Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Имаш ли някой по-дълъг кабел да ми пуснеш, че ми свърши тока?" Викът идва от известен български финансист и ентусиаст на електромобилите. Току-що батерията на колата му е сдала багажи и той безпомощно се оглежда за познат в околността. От първия етаж на кооперация в центъра на София се подава глава, която безпомощно поклаща глава – никъде няма 20-метров кабел подръка.

Историята се случи само преди няколко години и е типична за прохождането на електромобилите. Както всяка нова технология навлизането й става трудно, понякога дори комично. Само си спомнете мутрите, които в средата на 90-те години на миналия век стояха почти гръб в гръб, за да могат демонстративно да поговорят с мобифоните си, тъй като покритие имаше горе-долу само на бул. "Витоша" в София. Сега същата ситуация се случва и с колите на ток. Шофьорите на стари фиатчета се забавляват да задминават на магистралата "Тесли" за по 200 хил. лв., докато водачите на последните нервно контролират крака си на педала, тъй като са наясно, че батерията им може и да не стигне до Бургас.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 27

    Електричеството, еквивалентно на 2-3 милиона тона петрол годишно потребление са достатъчен дразнител за изграждане на конкурентни енергийни мрежи, паралелни на ЕРП. Държавата тук трябва да не пречи на свободния пазар за "последна миля".

    Вероятно ще трябва да се промени и ЗУТ, в частта високоволтови съоръжения за зареждане на колите.

    Но най-добрият стимул ще бъде, най-сетне замърсителите да започнат да плащат за това, което цапат. Сега като отидеш да декларираш кола в общината и какво ти казват? Дайте талона, да видя, че цапате достатъчно! Ето, да, дизел 1990 г. - чудесно! Изпълнявате условията за 18 лева данък МПС!

    И като казваме ВЕИ-далавера, нека да припомним все пак, че както и при източването на КТБ, стотици журналисти, икономисти, блогъри и будни граждани съобщаваха за липсата на всякакъв резон в държавната ВЕИ-политика. Така че нещата бяха ясни, само където беше взето решение по най-малкото съпротивление, вкл. елиминирайки риска от партийни разцепления, след като партиите се бяха напълнили с ВЕИ-далавераджии.

    Нередност?
  • 2
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo
    • - 2
    • + 15

    Мдаааам, електромобилите са факт и аз съм им фен, ще му намерим цаката на контакта...

    Нередност?
  • 3
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..
    • - 22
    • + 7

    Електромобилите определено имат бъдеще, но не и преди нова и чиста технология за батериите. В Тесла в момента има ли-йонни батерийки, чийто капацитет пада на 30% след 3 г. /12 х евра подмяна/ - като тези в смартфона.. Става за градска кола, но да се разчита да се стигне до Плевен е приключение.. освен ако е нова покупка..
    Обаче петрола скоро /50-60 г./ няма да бъде изместен.. и най-малко дизела и корабното гориво.. керосина е гориво за самолети.. а качете се на електро..самолет..локомотив..

    Авторът Илин Станев показва знания колкото юлиян арнаудов - епъл и убер в оките като Скрудж и тва е.. Хюи, Люи и Дюи имат друга визия..

    Нередност?
  • 4
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • - 1
    • + 27

    Помня добре, когато се присмиваха на "газаджиите", че трябва да напълнят багажника с газови бутилки за да карат на газ до следващия град с газостанция, ама днес почти няма бензиностанция без колонка за газ. Остави това, ами и втори вид газ навлезе, че и се появиха модели със заводско газово...

    Нередност?
  • 5
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov
    • - 2
    • + 15

    До коментар [#3] от "Da be.. da..":

    нищо му няма на капацитета, в нета е пълно със статистически данни за автомобили Тесла-С с изминати над 150,000км -
    спадането е макс 10% с тенденция за стабилизиране.

    има данни и от автомобили с пробег > 200,000км;
    проблеми няма.

    Нередност?
  • 6
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov
    • + 4
  • 7
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 2
    • + 38

    Прехода от файтони с коне на бензинови автомобили в САЩ се е случил за 15 години. 15! Не изключвам това да се повтори и с прехода от бензин към електричество.

    Е-колите имат едно огромно предимство - ако държавата реши да те цака с акциз, можеш да си произведеш горивото сам. С петрола е доста по-трудно. А за щастие слънцето си работи абсолютно безплатно през половината време от денонощието.

    Е-колите и ВЕИ ще върнат арабите и руснаците там където им е мястото - в каменната ера. Също там ще се окажат и крадците от енергийните лобита по света. Въпрос на време е технологиите да го набият на идиотите. Както винаги става.

    Едно е ясно - бъдещето е неизбежно. И то винаги съдържа радикални промени. Винаги. Който не вярва да чете история.

    Нередност?
  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 1
    • + 29

    Първия ми мобилен телефон (97-ма) трудно изкарваше 12 часа стенд бай при под 20 мин. разговор на ден. Днес карам с батерия по два дни и говоря с часове (при това на блутут), без да броим интернета, ГПС-а и т.н.

    Толкоз по въпроса за технологиите на батериите и тяхното развитие за последните 20 години. Ами следващите 20?

    Нередност?
  • 9
    kapitalcho avatar :-|
    kapitalcho
    • - 3
    • + 4

    До коментар [#8] от "misho73":


    [quote#8:"misho73"]Първия ми мобилен телефон (97-ма) трудно изкарваше 12 часа стенд бай при под 20 мин. разговор на ден. Днес карам с батерия по два дни и говоря с часове[/quote]
    Ако си вземеш една бойна нокиа(не смартфон,а обикновен телефон само с основните функции,даже без нет) ще ти изкарва и седмица даже.

    Нередност?
  • 10
    tht avatar :-P
    ТНТ
    • + 6

    [quote#7:"misho73"]ако държавата реши да те цака с акциз, можеш да си произведеш горивото сам.[/quote]

    Тц. Ще ти турне данък "соларна система".

    Както беше казал някой си: "В живота на човек има две неизбежни неща - смъртта и данъците"...

    Нередност?
Нов коментар