45 млн. нови дизелови автомобила в Европа замърсяват повече от допустимото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

45 млн. нови дизелови автомобила в Европа замърсяват повече от допустимото

45 млн. нови дизелови автомобила в Европа замърсяват повече от допустимото

Докато филтрите за дизелови двигатели се прочистват по пътищата, изпускат до 1800 пъти повече емисии от позволеното и застрашават човешкото здраве

Мила Чернева
3394 прочитания

© Николай Дойчинов


Новите модели на дизелови автомобили могат да замърсяват с фини прахови частици (ФПЧ) до 1800 пъти повече, отколкото им позволяват европейските регулации. Това разкрива изследване, направено по поръчка на неправителствената организация Transport & Environment (T&E).

В специална лаборатория са подложени на тестове два модела на пазара - Nissan Qashqai и Opel Astra, едни от най-продаваните в Европа. Високото замърсяване се случва, тъй като официалните емисионни тестове не включват моментите, в които филтрите на дизелови двигатели се прочистват в движение, за да не се запушват. В тези моменти обаче колите изпускат много повече замърсители като NOx и ФПЧ. Според Световната здравна организация 77% от жителите на европейските градове са изложени на нива на фин прах далеч над препоръчителното от нея.

По пътищата на Стария континент се движат над 45 млн. коли с тази технология, смятат от T&E, като при тези автомобили се случва рязкото замърсяване веднъж на около две седмици. Данните от доклада опровергават автомобилната индустрия, която твърди, че най-новите Euro 6d-temp модели дизели са "чисти", твърдят авторите на изследването.

"Teзи тестове показват, че новите дизели все още не са чисти. Всъщност те изхвърлят ежедневно опасно високи нива на частици в нашите градове и по магистралите. Автопроизводителите минават лесно, но белите дробове на хората плащат за това. Производителите трябва да почистят колите си, ако искат да ги продават", казва Анна Кражинска, инженер по емисиите в T&E.

Замърсяването: стотици пъти по-високо

T&E са поръчали изследването на независимата лаборатория Ricardo, като те са направили тестове на два от най-популярните модела автомобили в Европа, за които се твърди, че са "чисти дизели". Лабораторните тестове са проведени през юли и август 2019 г., като моделите автомобили от клас Euro6d са били избрани на база пазарни проучвания.

На определен период от време филтрите за дизелови двигатели се пречистват, за да не се задръстват. Грубо на всеки 480 км движение автомобилите изхвърлят високи количества на замърсители, като това може да се случва в градска среда или на магистрали и да трае в продължение на 15 км.

От една страна, емисиите на NOx, въглероден окис и въглеводород са се увеличили значително по време на т.нар. обновление на филтрите, но нивата им са останали под законово определените. Емисиите на фини прахови частици обаче са скочили рязко и над допустимото. Автомобилите са отделяли до 1848 пъти повече ФПЧ по време на пречистването на филтрите в сравнение със стандартното си движение, сочат тестовете.

Тъй като това обновление на филтрите може да се случи в движение - в града например, то може да има сериозно влияние върху здравето на хората. Именно това има значение за тях, а не дали автомобилите реагират по определен начин в рамките на законово определените ограничения по време на лабораторни тестове. Това обаче не се отчита в регулациите на Европейския съюз досега.

Фотограф: Transport&Environment

Защо законът го игнорира

Ако превишенията по време на пречистването на филтрите се взимаше предвид, то автомобилите щяха да надвишават законовите лимити за емисии. Настоящият стандарт на ЕС обаче не взима предвид тестове по време на тези моменти. Това изключение обаче всъщност е сериозен пропуск в регулациите. След като се въвежда задължителното използване на въпросните филтри за частици, проблемът с ФПЧ се смяташе за решен. Но все пак тези пикове на замърсяването, които се случват на определен период от време, продължават да влияят негативно върху здравето на хората.

Освен това, отбелязват от T&E, ако за двата тествани модела емисионните стандарти за газове като въглероден окис и NOx са покрити дори в прочистващата фаза на филтрите, то за други модели това изобщо може да не е така. Затова е важно да се въведат изисквания за емисиите дори и по време на регенерирането на филтрите.

Другият голям проблем е, че някои вредни замърсители изобщо не са регулирани. В момента се измерват и наблюдават само ФПЧ над 23 нанометра в диаметър, докато по-малките представляват сериозен риск за човешкото здраве, отбелязват от Transport&Environment. "Когато прахови частици, стигащи 10 нанометра, се измерват в цялостното количество емисии, те се увеличават с между 11 и 184% в сравнение с измерванията, когато само регулираните частици се взимат предвид", уточняват от организацията.

"Регулираните частици са само половината от историята. Смята се, че най-малките ултрафини частици представляват по-голяма заплаха, но са пренебрегвани от официалните тестове. Следващите Евро стандарти за замърсяване трябва да затворят дупките в закона и да поставят лимити за всички замърсители. Крайната цел е стандарт, който изисква нула емисии от колите по нашите пътища", казва инженерът Анна Кражинска.

Според неправителствената организация, поръчала изследването, в бъдеще тестовете за емисионни стандарти трябва да взимат предвид и периода на прочистване на филтрите, да разширят портфолиото от замърсители, които се регулират.

Новите модели на дизелови автомобили могат да замърсяват с фини прахови частици (ФПЧ) до 1800 пъти повече, отколкото им позволяват европейските регулации. Това разкрива изследване, направено по поръчка на неправителствената организация Transport & Environment (T&E).

В специална лаборатория са подложени на тестове два модела на пазара - Nissan Qashqai и Opel Astra, едни от най-продаваните в Европа. Високото замърсяване се случва, тъй като официалните емисионни тестове не включват моментите, в които филтрите на дизелови двигатели се прочистват в движение, за да не се запушват. В тези моменти обаче колите изпускат много повече замърсители като NOx и ФПЧ. Според Световната здравна организация 77% от жителите на европейските градове са изложени на нива на фин прах далеч над препоръчителното от нея.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Ха добър ден! Това не е новина за нас, потребителите. Това се знае и се вижда от години по пътищата и без лабораторни анализи, но борбата с автомобилното лоби ще е много тежка и трудна, защото много пари се въртят в тоя и в съпътващите го производства. Та още много години поне ние в България ще си дишаме замърсения от автомобилите въздух, да не забравяме, че освен колите в градовете се движат много бусове, автобуси и камиони, с много по-големи двигатели - те замърсяват в пъти повече от която и да е кола...

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Добре де, обаче е редно тези единични събития да се разпределят като емисии на километър и тогава да се изчисли колко превишено е замърсяването..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK