Ток в резервоара
До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Лето господне 2025 г. Още отсега годината се повтаря като мантра от поддръжниците и производителите на електромобили. Очакванията им са след осем години електромобилността да стане наистина достъпна и по-евтина от традиционните коли. Поевтиняването на най-скъпата част от тези автомобили - батериите и пускането на пазара на все повече модели с по-дълъг пробег ще промени автосектора изоснови, а с него и други съпътстващи индустрии. Връщане назад вече няма.
През миналата година по света са продадени около 770 хил. автомобила с електрическо задвижване (тук влизат и plug-in хибриди). Делът им е под 1% от общите продажби (0.85%, да бъдем точни). Въпреки това растежът спрямо 2015 г. е над 40%. За мнозина подобни данни означават, че електромобилността е далеч от масово навлизане. Но тя е по-близо от всякога въпреки многото неясноти около енергийната инфраструктура или рециклирането на батериите. И причината е, че всички големи автопроизводители инвестират милиарди в разработването на нови и нови модели в сегмента. Дори причината за тази инвестиционна надпревара да е най-вече заради регулациите в Европа и Китай, ефектът е, че цените на електромобилите падат и скоро те ще се конкурират с бензиновите и дизеловите си събратя на равна нога.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
8 коментара
Не съм си и мечтал дори, че ще мога да подкарам електрически автомобил в тоя живот. Но като гледам накъде вървят нещата, май ще извадя късмет доста по-рано от очакванията ми. Силно се надявам нас, българите, да не ни подмине тая вълна и прочутият ни скептицизъм по отношение на електротехнологиите да не се оправдае...
След 8-10 години цената на нова акумулаторна батерия най-вероятно ще е на половина (ако не и повече) спрямо сегашните стойности.
Също така, не е много ясно дали ще е необходима смяната и, предвид че електромобили с пробег между 150,000 и 200,000 *днес* показват спад в капацитета около 10-15%, което е съвсем поносимо.
Много е вероятно това да бъде основният показател за 'старост' на един електромобил - колко точно му държи батерията.
Изобщо не е сигурно, че пробивът ще дойде през акумулаторите. В момента във Франция тестват път, който зарежда колата по време на движение. Ако тази технология се окаже успешна, електрическите коли ще могат да се движат неограничено с много малки акумулатори.
[quote#2:"vaskoangelov"]Също така, не е много ясно дали ще е необходима смяната и, предвид че електромобили с пробег между 150,000 и 200,000 *днес* показват спад в капацитета около 10-15%, което е съвсем поносимо. [/quote]
Най незащитена е батерията на Нисан Лийф защото е с въздушно охлаждане. Тесла, ГМ, Форд, ...., всички останали използват батерии с течно охлаждане. Тесла има модели по на 850 000 мили (1 200 000 километра) които още държат 90% от оригиналният заряд.
За Нисан Лийф има и друга опция. Батерията до моделна година 2013-та (която е тествала редакцията) е от старият вид, който не издържа на топъл климат. От 2014-та моделна година Нисан ползва друга технология, т.нар “lizard battery”, специално пригодена да устои на по- топъл климат. Заради това, Нисан Лийф 2010-2013-та е много по- евтин от Нисан Лийф 2014-та нагоре.
"До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли"
Тази прогноза звучи доста по-реалистично от коментарите на форумните електромечтатели. За съжаление, вероятно и тогава ще сме на опашката на Европа, а аз ще съм на въраст, на която е непрепоръчително да се кара кола.
Колкото до Норвегия, тя е парадокс. В нея парите от нефт плащат за освобождението от автомобилните пушеци. Ние обаче само четем за възможни находища в северното Черноморие и чакаме да се случи нещо.
Електромобила е бъдещето .трябва да пазим природата. а българската природа е много красива виж в https://www.youtube.com/watch?v=yOcHLb1igEA
До коментар [#5] от "Костадин Иванов":
Ще открием нефт у нас, когато няма да има търсене. А тази статия ни подсказва точно това.
До коментар [#7] от "veselyak":
Дори и да имаме нефт ще го подарим за жълти стотинки или на канаддците(челопеч) или на белгийците(соди девня) или на някой друг.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.