С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 13 апр 2017, 16:00, 23252 прочитания

Царят на складовете

"Лукойл" държи почти всички бази за задължителния държавен резерв. Това според търговците на горива е реалната бариера пред конкурентния внос, а не акцизните складове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Целият път на бензина и дизела от рафинерията до бензиностанцията от години има един доминиращ играч - "Лукойл". Зависимостта на по-малките конкуренти от него само преди дни беше подмината с деликатния термин паралелизъм от Комисията за защита на конкуренцията. Сега стана известен и нов монопол на руската група по веригата - тя държи повечето от данъчните складове. А още по-свита се оказва конкуренцията при базите, в които частните компании заделят количества за държавния резерв. Накратко: акцизни складове що-годе има, но при тези за резерва вместимостите извън "Лукойл" са по-малко, в сравнение със задълженията на компаниите вносители. И тук вече са високите цени и силата на "Лукойл" да откаже на всеки, който пожелае.

Данните и пазарът


Информацията, че рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас" и търговецът на едро и дребно "Лукойл България" държат 92% от данъчните складове за бензин и 82% от складовете за дизел, бяха изнесени от Петър Славов, Мартин Димитров и Методи Андреев от "Нова република". Според тях това е и една от причините горивата в България да са едни от най-скъпите (без акциз и ДДС) в Европа, като темата със складовете е засягана и от КЗК в докладите й за състоянието на пазара.

"Нова република" получи информацията за периода 2014-2015 г. след съдебна битка с Министерството на финансите. Новото към данните за лицензираните складодържатели (чийто списък е на сайта на Агенция "Митници") е информацията какъв е максималният им капацитет за съхранение, който досега не беше публичен. Така зададен, въпросът обаче води до няколко изкривявания на крайните изводи. Например в обемите на "Лукойл" попада рафинерията, която заедно с пристанище Росенец се водят един данъчен склад. Друг такъв склад е тръбата от Бургас до базата в Илиянци, както и шестте бази към тях. Извън тях "Лукойл България" разполага с още два по-малки обекта в Русе и Аспарухово. Т.е. информацията на база максимален складов капацитет няма как да е голяма изненада, при положение че е логично да става въпрос за огромни обеми, които не е задължително да са пълни на 100%.

От "Лукойл" твърдят, че според официални данни годишно в България се внасят легално между 1.2 и 1.4 млн. тона горива, формиращи 40% от пазара в страната (числата се потвърждават и от НСИ). И че "нито един тон от тях не е преминал през данъчни складове на компании от групата "Лукойл".



Освен това почти всеки, който е поискал лиценз за данъчен склад, го е получил, стига да е показал, че отговаря на изискванията (виж карето). Общият брой на тези обекти според онлайн регистъра на Агенция "Митници" към момента е 128, като от началото на тази година с лиценз са се сдобили нови четири склада. На още два им е отказан такъв, според източници от митниците.

Един от големите складодържатели обясни, че в момента, въпреки че капацитетите му съществуват на книга, складът му е почти празен. От друг играч на пазара - "Сакса", твърдят, че складовата вместимост не отразява реалното количество горива, които минават през базите. "Обикновено складодържателите използват вместимостите по няколко пъти на месец, като през него могат да се обработят по няколко партиди за този период, които надвишават 3-4 пъти резервоарния капацитет. За да се види структурата на пазара, трябва да се вземат реални количества горива, които минават през тези складове на година", твърди Светозар Димов, управляващ партньор в "Сакса". Според него България, за разлика от други държави, е доста либерална по отношение на вноса на горива. "Например в сравнение с Гърция, където изискването е да има обособени резервоари за всяка фирма, вложител в данъчните складове", казва Димов. Той допълва, че средно цената на горивата през данъчен склад се оскъпява с около 2 стотинки на литър.

От бранша твърдят, че ако някой е имал желание да се сдобие с готова база, е можел да го направи на добра цена. Предишният лидер "Петрол" разпродаде много от тези активи след краха на КТБ. По данни от пазара от тях едва два склада за горива продължават да работят като такива, вече с нови собственици. Това е бившата база в Стара Загора, която стана собственост на "Зара – Е", като на търга за продажбата й е наддавал и Веселин Марешки. Втората е във Враца, купена от ДМВ.

Проблемът Държавен резерв

Пазарен проблем със складовете за горива все пак има, но той - според представители на бранша, е на друго място - при базите, които се използват за съхранение на запаси. По Закона за запасите от нефт и нефтопродукти всеки вносител (от ЕС и от трети страни) е длъжен да поддържа 60-дневни запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на направения от него нетен внос спрямо общия през предходната календарна година.

"Тук групата "Лукойл" има господстващо положение при съхранение на дизел и бензин. Просто няма достатъчно лицензирани складове. Наличните вместимости извън "Лукойл" са по-малко в сравнение със задълженията на компаниите, вносители за запасите, които трябва да съхраняват. И те, макар и да са конкуренти на "Лукойл", са принудени да използват техните складове", твърди Димов. Той казва, че цените за тази услуга са високи и непазарни. "От "Лукойл" могат да си позволят да откажат на даден клиент. А санкцията, ако не се изпълнява законът, е в двоен размер на равностойността на запасите по пазарни цени към датата на установяване на нарушението и може до достигне десетки милиони. Това е бариерата за повече внос, не е проблемът дали в малък данъчен склад може да се внесе голям обем горива", казва Светозар Димов.

Други петролни компании посочват същия проблем, макар и в неформален разговор. Това показват и официалните данни от регистрите на Държавна агенция "Национален резерв" - групата "Лукойл" държи 74% от общия обем на всички подобни складове за дизел и почти 90% от тези за бензин. И тук, за разлика от данъчните складове, горивата не могат да се превъртат, защото трябва да са налични цяла година.

В някои въпросът е решен като вносителите на горива плащат на държавата и тя да съхранява резерва от тяхно име. В други пък всеки търговец на горива със задължение да съхранява резерви може да си купи купони, които се издават от компании, чийто бизнес е свързан с тази дейност. Идея е и да се даде възможност на правителството да сключва двустранни споразумения с други страни, членки на ЕС, за взаимно ползване на данъчни складове и поддържане на изискуемите 60-дневни запаси.

И все пак

Трайчо Трайков от "Нова република" казва, че складовите вместимости може и да не са най-правилният мерител, но че най-голямата компания на пазара все пак може да използва данъчните складове като лост, с който да влияе на останалите. Това в крайна сметка се отразява на цените на горивата на дребно, които на моменти са едни от най-високите в ЕС.

И каквото и да обясняват от "Лукойл" - тези разходи за складиране на тях са им в себестойността, докато на вносителите са допълнителни.


"Цените на горивата биха могли да са с около 10-15 ст. по-ниски, но не бих казал само заради данъчните складове, а заради цялостната структура на пазара на едро. Тя е доминирана от една компания и рафинерия, която е ценообразуващ фактор за целия регион, не само за България", дава едрата картина Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията. Той допълва, че тъй като пазарът не е гъвкав, големите клиенти на групата "Лукойл" като веригите бензиностанции нямат интерес да тръгнат на война със своя доставчик. Той им осигурява ниски цени на едро и голям маржин при продажбите на дребно.
Удоволствието да имаш склад

Първото условие за данъчен склад е да има налична складова база, свързана с жп и автотранспорт и със съответната резервоарна вместимост, а фирмата, която я държи, трябва да е с регистриран капитал минимум 500 хил. лв. За още около 100 хил. лв. базата може да бъде оборудвана с нужната измервателна техника, така че да отговори на изискванията на Агенция "Митници". Колкото повече са продуктите, толкова повече са и уредите. Основната тежест идва по линия на банковата гаранция, която е длъжен да има всеки складодържател, като тя обезпечава плащането на акцизната стока. На 1000 литра дизел цената на банковата гаранция излиза около 700 лв., а на 1000 литра бензин - 800 лв. При пропан-бутана е по-ниска, като за същото количество ще трябва има банкова гаранция от 340 лв., твърдят от бранша.
По искане на ЕС

По-правилното название на данъчните складове би било акцизни складове. Те са изискване на ЕС, а чрез тях се гарантира, че горивото може да се движи от една държава членка в друга в режим отложено плащане на дължимия акциз. Идеята е по този начин да се избегнат злоупотреби, тъй като в рамките на ЕС няма митници, а акцизните ставки са различни в различните държави. Българска иновация е изискването за измервателни уреди на всеки склад, а идеята е контролът да не зависи от човешки фактор, но това оскъпява услугата. Задължен пред митниците е складодържателят и той отговаря държавата да си получи дължимия акциз. Ако това не се случи, се активират банковите гаранции, с които се обезпечава всяка партида. Акцизът е дължим от търговеца в момента, в който горивото напусне склада.

В правния мир съществуват и т.нар. митнически складове - за горива извън евросъюза, и не разполагат със същите измервателни уреди. Те са чест обект на атаки от страна на Българската петролна и газова асоциация като места, на които може по-лесно да се извършва нерегламентиран внос. Според източници от митниците обаче към днешна дата има само един такъв във Варна, като от миналата година през него не е преминавало гориво.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

АИКБ настоява Бюджет 2020 да се планира с реформи АИКБ настоява Бюджет 2020 да се планира с реформи

Бизнес асоциацията иска минималната заплата да се определя между синдикати и браншови работодателски организации

23 окт 2019, 456 прочитания

"Булгартрансгаз" изтегли 200 млн. евро кредити заради "Балкански поток" 1 "Булгартрансгаз" изтегли 200 млн. евро кредити заради "Балкански поток"

Държавната компания дава за обезпечение големи доларови депозити, като доходността по тях ще е по-висока от дължимата лихва по евровия заем

23 окт 2019, 1193 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
Страните от Източна Европа са с най-силен ръст на БВП в ЕС

Румъния надскочи очакванията с увеличение от 5.6% на годишна база

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10