С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 19 май 2017, 17:06, 24440 прочитания

Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Нашествието на електромобилите

Въпрос на батерии

Ако се запази темпът на поевтиняване на батериите, след по-малко от десет години електромобилите може да се окажат конкурентни на бензиновите и дизеловите си събратя

Градовете на бъдещето вървят на ток

Ускореният спринт на електроавтомобилите неизбежно ще повлияе на шума и замърсяването в градската среда

Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Ще стигне ли токът

За да се приспособят електромобилите към съществуващите електромрежи, шофьорите трябва значително да променят навиците си

"Имаш ли някой по-дълъг кабел да ми пуснеш, че ми свърши тока?" Викът идва от известен български финансист и ентусиаст на електромобилите. Току-що батерията на колата му е сдала багажи и той безпомощно се оглежда за познат в околността. От първия етаж на кооперация в центъра на София се подава глава, която безпомощно поклаща глава – никъде няма 20-метров кабел подръка.

Историята се случи само преди няколко години и е типична за прохождането на електромобилите. Както всяка нова технология навлизането й става трудно, понякога дори комично. Само си спомнете мутрите, които в средата на 90-те години на миналия век стояха почти гръб в гръб, за да могат демонстративно да поговорят с мобифоните си, тъй като покритие имаше горе-долу само на бул. "Витоша" в София. Сега същата ситуация се случва и с колите на ток. Шофьорите на стари фиатчета се забавляват да задминават на магистралата "Тесли" за по 200 хил. лв., докато водачите на последните нервно контролират крака си на педала, тъй като са наясно, че батерията им може и да не стигне до Бургас.


Навлизането на е-колите обаче не е шега. Вече не само екзотични компании или ексцентрични милионери стоят зад разширяващата се гама електромобили. В края на миналата година германските автогиганти решиха да хвърлят ръкавицата на Tesla и да я задминат (виж текста "Ток в резервоара"). Ако това е реално предизвикателство, вероятно в момента сме на прага да видим нещо, което се случи на пазара на умни телефони. Спомнете си 2006 г. Лидерът на пазара на смартфони безапелационно беше Blackbеrry, но само няколко години по-късно Apple и Samsung буквално отнесоха канадската компания.

Има и един сигурен признак, че колите на ток скоро ще са ежедневие. В първото тримесечие на тази година България отбеляза рекорд сред европейските страни по нарастване на продажбите на хибридни коли (почти 300%). Щом дори България, в която всичко влиза с доста закъснение, вече влиза в тази вълна, в останалата част на света тя трябва вече да бумти.

Въпреки че броят на електровозилата още дълго време няма да бъде драматична величина, ефектите от тяхното навлизането ще са сериозни. Обичайният заподозрян - петролната индустрия (не случайно Българската петролна и газова асоциация не е сред феновете), няма скоро да почуства удара, тъй като токът няма да измести бензина скоро (за дизела не е толкова сигурно). По-скоро промяната ще бъде почуствана в областта на производството на цветните метали (от което България като голям производител на мед ще спечели), които са съществена част от електродвигателите и батериите. Но дейности като поддръжката на автомобили или пък таксиметрови услуги скоро ще усетят болезнена промяна.



Промяна ще има в навиците на шофьорите. За да не се срути енергийната система от много коли, които зареждат едновременно, скоро ще се въведат правила за диференциирани по часови пояс цени на електроенергията за автомобилите. Т.е. в 15 часът токът може да е пет пъти по-евтин от доставеният в 18 часа. Въпреки че това изглежда неудобно и досадно, с промяната ще се свикне точно както всички свикнахме да купуваме самолетни билети онлайн, чиято цена може да се промени в рамките на секунда.

Тези промени обаче трябва да започнат да влизат в политическия дневен ред, за да може необходимата регулация да е приета далеч преди бума на електромобилите, който вече се задава. Спомнете си пак 2006 г. Тогава на източниците на възобновяема енергия се
гледаше като на някаква досадна екзотика, която ще ни бъде наложена от Европейския съюз. В резултат на това регулацията закъсня и беше объркана и за по-малко от шест месеца през 2012 г. инсталираните фотоволтаици скочиха почти десетократно. Последваха скандали и трудности по управлението на електроенергийната мрежа. Подобно нещо може да се повтори и с електромобилите (макар и в по-малък мащаб, заради незначителните субсидии, които държавата дава). Но поглед отрано със сигурност е нужен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Икономическият растеж все още не е достигнал пика си за годината Икономическият растеж все още не е достигнал пика си за годината

В тримесечния макроанализ на Уникредит Булбанк прогнозата за 2018 г. е ревизирана на 4% при 2.7% инфлация

4 юли 2018, 2698 прочитания

ЕБВР повиши прогнозата си за растежа на България ЕБВР повиши прогнозата си за растежа на България

За тази година предвижда 3.6%, а за следващата 3.4% ръст на БВП

13 май 2018, 2802 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
Ток в резервоара

До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг