм за разпределение на средствата впоследствие на всеки от превозвачите", обясни зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов. Той зависи от пробега, броя на курсовете и пр., като допълни, че този тип превоз на пътници (за разлика от градския транспорт) не се дофинансира от общините.
2 коментара
Тримата ортаци строят вили в общ парцел и никак не са случайни, ама никак! На брега на Егейско море са се наредили така: Депутат, ЧСИ, Върховен съдия.
https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161299169711189
Депутат от ГЕРБ, ЧСИ на Пеевски и Съдия на Георги Гергов с общ имот в Гърция
Георги Гергов вече получи един отказ от Агенция по вписванията
https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161299387781189
Има още шанс за Пловдивския Панаир, но кметът на Пловдив Здравко Димитров от ГЕРБ се крие.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.