С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 19 май 2017, 17:06, 24501 прочитания

Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Нашествието на електромобилите

Въпрос на батерии

Ако се запази темпът на поевтиняване на батериите, след по-малко от десет години електромобилите може да се окажат конкурентни на бензиновите и дизеловите си събратя

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

"Имаш ли някой по-дълъг кабел да ми пуснеш, че ми свърши тока?" Викът идва от известен български финансист и ентусиаст на електромобилите. Току-що батерията на колата му е сдала багажи и той безпомощно се оглежда за познат в околността. От първия етаж на кооперация в центъра на София се подава глава, която безпомощно поклаща глава – никъде няма 20-метров кабел подръка.

Историята се случи само преди няколко години и е типична за прохождането на електромобилите. Както всяка нова технология навлизането й става трудно, понякога дори комично. Само си спомнете мутрите, които в средата на 90-те години на миналия век стояха почти гръб в гръб, за да могат демонстративно да поговорят с мобифоните си, тъй като покритие имаше горе-долу само на бул. "Витоша" в София. Сега същата ситуация се случва и с колите на ток. Шофьорите на стари фиатчета се забавляват да задминават на магистралата "Тесли" за по 200 хил. лв., докато водачите на последните нервно контролират крака си на педала, тъй като са наясно, че батерията им може и да не стигне до Бургас.


Навлизането на е-колите обаче не е шега. Вече не само екзотични компании или ексцентрични милионери стоят зад разширяващата се гама електромобили. В края на миналата година германските автогиганти решиха да хвърлят ръкавицата на Tesla и да я задминат (виж текста "Ток в резервоара"). Ако това е реално предизвикателство, вероятно в момента сме на прага да видим нещо, което се случи на пазара на умни телефони. Спомнете си 2006 г. Лидерът на пазара на смартфони безапелационно беше Blackbеrry, но само няколко години по-късно Apple и Samsung буквално отнесоха канадската компания.

Има и един сигурен признак, че колите на ток скоро ще са ежедневие. В първото тримесечие на тази година България отбеляза рекорд сред европейските страни по нарастване на продажбите на хибридни коли (почти 300%). Щом дори България, в която всичко влиза с доста закъснение, вече влиза в тази вълна, в останалата част на света тя трябва вече да бумти.

Въпреки че броят на електровозилата още дълго време няма да бъде драматична величина, ефектите от тяхното навлизането ще са сериозни. Обичайният заподозрян - петролната индустрия (не случайно Българската петролна и газова асоциация не е сред феновете), няма скоро да почуства удара, тъй като токът няма да измести бензина скоро (за дизела не е толкова сигурно). По-скоро промяната ще бъде почуствана в областта на производството на цветните метали (от което България като голям производител на мед ще спечели), които са съществена част от електродвигателите и батериите. Но дейности като поддръжката на автомобили или пък таксиметрови услуги скоро ще усетят болезнена промяна.



Промяна ще има в навиците на шофьорите. За да не се срути енергийната система от много коли, които зареждат едновременно, скоро ще се въведат правила за диференциирани по часови пояс цени на електроенергията за автомобилите. Т.е. в 15 часът токът може да е пет пъти по-евтин от доставеният в 18 часа. Въпреки че това изглежда неудобно и досадно, с промяната ще се свикне точно както всички свикнахме да купуваме самолетни билети онлайн, чиято цена може да се промени в рамките на секунда.

Тези промени обаче трябва да започнат да влизат в политическия дневен ред, за да може необходимата регулация да е приета далеч преди бума на електромобилите, който вече се задава. Спомнете си пак 2006 г. Тогава на източниците на възобновяема енергия се
гледаше като на някаква досадна екзотика, която ще ни бъде наложена от Европейския съюз. В резултат на това регулацията закъсня и беше объркана и за по-малко от шест месеца през 2012 г. инсталираните фотоволтаици скочиха почти десетократно. Последваха скандали и трудности по управлението на електроенергийната мрежа. Подобно нещо може да се повтори и с електромобилите (макар и в по-малък мащаб, заради незначителните субсидии, които държавата дава). Но поглед отрано със сигурност е нужен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как иначе може да изглежда бюджетът 1 Как иначе може да изглежда бюджетът

Визията на Института за пазарна икономика има реформи, ефективност и голям излишък като буфер за външни шокове

22 ное 2019, 633 прочитания

Топ обявите за работа на Karieri.bg Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

22 ное 2019, 529 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Още от Капитал
Войска с прекършен гръбнак

Мегапроектът за нови бронирани машини за 1.46 млрд. лв. пак затъва в бюрократично блато и интриги

Горе ръцете, долу демокрацията

Комбинацията Гешев - Цацаров е удобна само за ГЕРБ и ДПС, защото няма да намали злоупотребите с власт

Ако всичко това не беше истина...

Как сметката за едно тайно пътуване на варненския кмет до Израел беше платена от журналистка в малка местна телевизия

Как иначе може да изглежда бюджетът

Визията на Института за пазарна икономика има реформи, ефективност и голям излишък като буфер за външни шокове

Кино: "Доза щастие"

Качествен дебют по трудна тема

20 въпроса: Виктор Чучков-син

Новият му филм, екранизация по романа "18% сиво", излиза в края на януари

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10