До месец-два е възможно да има меморандум с инвеститор за летището в Стара Загора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

До месец-два е възможно да има меморандум с инвеститор за летището в Стара Загора

До месец-два е възможно да има меморандум с инвеститор за летището в Стара Загора

Нуждата от огромни инвестиции - 500 млн. долара, може да се окаже бариера за голям интерес

7683 прочитания

"В следващите 1-2 месеца е напълно възможно да бъде сключен меморандум за сътрудничество с конкретен инвеститор, възнамеряващ да превърне неработещото летище Стара Загора в логистичен център за карго полети между Европа, Азия и Африка. Ако това се случи, смятаме, че до 3 години товарното летище в Стара Загора може да бъде изградено". Това каза за "Капитал" Костадин Петков - един от директорите на Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност (ЦИСК) към Софийския университет, по повод изявлението по време на парламентарния контрол в петък на министъра на икономиката Емил Караниколов, че трима големи инвеститори оглеждат старозагорското летище. Преди 8 години ЦИСК беше ангажиран по поръчка на ръководството на община Стара Загора и на външни инвеститори с проучване на възможностите за възстановяване на старозагорското летище.

По предварителни разчети в изграждането на старозагорския карго хъб трябва да бъдат инвестирани 500 млн. долара, а строителните дейности ще бъдат ангажирани пряко и косвено във времето около 200 000 работници и служители. Подобна сума може да е по силите на много голям инвеститор или консорциум от компании и реално може да се окаже висока бариера. Например за софийското летище минималната инвестиция, която се изисква от бъдещия концесионер, е 600 млн. евро - и то за най-големия и работещ аеропорт.

"Започнахме работа по този проект преди 8 години. След това направихме и доста актуализации по него. За да се изгради карго летище в Стара Загора, пистата ще трябва да се удължи с около 500 м. Необходимо е и да се удебели настилката ѝ, както и да се обособят съответните терминали. Ще бъде необходимо митническо обслужване на стоките, както и изграждане на допълнителна жп линия в близост до летището", посочи Петков. И все пак, докато не се подпише договор, всички твърдения за осъществяването на тази инвестиция остават в сферата на предварителните разговори и на спекулациите, подчерта той.

Преди 8 години някои от чуждестранните инвеститори се интересуваха от летище София, други – от летище Пловдив. "След приключилия конкурс за концесия на летище София обаче някои от тях се преориентираха към Стара Загора като възможност за изграждане на товарен хъб", посочи Костадин Петков.

Интерес към летище Стара Загора в тези години прояви четвъртият по големина карго оператор в света – Държавната корпорация за управление на летищата на Република Корея. Тогава лично посланикът на Корея Чън-Бихо разгледа летището. Интерес за евентуална инвестиция проявиха и компании от Китай, Сингапур и Казахстан. "Логиката на едно такова летище е, че в Западна Европа свършват слотовете за самолети и големите потоци товари, които идват от Изток – Китай, Корея, Япония, трябва някъде да кацнат и след това да се разпределят към Европа, обясниха тогава представителите на Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност. Стара Загора е най-подходящ за такава инвестиция, защото е разположен върху 3 европейски коридора. Независимо от проявения интерес тогава до сделка така и не се стигна.

"Министерство на икономиката продължава да бъде много активно по този проект. Искаме нещата да се случат, защото тази сделка е с огромен потенциал за България", смята Костадин Петков. Според него летище Пловдив и летище Стара Загора имат съвсем различни възможности. Пловдивското е с приоритет за развитие като пътническо летище, докато старозагорското е много подходящо за карго превози. Директорът на ЦИСК отказа на този етап да съобщи имената на потенциалните инвеститори към старозагорското летище. Според източници на "Капитал" един от тези потенциални инвеститори е германската логистична компания DHL.

Според министър Караниколов съществува реална възможност съвсем скоро в министерството да бъде представен конкретен проект. Пред депутатите той каза, че потенциалните инвеститори са привлечени от добрата локация на старозагорското летище, което отдавна няма лиценз за извършване на полети поради нарушения в настилката на пистите, но пък разполага с отлична инфраструктура, канализация, водопровод и комуникации. Съоръжението е електрифицирано и газифицирано и заема площ от 2320 декара с дължина на пистата от 2.5 километра. Емил Караниколов посочи, че какъвто и инвестиционен проект да се появи, реализацията му първо ще бъде консултирана с обществеността на Стара Загора.

През август тази година бюрата на "Летище Стара Загора" ЕООД в Ямбол и Стара Загора спряха продажбите си на билети заради огромните натрупани загуби през последните месеци. С това на практика се преустанови основната дейност на старозагорското летище, което се издържаше от продажба на самолетни билети и отдаване на площи под наем, след като през 1995 г. гражданските полети бяха спрени, а през 2007 г. спряха и полетите на селскостопански самолети и вертолети, поради нарушената асфалтова настилка. Само за последните 6 месеца двете бюра за самолетни билети в Стара Загора и Ямбол са натрупали загуби от 21 000 лева.

Като най-губещо бюрото в Хасково е било закрито още през март тази година. Допреди десетина години трите бюра са правили месечен оборот от 18 000 лева, а годишната печалба на дружеството е достигала 50 000 лв. През 2018 г. обаче месечният оборот пада под 5000 лева. Заради негативната тенденция решението на Държавната консолидационна компания, част от структурата на която е "Летище Стара Загора" ЕООД, решава да прекрати съществуването му. След закриването през август летателната писта и съоръженията към нея преминаха на директно управление от Държавната консолидационна компания, която е на подчинение на Министерство на икономиката.

"В следващите 1-2 месеца е напълно възможно да бъде сключен меморандум за сътрудничество с конкретен инвеститор, възнамеряващ да превърне неработещото летище Стара Загора в логистичен център за карго полети между Европа, Азия и Африка. Ако това се случи, смятаме, че до 3 години товарното летище в Стара Загора може да бъде изградено". Това каза за "Капитал" Костадин Петков - един от директорите на Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност (ЦИСК) към Софийския университет, по повод изявлението по време на парламентарния контрол в петък на министъра на икономиката Емил Караниколов, че трима големи инвеститори оглеждат старозагорското летище. Преди 8 години ЦИСК беше ангажиран по поръчка на ръководството на община Стара Загора и на външни инвеститори с проучване на възможностите за възстановяване на старозагорското летище.

По предварителни разчети в изграждането на старозагорския карго хъб трябва да бъдат инвестирани 500 млн. долара, а строителните дейности ще бъдат ангажирани пряко и косвено във времето около 200 000 работници и служители. Подобна сума може да е по силите на много голям инвеститор или консорциум от компании и реално може да се окаже висока бариера. Например за софийското летище минималната инвестиция, която се изисква от бъдещия концесионер, е 600 млн. евро - и то за най-големия и работещ аеропорт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Калинките на мутрата Борисов правят концесиите така, че големите международни инвеститори да бъдат прогонени, а не привлечени да инвестират в България. За да може най-накрая да спечели някой олигарх около Султана в Банкя. Мафията си има държава!

  • 2
    voda avatar :-|
    The investor

    DHL са добре дошли да развият летището!

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ще бъде страхотно! Една подобна инвестиция ще превърне целия регион в транспортен хъб. Освен това областта спешно се нуждае от работни места, за да се повишат средните заплати и да се поемат бъдещите безработни от ТЕЦ-овете.

    Дано да е DHL, а не тип "Вълка".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK