Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 13 яну 2020, 9:55, 2992 прочитания

45 млн. нови дизелови автомобила в Европа замърсяват повече от допустимото

Докато филтрите за дизелови двигатели се прочистват по пътищата, изпускат до 1800 пъти повече емисии от позволеното и застрашават човешкото здраве

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новите модели на дизелови автомобили могат да замърсяват с фини прахови частици (ФПЧ) до 1800 пъти повече, отколкото им позволяват европейските регулации. Това разкрива изследване, направено по поръчка на неправителствената организация Transport & Environment (T&E).

В специална лаборатория са подложени на тестове два модела на пазара - Nissan Qashqai и Opel Astra, едни от най-продаваните в Европа. Високото замърсяване се случва, тъй като официалните емисионни тестове не включват моментите, в които филтрите на дизелови двигатели се прочистват в движение, за да не се запушват. В тези моменти обаче колите изпускат много повече замърсители като NOx и ФПЧ. Според Световната здравна организация 77% от жителите на европейските градове са изложени на нива на фин прах далеч над препоръчителното от нея.


По пътищата на Стария континент се движат над 45 млн. коли с тази технология, смятат от T&E, като при тези автомобили се случва рязкото замърсяване веднъж на около две седмици. Данните от доклада опровергават автомобилната индустрия, която твърди, че най-новите Euro 6d-temp модели дизели са "чисти", твърдят авторите на изследването.

"Teзи тестове показват, че новите дизели все още не са чисти. Всъщност те изхвърлят ежедневно опасно високи нива на частици в нашите градове и по магистралите. Автопроизводителите минават лесно, но белите дробове на хората плащат за това. Производителите трябва да почистят колите си, ако искат да ги продават", казва Анна Кражинска, инженер по емисиите в T&E.

Замърсяването: стотици пъти по-високо



T&E са поръчали изследването на независимата лаборатория Ricardo, като те са направили тестове на два от най-популярните модела автомобили в Европа, за които се твърди, че са "чисти дизели". Лабораторните тестове са проведени през юли и август 2019 г., като моделите автомобили от клас Euro6d са били избрани на база пазарни проучвания.

На определен период от време филтрите за дизелови двигатели се пречистват, за да не се задръстват. Грубо на всеки 480 км движение автомобилите изхвърлят високи количества на замърсители, като това може да се случва в градска среда или на магистрали и да трае в продължение на 15 км.

От една страна, емисиите на NOx, въглероден окис и въглеводород са се увеличили значително по време на т.нар. обновление на филтрите, но нивата им са останали под законово определените. Емисиите на фини прахови частици обаче са скочили рязко и над допустимото. Автомобилите са отделяли до 1848 пъти повече ФПЧ по време на пречистването на филтрите в сравнение със стандартното си движение, сочат тестовете.

Тъй като това обновление на филтрите може да се случи в движение - в града например, то може да има сериозно влияние върху здравето на хората. Именно това има значение за тях, а не дали автомобилите реагират по определен начин в рамките на законово определените ограничения по време на лабораторни тестове. Това обаче не се отчита в регулациите на Европейския съюз досега.

Фотограф: Transport&Environment

Защо законът го игнорира

Ако превишенията по време на пречистването на филтрите се взимаше предвид, то автомобилите щяха да надвишават законовите лимити за емисии. Настоящият стандарт на ЕС обаче не взима предвид тестове по време на тези моменти. Това изключение обаче всъщност е сериозен пропуск в регулациите. След като се въвежда задължителното използване на въпросните филтри за частици, проблемът с ФПЧ се смяташе за решен. Но все пак тези пикове на замърсяването, които се случват на определен период от време, продължават да влияят негативно върху здравето на хората.

Освен това, отбелязват от T&E, ако за двата тествани модела емисионните стандарти за газове като въглероден окис и NOx са покрити дори в прочистващата фаза на филтрите, то за други модели това изобщо може да не е така. Затова е важно да се въведат изисквания за емисиите дори и по време на регенерирането на филтрите.

Другият голям проблем е, че някои вредни замърсители изобщо не са регулирани. В момента се измерват и наблюдават само ФПЧ над 23 нанометра в диаметър, докато по-малките представляват сериозен риск за човешкото здраве, отбелязват от Transport&Environment. "Когато прахови частици, стигащи 10 нанометра, се измерват в цялостното количество емисии, те се увеличават с между 11 и 184% в сравнение с измерванията, когато само регулираните частици се взимат предвид", уточняват от организацията.

"Регулираните частици са само половината от историята. Смята се, че най-малките ултрафини частици представляват по-голяма заплаха, но са пренебрегвани от официалните тестове. Следващите Евро стандарти за замърсяване трябва да затворят дупките в закона и да поставят лимити за всички замърсители. Крайната цел е стандарт, който изисква нула емисии от колите по нашите пътища", казва инженерът Анна Кражинска.

Според неправителствената организация, поръчала изследването, в бъдеще тестовете за емисионни стандарти трябва да взимат предвид и периода на прочистване на филтрите, да разширят портфолиото от замърсители, които се регулират.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мярката 60/40 ще действа до 30 септември за всички фирми с 20% спад на приходите Мярката 60/40 ще действа до 30 септември за всички фирми с 20% спад на приходите

След 1 юли ще се изплащат и допълнителни компенсации на заетите в транспорта

30 май 2020, 875 прочитания

S&P запази BBB рейтинга на България, но понижи перспективата на стабилна S&P запази BBB рейтинга на България, но понижи перспективата на стабилна

Агенцията очаква БВП да спадне с 6.5% за 2020 г., а бюджетният дефицит да достигне 4%

30 май 2020, 1044 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
Английската централна банка обмисля понижаване на лихвите

Членове на комитета по монетарна политика предупреждават за подобно решение в края на месеца, паундът поевтиня

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10