Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Царят на складовете

"Лукойл" държи почти всички бази за задължителния държавен резерв. Това според търговците на горива е реалната бариера пред конкурентния внос, а не акцизните складове

Калина Горанова, Вера Денизова
25235 прочитания

© ЖИВКО АНГЕЛОВ


Целият път на бензина и дизела от рафинерията до бензиностанцията от години има един доминиращ играч - "Лукойл". Зависимостта на по-малките конкуренти от него само преди дни беше подмината с деликатния термин паралелизъм от Комисията за защита на конкуренцията. Сега стана известен и нов монопол на руската група по веригата - тя държи повечето от данъчните складове. А още по-свита се оказва конкуренцията при базите, в които частните компании заделят количества за държавния резерв. Накратко: акцизни складове що-годе има, но при тези за резерва вместимостите извън "Лукойл" са по-малко, в сравнение със задълженията на компаниите вносители. И тук вече са високите цени и силата на "Лукойл" да откаже на всеки, който пожелае.

Данните и пазарът

Информацията, че рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас" и търговецът на едро и дребно "Лукойл България" държат 92% от данъчните складове за бензин и 82% от складовете за дизел, бяха изнесени от Петър Славов, Мартин Димитров и Методи Андреев от "Нова република". Според тях това е и една от причините горивата в България да са едни от най-скъпите (без акциз и ДДС) в Европа, като темата със складовете е засягана и от КЗК в докладите й за състоянието на пазара.

"Нова република" получи информацията за периода 2014-2015 г. след съдебна битка с Министерството на финансите. Новото към данните за лицензираните складодържатели (чийто списък е на сайта на Агенция "Митници") е информацията какъв е максималният им капацитет за съхранение, който досега не беше публичен. Така зададен, въпросът обаче води до няколко изкривявания на крайните изводи. Например в обемите на "Лукойл" попада рафинерията, която заедно с пристанище Росенец се водят един данъчен склад. Друг такъв склад е тръбата от Бургас до базата в Илиянци, както и шестте бази към тях. Извън тях "Лукойл България" разполага с още два по-малки обекта в Русе и Аспарухово. Т.е. информацията на база максимален складов капацитет няма как да е голяма изненада, при положение че е логично да става въпрос за огромни обеми, които не е задължително да са пълни на 100%.

От "Лукойл" твърдят, че според официални данни годишно в България се внасят легално между 1.2 и 1.4 млн. тона горива, формиращи 40% от пазара в страната (числата се потвърждават и от НСИ). И че "нито един тон от тях не е преминал през данъчни складове на компании от групата "Лукойл".

Освен това почти всеки, който е поискал лиценз за данъчен склад, го е получил, стига да е показал, че отговаря на изискванията (виж карето). Общият брой на тези обекти според онлайн регистъра на Агенция "Митници" към момента е 128, като от началото на тази година с лиценз са се сдобили нови четири склада. На още два им е отказан такъв, според източници от митниците.

Един от големите складодържатели обясни, че в момента, въпреки че капацитетите му съществуват на книга, складът му е почти празен. От друг играч на пазара - "Сакса", твърдят, че складовата вместимост не отразява реалното количество горива, които минават през базите. "Обикновено складодържателите използват вместимостите по няколко пъти на месец, като през него могат да се обработят по няколко партиди за този период, които надвишават 3-4 пъти резервоарния капацитет. За да се види структурата на пазара, трябва да се вземат реални количества горива, които минават през тези складове на година", твърди Светозар Димов, управляващ партньор в "Сакса". Според него България, за разлика от други държави, е доста либерална по отношение на вноса на горива. "Например в сравнение с Гърция, където изискването е да има обособени резервоари за всяка фирма, вложител в данъчните складове", казва Димов. Той допълва, че средно цената на горивата през данъчен склад се оскъпява с около 2 стотинки на литър.

От бранша твърдят, че ако някой е имал желание да се сдобие с готова база, е можел да го направи на добра цена. Предишният лидер "Петрол" разпродаде много от тези активи след краха на КТБ. По данни от пазара от тях едва два склада за горива продължават да работят като такива, вече с нови собственици. Това е бившата база в Стара Загора, която стана собственост на "Зара – Е", като на търга за продажбата й е наддавал и Веселин Марешки. Втората е във Враца, купена от ДМВ.

Проблемът Държавен резерв

Пазарен проблем със складовете за горива все пак има, но той - според представители на бранша, е на друго място - при базите, които се използват за съхранение на запаси. По Закона за запасите от нефт и нефтопродукти всеки вносител (от ЕС и от трети страни) е длъжен да поддържа 60-дневни запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на направения от него нетен внос спрямо общия през предходната календарна година.

"Тук групата "Лукойл" има господстващо положение при съхранение на дизел и бензин. Просто няма достатъчно лицензирани складове. Наличните вместимости извън "Лукойл" са по-малко в сравнение със задълженията на компаниите, вносители за запасите, които трябва да съхраняват. И те, макар и да са конкуренти на "Лукойл", са принудени да използват техните складове", твърди Димов. Той казва, че цените за тази услуга са високи и непазарни. "От "Лукойл" могат да си позволят да откажат на даден клиент. А санкцията, ако не се изпълнява законът, е в двоен размер на равностойността на запасите по пазарни цени към датата на установяване на нарушението и може до достигне десетки милиони. Това е бариерата за повече внос, не е проблемът дали в малък данъчен склад може да се внесе голям обем горива", казва Светозар Димов.

Други петролни компании посочват същия проблем, макар и в неформален разговор. Това показват и официалните данни от регистрите на Държавна агенция "Национален резерв" - групата "Лукойл" държи 74% от общия обем на всички подобни складове за дизел и почти 90% от тези за бензин. И тук, за разлика от данъчните складове, горивата не могат да се превъртат, защото трябва да са налични цяла година.

В някои въпросът е решен като вносителите на горива плащат на държавата и тя да съхранява резерва от тяхно име. В други пък всеки търговец на горива със задължение да съхранява резерви може да си купи купони, които се издават от компании, чийто бизнес е свързан с тази дейност. Идея е и да се даде възможност на правителството да сключва двустранни споразумения с други страни, членки на ЕС, за взаимно ползване на данъчни складове и поддържане на изискуемите 60-дневни запаси.

И все пак

Трайчо Трайков от "Нова република" казва, че складовите вместимости може и да не са най-правилният мерител, но че най-голямата компания на пазара все пак може да използва данъчните складове като лост, с който да влияе на останалите. Това в крайна сметка се отразява на цените на горивата на дребно, които на моменти са едни от най-високите в ЕС.

И каквото и да обясняват от "Лукойл" - тези разходи за складиране на тях са им в себестойността, докато на вносителите са допълнителни.

"Цените на горивата биха могли да са с около 10-15 ст. по-ниски, но не бих казал само заради данъчните складове, а заради цялостната структура на пазара на едро. Тя е доминирана от една компания и рафинерия, която е ценообразуващ фактор за целия регион, не само за България", дава едрата картина Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията. Той допълва, че тъй като пазарът не е гъвкав, големите клиенти на групата "Лукойл" като веригите бензиностанции нямат интерес да тръгнат на война със своя доставчик. Той им осигурява ниски цени на едро и голям маржин при продажбите на дребно.

Удоволствието да имаш склад

Първото условие за данъчен склад е да има налична складова база, свързана с жп и автотранспорт и със съответната резервоарна вместимост, а фирмата, която я държи, трябва да е с регистриран капитал минимум 500 хил. лв. За още около 100 хил. лв. базата може да бъде оборудвана с нужната измервателна техника, така че да отговори на изискванията на Агенция "Митници". Колкото повече са продуктите, толкова повече са и уредите. Основната тежест идва по линия на банковата гаранция, която е длъжен да има всеки складодържател, като тя обезпечава плащането на акцизната стока. На 1000 литра дизел цената на банковата гаранция излиза около 700 лв., а на 1000 литра бензин - 800 лв. При пропан-бутана е по-ниска, като за същото количество ще трябва има банкова гаранция от 340 лв., твърдят от бранша.

По искане на ЕС

По-правилното название на данъчните складове би било акцизни складове. Те са изискване на ЕС, а чрез тях се гарантира, че горивото може да се движи от една държава членка в друга в режим отложено плащане на дължимия акциз. Идеята е по този начин да се избегнат злоупотреби, тъй като в рамките на ЕС няма митници, а акцизните ставки са различни в различните държави. Българска иновация е изискването за измервателни уреди на всеки склад, а идеята е контролът да не зависи от човешки фактор, но това оскъпява услугата. Задължен пред митниците е складодържателят и той отговаря държавата да си получи дължимия акциз. Ако това не се случи, се активират банковите гаранции, с които се обезпечава всяка партида. Акцизът е дължим от търговеца в момента, в който горивото напусне склада.

В правния мир съществуват и т.нар. митнически складове - за горива извън евросъюза, и не разполагат със същите измервателни уреди. Те са чест обект на атаки от страна на Българската петролна и газова асоциация като места, на които може по-лесно да се извършва нерегламентиран внос. Според източници от митниците обаче към днешна дата има само един такъв във Варна, като от миналата година през него не е преминавало гориво.

8 коментара
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Защо нищо не казвате, за това че Лукойл има 2 данъчни склада.. а има още над 150 други складове. Че големите складове са такива защото са на територията на рафинерията. И защото нефтопровода до София също се води склад. Прекалено едностранна статия.

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Или май някой е решил да прибере складовете на Лукойл? Ей така за без пари.. използвайки законодателни промени.. Само не разбирам.. защо не се правят нови складове? Скъпо било.. ами то и сегашните не са излезли евтино.

  • 3
    jhe1487669237517627 avatar :-|
    Krasi Pasiev

    Ама нещо накрая забравихте да напишете Платен репортаж.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ами щом излизат по 2 стотинки от цената, да си направят складове. За мен Лукойл няма голяма вина, че предлага най-удобната услуга. Монополът се характеризира с някаква бариера за навлизане на пазара - юридическа или прекалена капиталоемкост. Не вярвам, че подобни съоръжения влизат във втората категория.

    Другото важно нещо е, че дори конкурентите на Лукойл признават, че тези капацитети не са измерител, защото работят с по-малки количества. Тоест не им пречи, че Лукойл има прекалено голям дял, защото техния си капацитет им стига при текущия обем дейност.

    Друг е въпроса, ако търговците биват изнудвани от Лукойл да не си правят складове.

  • 5
    destino avatar :-P
    destino

    [quote#2:"mickmick"]Или май някой е решил да прибере складовете на Лукойл?[/quote]

    Пич, едва ли има такава сила в страната, която да прибере складовете на Fuckoil, споко.

  • 6
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Ако имаше такава полза от тези складове Петрол нямаше да нарежат на скрап базата си в Търговище.
    Военните също нямаше току-така да загробят почти всичко.

  • 7
    rudeboy avatar :-|
    Antonio

    Кой ще вложи милиони (в т.ч. банкови гаранции), само за да може да си плаща акциза? Годишния ти внос не трябва да надвишава складовия капацитет, за да си в рамките на закона. Да вложиш огромни средства в стока която “лежи“ на склад и да се надяваш, че Лукойл няма да реши да те фалира, играейки си с цените, в периода когато не можеш да отреагираш, е ми кой е толкова наивен и луд? И ето ти го монопола...

  • 8
    kvitanov avatar :-|
    Bebeto

    Държавният резерв на горивата е стратегически и не може да се държи от основният противник на НАТО , като се касае за натовска държава в случая България!!! Това е същото когато бяхме член на Варшавския договор Държавния резерв да се държи от американската Тексако!!! Друг е въпроса, че циганина Иван Костов направо подари Нефтохим на руснаците заедно със всички складове и ако това не е тъмносин КОМУНИСТ здраве му кажи!!! Руснаците продължават да ни грабят като през социализъма!!! Под предтекст НАТО трябва да изчистим зависимостта си от джуджето ПУТЯ и неговия крадец и слуга ЗЛАТЕВ!!! Руските политици вече 90години ненавиждат и ограбват България и са се впили като кърлеж в снагата и!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK