С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 ное 2019, 15:23, 2077 прочитания

БТПП: Българският бизнес е оптимистично настроен за 2020 г.

Фирмите в страната залагат на повече инвестиции и персонал, докато в Европа очакванията се влошават

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпреки песимистичните прогнози за глобалния икономически растеж през тази и следващата година фирмите в България очакват една по-добра 2020 г. Междувременно нагласите на бизнеса в останалите страни - членки на ЕС, продължават да се влошават. Това показват резултатите от мащабна анкета на Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати в 28 държави, проведена в България от Българската търговско-промишлена палата (БТПП) с над 550 местни фирми. В Европа в проучването участват 53 хиляди компании.


Според председателя на БТПП Цветан Симеонов разликата между очакванията на бизнеса в България и на европейско ниво идва от стабилните макроикономически показатели. България е една от малкото страни в света с ниско ниво на държавен дълг, бюджетен излишък и сериозен резерв, който да покрива валутата в обращение. "От тази гледна точка сътресения в българската икономика не може да се очакват", казва той. България е и най-близката европейска държава до Азиатския регион, където растежът е висок. Местният бизнес работи активно с големи пазари като Китай и Индия, става ясно още от думите на Симеонов. "Ако малко повече се раздвижи българската администрация, можем да очакваме сериозни инвестиции от тези две държави", допълва той.


България: Пълен напред

Увеличение на приходите от продажби в България през 2020 г. очакват малко над 44% от анкетираните български мениджъри, което е с 5 пр. п. над дела на оптимистите в предходното проучване на БТПП преди година. Леко нараства обаче и делът на тези, които залагат на по-ниски приходи - от 10.7% през 2019 г. до 11.1% през 2020 г. Въпреки влошените очаквания в Европа в България нагласите за оборота от продажби в чужбина се подобряват - 52.6% от местните фирми очакват увеличение, което е повишение с 6.4 пр. п. спрямо резултатите за 2019 г.

По-добри са нагласите и за заетостта, където 38.3% от бизнеса залагат на увеличение (спрямо 30.5% през 2019 г.), и за инвестициите - 45.5% очакват по-големи капиталовложения при 39.2% в миналогодишната анкета. Като цяло почти две трети, или 63%, от българските мениджъри очакват бизнес климатът да се подобри догодина, което класира страната на второ място по позитивни очаквания сред страните - членки на ЕС.



Затрудненията на местния бизнес остават почти непроменени - най-голям дял от анкетираните (64%) посочват липсата на квалифицирана работна ръка като предизвикателство, а на второ и трето място са цените на енергията и суровините (с 46%) и разходите за труд (с 33%). Притесненията по отношение на вътрешното и външното търсене пък намаляват през последните три години.


Европа затяга коланите

Очакванията на българските предприемачи изглеждат като изключение на фона на резултатите от анкетата на европейско ниво.

Най-големи затруднения европейските фирми очакват при вътрешното търсене (43%) през 2020 г., докато миналата година този фактор е бил на трето място с 39%. Делът на фирмите, които очакват вътрешното търсене да е предизвикателство догодина, нараства в големите европейски икономики като Германия (от малко над 30% до над 45%) и Франция (от под 10% до близо 30%), а в Испания числото остава над 70%. Това показва докладът на европалатите.

Липсата на квалифицирана работна ръка и разходите за труд са на второ и трето място тази година със съответно 37% и 36% от гласовете на анкетираните в ЕС.

Очакванията за приходите от продажби както в самите държави членки, така и от външна търговия, също се влошават, показват числата на БТПП. Те се измерват чрез индекс, който показва разликата между положителните и негативните нагласи. Числото за приходи от продажби в страните намалява от 23 до 20.5 пункта, а при търговията с чужбина - от 23.5 до 10.5 пункта, което е най-ниският резултат от 2010 г. Това означава, че или положителните оценки намаляват, или негативните нарастват, или и двете.

Най-слаби са нагласите за ръст на приходите от вътрешна и външна търговия през 2020 г. в Италия, Франция и Чехия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Срокът за ERM II се изтегли за средата на годината 3 Срокът за ERM II се изтегли за средата на годината

В Брюксел неофициално се заговори за отлагане още в началото на седмицата, а една от причините е неяснотата около рекапитализацията на ПИБ

20 фев 2020, 1710 прочитания

Димитър Радев: Работата по изпълнение на задачите, свързани с ERM II и Банковия съюз, продължава 4 Димитър Радев: Работата по изпълнение на задачите, свързани с ERM II и Банковия съюз, продължава

Към момента няма тенденции, които биха поставили паричния режим под натиск, твърди управителят на БНБ

20 фев 2020, 1626 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
ВАС отхвърли отказа на Столичната община да покаже плана за горене на боклук

Местната власт незаконосъобразно е отказала на "За Земята" достъп до документите около противоречивия проект за оползотворяване на RDF

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10