С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 14 яну 2020, 15:17, 16823 прочитания

Защо наредбата на данъчните Н-18 извади търговци на протест

Бизнесът настоява да се изчистят всички спорни текстове, преди да започне да се прилага. НАП няма да удължава срока, изтичащ на 31 януари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Две години след като държавата промени изискванията към отчитането на оборотите на търговците с цел да се изсветли икономиката, бизнесът продължава да се лута из дебрите на вече печално известната Наредба Н-18. След многобройни срещи между Националната агенция за приходите (НАП) и браншови организации голяма част от бизнеса продължава да се чуди какво точно се иска от него. А срокът, в който стотици хиляди фирми, използващи софтуер за управление на продажбите (СУПТО), трябва да започнат да прилагат новите изисквания на наредбата, изтича в края на месеца.

Продължаващите неясноти около изискванията в нормативния акт няколко седмици преди да влезе в сила, подтикнаха десетки собственици на малки бизнеси да излязат на протест в понеделник вечер. Той беше организиран през социалните мрежи, а присъстващите заявиха, че протестът е граждански и няма политически цели.


Къде са проблемите

Според бизнеса основният проблем, с който се сблъскват всички, е неясни и противоречиви текстове в наредбата, както и казуси, които могат да доведат до различни тълкувания. Това според тях води до създаване на условия за корупция и чиновнически произвол.

"Имаме входирано запитване към НАП от 8 декември 2018 г., на което нямаме отговор. Когато имаме въпроси, не се отговаря, а като започнат проверките, ще има "ще се глобяваме". Това ще е сериозен проблем - дори много от договореностите в работни групи, които бяха създадени от НАП по темата, нямат стойността на нормативен акт. Как от приходната агенция ще гарантират, че при проверки след това практиката им ще е уеднаквена и че това, по което се е постигнало съгласие, ще се спазва", пита собственик на счетоводна къща. По негови оценки едва 30-40% от клиентите му ще посрещнат 31 януари със системи за управление на продажбите (СУПТО), които отговарят на новите изисквания.



Казусът на е-търговците

Отделен казус са електронните магазини. Поредните изменения на наредбата, които касаят работата им, все още са на етап обществено обсъждане и вероятно ще влязат в сила в края на месеца. Идеята им беше да разрешат казуса с издаването на касови бележки при направено картово плащане през сайта, като за онлайн магазините срокът да отговорят на наредбата е малко по-дълъг- до края на март. Но според бизнеса публикуваните за обществено обсъждане текстове пораждат нови въпроси.

"Искаме повече яснота и с малко по-малка скорост да се приемат тези изменения, за да може да имаме време да реагираме на тях. НАП казва - имахте две години. Да, но през цялото това време нямаше техническо решение за електронните търговци. Има сайтове, които работят със закупен от чужди разработчици софтуер, който не може да се променя без тяхно разрешение, а те отказват да го пренастроят така, че да отговаря на българската наредба. Нужни са ни поне още 4 месеца, говоря от гледна точка на малък търговец с онлайн магазин. За едрия бизнес е различно, там и проблемите са различни", казва собственик на малък електронен магазин. Тя посочва, че е дошла на протеста "от безсилие".

Според протестиращи бизнесът може да се дигитализира и да подава данните към НАП само когато има ясно дефинирани правила и санкции, без да има място за тълкувания. "Няма ясно становище какво е електронен магазин и какво е електронна платформа. Има софтуери, които управляват десетина електронни магазина. Тези софтуери използват една и съща база, но данните в нея може да са от магазини в няколко държави. За подобен казус от НАП излязоха със становище, че трябва да се раздели базата. Дали обаче сме разбрали правилно казуса и дали подходът ни на работа за клиента е правилен не знаем", посочва Иван, който е програмист.

Според него разработчиците на СУПТО имат готовност да отговорят на Н-18 дотолкова, доколкото са им одобрени софтуерите за ползване. "Оттам нататък никъде няма ситуация, в която за масово производство да се пусне нов софтуер и да не започнат проблемите. Не може софтуери, които са писани и надграждани с години и са пригаждани към различни бизнес модели, да се канонизират толкова бързо да спазват наредба Н-18. А ако стане, това ще е с много компромиси", допълва IT специалистът.

Според протестиращите проблемът с Н-18 е, че изначалният подход на НАП е бил сгрешен. "Не може да наложиш на бизнеса изисквания, преди да има разработен софтуер, който да им гарантира, че използвайки го, те ще ги спазят", казва собственик на сайт за продажби. Според него каквито и промени да се правят по наредбата сега, бизнесът ще има много малко време, за да реагира технически.

НАП: няма да има ново удължаване на сроковете

Междувременно от НАП заявиха, че срокът за търговците, използващи софтуер за управление на продажбите (СУПТО), няма да бъде удължаван. Според тях към момента има над 500 регистрирани софтуери за продажбите и процесът продължава интензивно. През декември обаче БСК представи резултатите от своята ежегодна анкета на за бизнес средата и очакванията на фирмите за предстоящата година, от която стана ясно, че 47% от компаниите посочват, че ще се откажат от използването на касов апарат заради Н-18.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото

Двама бивши футболисти и двама данъчни експерти ще са в управителния съвет на дружеството, което получи монопол върху лотариите

28 фев 2020, 1590 прочитания

ДКК - милиони на тъмно ДКК - милиони на тъмно

Компанията не обича да се отчита и не е подвластна на законите за обществените поръчки и за достъпа до информация

28 фев 2020, 1341 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 14842 прочитания

28 фев 2020, 4986 прочитания

28 фев 2020, 2871 прочитания

28 фев 2020, 2541 прочитания

28 фев 2020, 2216 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
Проблемните въпроси за АЕЦ "Белене" са изпратени в Брюксел

Адвокатката Албена Белянова е сезирала Европейската комисия за начина, по който се движи проектът за атомната централа

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Книга: Лив Стрьомквист - "Плодът на познанието"

Вместо да ремонтира стари йерархии, комиксът отваря място за варианти, в които да няма унижени и изключени

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10