Защо наредбата на данъчните Н-18 извади търговци на протест
Бизнесът настоява да се изчистят всички спорни текстове, преди да започне да се прилага. НАП няма да удължава срока, изтичащ на 31 януари


Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Две години след като държавата промени изискванията към отчитането на оборотите на търговците с цел да се изсветли икономиката, бизнесът продължава да се лута из дебрите на вече печално известната Наредба Н-18. След многобройни срещи между Националната агенция за приходите (НАП) и браншови организации голяма част от бизнеса продължава да се чуди какво точно се иска от него. А срокът, в който стотици хиляди фирми, използващи софтуер за управление на продажбите (СУПТО), трябва да започнат да прилагат новите изисквания на наредбата, изтича в края на месеца.
Продължаващите неясноти около изискванията в нормативния акт няколко седмици преди да влезе в сила, подтикнаха десетки собственици на малки бизнеси да излязат на протест в понеделник вечер. Той беше организиран през социалните мрежи, а присъстващите заявиха, че протестът е граждански и няма политически цели.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
11 коментара
Най-после сравнително ясно обяснени проблемите с Наредба 18. Макар че те са далеч по дъбоки. В дъното ще видим глупави, високомерни, случайно попаднали във власта хора, които се упражняват в законотворчество на гърба на хиляди фирми. Без никаква мисъл какви ще са последствията.
Тая тема е табу за повечето издания. Днес сутринта излезе материал отразяващ протеста във вестник Сега, който след няколко часа бе свален. В нито една телевизия тоя въпрос не се дискутира. Единствено тук и в Дневник излязоха материали. Но в Дневник веднага ги дръпнаха в дъбокото и трябва да ги търсиш с търсачката им.
Моето мнение е, че това е бомба със закъснител. Ще избухне когато търговците и производителите разберат за какво става въпрос. Защото всъщност голямата част от тях даже не са чували за Наредба 18.
Аз лично съм започнал процедура по прехвърляне на онлайн магазина ми в друга държава. Изчаквам само окончателните текстове за електронната търговия. Ако се запазят сегашните текстове ще си плащам данъците някъде другаде.
До коментар [#1] от "rpd32585105":
Колко данъци сте плащал? Да знаем колко ще загубим... ;)
Ами само да погледнем таксите. За екстрата регистрираните приходи на ЕКАФП на мига да отиват някъде в НАП, за всеки касов трябва да се плати такса от 100 лв. Плащанията за софтуер, настройки и за самия апарат са отделно .
Докога ще изтупват чувала?
Такава голяма политическа воля за такива дреболии, а иначе, като има неотложна реформа - тя се бави с години!
До коментар [#1] от "rpd32585105":
Наистина водата е много по-дълбока. Самат наредба и Прил.29 към нея е пример как не трябва да се прави нещо. Всеки казус - а те са хиляди влиза в тълкувателен режим. Дори самата дефиниция на СУПТО е толкова неясна и мъглява, че на НАП постоянно им се налага да е тълкуват.
Всички тълкувания, схеми и допълнителни писания на сайта им нямат юридическа стойност и те си го признават, но така едиснвтено се опитват да подобрят нещо. От което кашата става само по-гъста.
Проекта е под нивото на ТНТМ.
Отделна сага е процеса на одобряване. Поради факта, че наредбата няма ясно дефинирани термини, и приложението много недомислено (както междувпрочем и архитектурата която се опитват да наложат) самоте одобряващи екипи често работят на метода..
Това което е по-опасното е, че след влизането в действие ще се затъне в тресавище от неразбории. Самите НАП заявяват, че дори одобрените софтуери ще ги дерегистрират при установяване на проблеми в работата (тук регистрацията е на ниво версия). В резултат се включва т.н. ядрена опция - в деня в който софтуера бъде дерегистриран всчики негови ползватели (а те могат да са стотици и хиляди фирми) стават нарушители и трябва да си сменят софтуера СУПТО. Това за малък бизнес е относително лека задача, докато за по-серизони бизнеси ще изисква поне няколко седмици процедури. Ще се заформят дела насрещни искове - клиент срещу призводител на СУПТО, Приоизводтел на СУПТО срещу НАП ...
Ето колко промени има по нея:
Издадена от министъра на финансите
Обн. ДВ. бр.106 от 27 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.7 от 23 Януари 2007г.,
изм. ДВ. бр.79 от 2 Октомври 2007г., изм. ДВ. бр.77 от 29 Септември 2009г., изм.
ДВ. бр.49 от 29 Юни 2010г., изм. ДВ. бр.48 от 24 Юни 2011г., изм. ДВ. бр.64 от 19
Август 2011г., изм. ДВ. бр.7 от 24 Януари 2012г., изм. и доп. ДВ. бр.27 от 3 Април
2012г., изм. и доп. ДВ. бр.54 от 17 Юли 2012г., доп. ДВ. бр.78 от 12 Октомври
2012г., изм. и доп. ДВ. бр.102 от 21 Декември 2012г., изм. и доп. ДВ. бр.40 от 30
Април 2013г., изм. ДВ. бр.93 от 25 Октомври 2013г., изм. и доп. ДВ. бр.111 от 27
Декември 2013г., доп. ДВ. бр.14 от 20 Февруари 2015г., изм. ДВ. бр.44 от 16 Юни
2015г., изм. и доп. ДВ. бр.49 от 30 Юни 2015г., доп. ДВ. бр.54 от 17 Юли 2015г.,
изм. ДВ. бр.66 от 28 Август 2015г., изм. и доп. ДВ. бр.83 от 27 Октомври 2015г.,
доп. ДВ. бр.84 от 30 Октомври 2015г., изм. и доп. ДВ. бр.44 от 2 Юни 2017г., изм. и
доп. ДВ. бр.76 от 19 Септември 2017г., изм. и доп. ДВ. бр.80 от 28 Септември
2018г., изм. и доп. ДВ. бр.10 от 1 Февруари 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.26 от 29
Март 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.52 от 2 Юли 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.75 от 24
Септември 2019г.
Като в момента тече процедура по обществено обсъждане, която ще доведе до нови промени.
Промените в Н18 водят до скрита държавна помощ за определени компании - визирам при куриерските фирми - тя директно изхвърли от пазара тези без лиценз за ППП, с което намалява конкуренцията. При фирмите произвеждащи бизнес софтуер също има странно подготвени...
Да считаш че една таблица на Ексел е Супто/ система за управление на продажбите в търговския обект/ е идиотия, откъдето и да я погледнеш. Дребен търговец от където и да е, но основно от провинцията, където няма и платежоспособни потребители, ползва примерно една програмка за фактуриране/ която, на всичкото и отгоре е безплатна/ трябва сега да я свързва с касовия апарат Защото била СУПТО/ можела да прави сбор?. А това са разходи. Приходи няма, но държавата му създава разходи. Ако пък е решил да направи и онлайн-магазин, където вади някакъв лев с програмка, примерно, Уърд прес, която също е безплатна, вече задължително трябва да има СУПТО- демек да е свързал програмката/безплатната, с онлайн-магазина/който също е безплатен/ с касовия апарат. Как да свържеш тоя софтуер с оня- международния при това безплатен? Освен това, тоя онлайн магазин е само форма за заявка. Но и той бил СУПТО. Хората се обаждат да добавят нещо, нещо го няма в малкото магазинче и нещата се променят до крайната заявка и изпращане. Но НАП не ги интересува. Тази наредба може и да устройва големите, защото много от малките няма да им се пречкат, но тя само утежнява и без това тежката икономическа ситуация за дребния бизнес. Питах аз преди време във фейсбук едни дето бяха на преговорите с НАП защо използват това съкращение СУПТО, когато говорят за онлайн-магазините, които са само заявка и нищо повече. С какъв акъл въобще го приравняват със система за управление на продажбите, а те ме изхвърлиха от групата.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.