Оперативна програма "Транспорт" претърпя корекции
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оперативна програма "Транспорт" претърпя корекции

Оперативна програма "Транспорт" претърпя корекции

Включени са малки проекти, докато големите търгове на железниците се бавят заради обжалвания

Калина Горанова
3370 прочитания

© Надежда Чипева


Корекции в оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. гласува правителството. От бюджета ѝ ще бъдат заделени средства за проекта за изграждане на автоматични врати по метростанциите в София, за които вече има сключен договор с изпълнител. Ще започне и проектирането на жп възлите Русе, Варна и Горна Оряховица, за да може да са готови за изграждане през следващия програмен период.

Ще бъдат изградени и системите за сигурност при движението на влаковете по линията Русе - Каспичан, като този проект ще замени внедряването на системите за сигнализация и контрол по линията София - Септември. Това не е изненада - системите се правят след завършването на модернизацията на съответната отсечка. А проектите по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" за реконструкция на отсечката Елин Пелин - Костенец, които са на стойност 1.02 млрд. лв., ще се забавят дори след 2023 г.

Внимание, вратите се затварят

Не е обявено колко точно средства са предвидени за преградите в метростанциите, които щe ce oтвapят caмo пpeд вpaтитe нa влaĸa, тaĸa чe падането на релсите или пред влака да е невъзможно. За проекта обаче вече има сключен договор от страна на общинското дружество "Метрополитен" с "Обединение Ер Ес Де Метро София", в което влизат "Атко трейд" и корейските "Ес Ка Де Хайтек" и "Ханатек систем". "Атко трейд" е и подизпълнител нa воденото от "Геострой" обединение, което строи депото "Земляне".

Договорът с "Метрополитен" е за 21.47 млн. лв. с ДДС. Първите две метростанции с автоматични перонни прегради ще са "Опълченска" и "Васил Левски", като това ще струва почти 3.76 млн. лв. Останалата част от сумата ще бъде похарчена за автоматични перонни прегради на още 10 метростанции - 17.7 млн. лв.

Много въпросителни

Що се отнася до големите поръчки на Националната компания "Железопътна инфраструктура", те се превърнаха в заложник на апетитите на добре познатите местни компании. Това мнение се споделя от представители на НКЖИ, от местния строителен бранш и от консултанти на чужди компании, които са кандидатствали в процедурите. Трите лота на Елин Пелин - Костенец и отсечката София - Волуяк бяха спечелени от чужди компании, но български играчи обжалваха и успяха да се върнат в надпреварата. Това са ВДХ с предишно име "Водстрой 98", която преди се свързваше с депутата от ДПС Делян Пеевски, "Джи Пи груп", която преживя голям имиджов скандал и уж щеше да бъде извадена от всички търгове с бюджетни средства, както и Христо Ковачки, който от известно време проявява изключителна активност в обжалването на жп търгове през свързани компании.

Най-висок е залогът за отсечката Елин Пелин - Костенец, която е с индикативна стойност 1.02 млрд. лв. Тя трябва да бъде напълно готова до края на 2023 г., но дейностите още не са започнали, а минималното време за строителство на най-сложната му част е 72 месеца. Така там ще има фазиране на проектите, т.е. част от дейностите, които не могат да завършат до 2023 г., ще се разплащат през следващия период.

Модернизация на жп линията от Централна гара София до Волуяк пък се финансира с близо 200 млн. лв. по Механизма за свързана Европа и трябва да е напълно готов до края на 2020 г., но все още няма подписан договор.

Последните договори

Последните подписани договори на НКЖИ са с ВДХ и "Джи Пи груп". Този с ВДХ е за 27.4 млн. лв. без ДДС и е за реконструкция на стрелковото развитие на гара Зимница и рехабилитация на контактната мрежа в гаровата част на гара Зимница и Стралджа.

С обединение, в което влиза "Джи Пи груп", пък беше подписан договор за 185 млн. лв. за изграждане на нови системи за сигнализация и телекомуникации по линията Пловдив - Бургас.

Свързано с Христо Ковачки обединение пък ще извърши електрификацията на линия от София до Волуяк за 48 млн. лв. Разбира се, ако се случи самото модернизиране на отсечката.

Корекции в оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. гласува правителството. От бюджета ѝ ще бъдат заделени средства за проекта за изграждане на автоматични врати по метростанциите в София, за които вече има сключен договор с изпълнител. Ще започне и проектирането на жп възлите Русе, Варна и Горна Оряховица, за да може да са готови за изграждане през следващия програмен период.

Ще бъдат изградени и системите за сигурност при движението на влаковете по линията Русе - Каспичан, като този проект ще замени внедряването на системите за сигнализация и контрол по линията София - Септември. Това не е изненада - системите се правят след завършването на модернизацията на съответната отсечка. А проектите по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" за реконструкция на отсечката Елин Пелин - Костенец, които са на стойност 1.02 млрд. лв., ще се забавят дори след 2023 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK