Ток в резервоара
До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Лето господне 2025 г. Още отсега годината се повтаря като мантра от поддръжниците и производителите на електромобили. Очакванията им са след осем години електромобилността да стане наистина достъпна и по-евтина от традиционните коли. Поевтиняването на най-скъпата част от тези автомобили - батериите и пускането на пазара на все повече модели с по-дълъг пробег ще промени автосектора изоснови, а с него и други съпътстващи индустрии. Връщане назад вече няма.
През миналата година по света са продадени около 770 хил. автомобила с електрическо задвижване (тук влизат и plug-in хибриди). Делът им е под 1% от общите продажби (0.85%, да бъдем точни). Въпреки това растежът спрямо 2015 г. е над 40%. За мнозина подобни данни означават, че електромобилността е далеч от масово навлизане. Но тя е по-близо от всякога въпреки многото неясноти около енергийната инфраструктура или рециклирането на батериите. И причината е, че всички големи автопроизводители инвестират милиарди в разработването на нови и нови модели в сегмента. Дори причината за тази инвестиционна надпревара да е най-вече заради регулациите в Европа и Китай, ефектът е, че цените на електромобилите падат и скоро те ще се конкурират с бензиновите и дизеловите си събратя на равна нога.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
8 коментара
Не съм си и мечтал дори, че ще мога да подкарам електрически автомобил в тоя живот. Но като гледам накъде вървят нещата, май ще извадя късмет доста по-рано от очакванията ми. Силно се надявам нас, българите, да не ни подмине тая вълна и прочутият ни скептицизъм по отношение на електротехнологиите да не се оправдае...
След 8-10 години цената на нова акумулаторна батерия най-вероятно ще е на половина (ако не и повече) спрямо сегашните стойности.
Също така, не е много ясно дали ще е необходима смяната и, предвид че електромобили с пробег между 150,000 и 200,000 *днес* показват спад в капацитета около 10-15%, което е съвсем поносимо.
Много е вероятно това да бъде основният показател за 'старост' на един електромобил - колко точно му държи батерията.
Изобщо не е сигурно, че пробивът ще дойде през акумулаторите. В момента във Франция тестват път, който зарежда колата по време на движение. Ако тази технология се окаже успешна, електрическите коли ще могат да се движат неограничено с много малки акумулатори.
[quote#2:"vaskoangelov"]Също така, не е много ясно дали ще е необходима смяната и, предвид че електромобили с пробег между 150,000 и 200,000 *днес* показват спад в капацитета около 10-15%, което е съвсем поносимо. [/quote]
Най незащитена е батерията на Нисан Лийф защото е с въздушно охлаждане. Тесла, ГМ, Форд, ...., всички останали използват батерии с течно охлаждане. Тесла има модели по на 850 000 мили (1 200 000 километра) които още държат 90% от оригиналният заряд.
За Нисан Лийф има и друга опция. Батерията до моделна година 2013-та (която е тествала редакцията) е от старият вид, който не издържа на топъл климат. От 2014-та моделна година Нисан ползва друга технология, т.нар “lizard battery”, специално пригодена да устои на по- топъл климат. Заради това, Нисан Лийф 2010-2013-та е много по- евтин от Нисан Лийф 2014-та нагоре.
"До 2040 г. продажбите на електромобили ще достигнат около 35% от всички, или към 41 млн. коли"
Тази прогноза звучи доста по-реалистично от коментарите на форумните електромечтатели. За съжаление, вероятно и тогава ще сме на опашката на Европа, а аз ще съм на въраст, на която е непрепоръчително да се кара кола.
Колкото до Норвегия, тя е парадокс. В нея парите от нефт плащат за освобождението от автомобилните пушеци. Ние обаче само четем за възможни находища в северното Черноморие и чакаме да се случи нещо.
Електромобила е бъдещето .трябва да пазим природата. а българската природа е много красива виж в https://www.youtube.com/watch?v=yOcHLb1igEA
До коментар [#5] от "Костадин Иванов":
Ще открием нефт у нас, когато няма да има търсене. А тази статия ни подсказва точно това.
До коментар [#7] от "veselyak":
Дори и да имаме нефт ще го подарим за жълти стотинки или на канаддците(челопеч) или на белгийците(соди девня) или на някой друг.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход