Всяка втора фирма се отказва от използването на касов апарат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Всяка втора фирма се отказва от използването на касов апарат

Голяма част от бизнеса не подкрепя присъединяването на България към еврозоната, а според председателя на Българската стопанска камара Радосвет Радев този резултат се дължи на недобрата информираност

Всяка втора фирма се отказва от използването на касов апарат

Регулаторите и съдебната власт са институциите с най-ниски оценки от бизнеса, показва ежегодната анкета на БСК

50281 прочитания

Голяма част от бизнеса не подкрепя присъединяването на България към еврозоната, а според председателя на Българската стопанска камара Радосвет Радев този резултат се дължи на недобрата информираност

© Юлия Лазарова


Наредбата за касовите апарати - Н-18, продължава да мъчи бизнеса месеци преди да влязат в сила новите изисквания за голяма част от фирмите. Дискусиите между работодателски организации и Националната агенция за приходите (НАП) продължават, но междувременно 47% от компаниите посочват, че ще се откажат от използването на касов апарат. Това показва ежегодната анкета на Българската стопанска камара (БСК) за бизнес средата и очакванията на фирмите за предстоящата година. Резултатите са базирани на отговорите на близо 800 мениджъри. За сравнение, миналата година едва 24% от фирмите са планирали да спрат да ползват фискални устройства.

Ако има добра новина, тя е, че информираността на бизнеса за промените в Наредба Н-18 се увеличава леко - 60% от анкетираните са запознати с действията, които трябва да предприемат. Едва 37% обаче посочват, че ще успеят да отговорят на изискванията в срок, който изтича в края на януари 2020 г. Миналата година положителни отговори на тези въпроси са дали съответно 57% и 31%. Въпреки това остава една четвърт от мениджърите, които са скептични, че ще се справят в срок, а 38% все още не могат да преценят два-три месеца преди него (анкетата е проведена между 10 ноември и 10 декември).

Оценка на институциите: Слаб 2

Въпреки хаоса с наредбата за касовите апарати и теча на лични данни от НАП през лятото агенцията продължава да е една от най-високо оценените институции в страната - 28% от анкетираните са с положително мнение за работата й. Този дял обаче намалява в сравнение с 2017 г., когато делът на одобрение е бил 49% от анкетираните.

От друга страна, бизнесът видимо е изгубил всякакви надежди за работата на регулаторите и съдебната власт. Комисията за финансов надзор (КФН) и съдебната власт получават положителни оценки от едва 3% от анкетираните, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) - от 4%, Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) - от 5%. Голяма част от бизнеса обаче не може да прецени каква оценка да им даде.

По отношение на работата на Народното събрание 85% дават отрицателна оценка, 8% дават положителна. Най-високо оценени пък са президентската институция (с 54%) и омбудсманът (39%).

Как изглежда 2020 г.

Резултатите от проучването на БСК показват известен песимизъм за идващата 2020 г. От камарата извеждат няколко фактора, които влияят на оценките, сред които и забавянето на глобалния растеж. Други фактори са неудовлетвореността от работата на държавните институции, притесненията на бизнеса за ръст на енергийните цени, поскъпване на суровините и по-голяма фискална тежест.

От гледна точка на външна среда събития като Brexit, фалита на британския туроператор Thomas Cook и санкциите на САЩ срещу Китай не са от съществено значение за по-голямата част от бизнеса. Европейските политики обаче будят интерес - 36% от анкетираните очакват влошаване на бизнес показателите заради "позеленяването" на Европейския парламент, тъй като очакват нови регулации и рестрикции. Анкетата е проведена преди приемането на Европейския зелен пакт, който буди в още по-голяма степен притесненията на бизнеса, става ясно от думите на експертите на БСК.

Над три четвърти от фирмите планират да вдигнат възнагражденията на служителите си, а 50% ще увеличат инвестициите в развитие и обучение на персонала.


6 коментара
  • 1
    mto avatar :-|
    mto

    Касовите лобисти объркаха рецептата и предобриха манджата. Като резултат - продадоха едни апарати и доработки, обаче сега ще изгубят много от абонаментите. Лакомията ще ги затрие...

  • 2
    capriservice avatar :-|
    capriservice

    Заглавието на статията показва отношението на държавата към бизнеса. Като затрият стадото от къде ще стрижат вълна след това ?

  • 3
    domakinq avatar :-|
    Bramasole

    До коментар [#1] от "mto":

    Ако нещата опираха единствено до лакомията на производителите/лобистите на касови апарати, щяхме да се усмихним доволно...
    Безпокои ме мисълта какъв ще е "отговорът" на управляващите, ако голяма част дружествата решат да се разплащат с клиенти/доставчици само по банков път. Няма начин да не измислят някаква не-особено-умна регулация, с която да могат лесно да глобяват всеки, решил да облекчи работата във фирмата си /ако естеството на дейността му го позволява, разбира се/. За производствените предприятия е добро решение.

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    До коментар [#3] от "Bramasole":

    Ами те вече са я измислили регулацията. Всяка банкова транзакция струва от левче нагоре.

  • 5
    historama avatar :-|
    historama

    На всеки 2-3 години смяна на касови апарати. Всеки касов апарат със СИМ карта, или 4 лв допълнително месечно. Плюс абонамент към някаква фирма. Е, трябва да си дебил, ако искаш да си изряден.

  • 6
    troika avatar :-|
    troi

    Ако си напиша мнението за този, който реши да я започне тази глупост с промяна на Наредба 18, ще ме цензурират за вулгарен език. Иначе лично аз си реших проблема като всичко започнах да продавам с предплащане по банка или отложено и се примирих с няколко хиляди лева неплатени на година. И пак ми е по-изгодно с тези хиляди левове загуби отколкото да давам десетки хиляди за нови разработки на софтуера ни, да се чудя дали изпълнява изискванията, да се обучава персонал кога кое как да се пише сторнира и най-важното: да незнам, когато дойдат данъчни за какво ще могат да се заядат, кое е позволено и кое не, понеже и те не знаят. Пак ще повторя: мисля си наум хиляди нецензурирани епитети и глаголи за Големите мозъци дето го измислиха това "нещо", което и те не знаят докъде води.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK