Икономическите нагласи на австрийските фирми в България леко се влошават
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Икономическите нагласи на австрийските фирми в България леко се влошават

Резултатите от проучването представи ръководителят на австрийското търговско представителство (Advantage Austria) Улрике Щрака

Икономическите нагласи на австрийските фирми в България леко се влошават

По-малко компании планират увеличение на инвестициите и персонала, показва анкета на австрийската търговска камара

3734 прочитания

Резултатите от проучването представи ръководителят на австрийското търговско представителство (Advantage Austria) Улрике Щрака

© Advantage Austria


Проучването

Австрийското търговско представителство в България анкетира 88 австрийски компании или клонове на такива в страната за тазгодишното проучване на местния икономически климат. От анкетираните фирми 45% са в търговията, 40% предлагат услуги, а 15% са в индустрията. По-голямата част от тях се фокусират върху българския пазар и в по-малка степен върху износ, а една четвърт от всички фирми са посочили годишен оборот между 2 и 5 млн. eвро. Австрия е на второ място като източник на чужди инвестиции в България с общ размер на капиталовложенията от над 4 млрд. евро към средата на 2019 г. по данни на БНБ. Сред най-големите австрийски инвеститори в България са OMV, Billa, Kronospan, Palfinger.

Малко над една пета от представителите на австрийския бизнес в България планират да увеличат броя на служителите си през 2020 г. Година по-рано делът им беше 34%. По-резервирани са нагласите и по отношение на инвестициите, които фирмите планират през следващите 12 месеца. Това показват резултатите от ежегодното проучване на Австрийското търговско представителство в България (Advantage Austria), в което са участвали 88 фирми.

От него става ясно още, че традиционните плюсове на България (ниските данъци и изгодната цена на труд) вече не са достатъчни, за да компенсират трудностите, които срещат инвеститорите тук.

Малко повече песимизъм

Ръководителят на Advantage Austria Улрике Щрака посочва, че оптимистичните оценки на фирмите за изминалите и предстоящите 12 месеца действително намаляват. Ако миналата година по това време 31% от австрийските фирми залагаха на подобрение на икономическия климат в България, сега този дял пада до едва 16%, а една четвърт очакват влошаване (9% през 2019 г.).

По-големият песимизъм е видим и в по-резервираните планове на компаниите по отношение на инвестициите и персонала тази година. Едва 18 фирми са посочили, че ще увеличат обема на капиталовложенията през 2020 г., докато година по-рано борят им беше двойно повече. Аналогична е ситуацията и по отношение на увеличението на броя на служителите.

Проблемите - корупция и непредвидима бизнес среда

Резултатите от анкетата показват, че над 87% от анкетираните представители на австрийския бизнес биха инвестирали отново в България, но фирмите искат да видят повече подобрения по отношение на борбата с корупцията и престъпността, правната сигурност и предвидимостта на икономическата политика. Последното се отнася до начина, по който се въвеждат рязко закони, без предварителни консултации с бизнеса, като представители на австрийския бизнес дават пример с хаоса около новите регулации за отчитане на оборотите в Наредба Н-18 на Министерството на финансите.

От австрийското представителство посочват, че традиционните плюсове на България (ниските данъци и изгодната цена на труд) вече не са достатъчни, за да компенсират трудностите. Резултатите от анкетата показват, че 48 фирми считат квалификацията на работещите в страната като едно от най-важните предизвикателства на пазара. На второ място е количественото наличие на кадри (39 фирми), а на трето инфраструктурата (34 фирми).

"Районът (Мусачево - бел. ред.) се развива много по-бавно, отколкото бизнесът тук", казва изпълнителният директор на българското подразделение на австрийската група за търговия и производство на дървени компоненти JAF Анна Кирилова по отношение на инфраструктурата около софийското с. Мусачево, където е базата на дружеството. Кирилова посочва и тромавата комуникация между бизнеса и администрацията като една от пречките пред развитието на дружествата, а в същото време бързо се приемат нормативни актове, които не са изчистени. Тя дава за пример Наредба Н-18. "За фирмите, които работят на светло, тази наредба е изключително предизвикателство, защото е трудно разбираема и трудно тълкуваема", казва тя.

Проблемът с кадрите се задълбочава още

"Безспорно хората са голямо предизвикателство. Не просто липсата на хора, но също така и дефицитът на професионални квалификации, общи компетенции и трудови навици", казва Мариета Григорова, управител на компанията за логистика, транспорт и спедиция "Гебрюдер Вайс". "Никой не ни учи да мислим, да анализираме. Професионалните компетенции се наваксват, ние винаги сме обучавали служителите си, но тези общи трудови и социални компетенции - меките умения, този проблем не може да се реши от днес за утре или с една образователна реформа", коментира още тя и допълва, че от недостига на трудови компетенции идва и ниската производителност в България спрямо други държави от ЕС.

В тази връзка Advantage Austria са стартирали проект за дуално обучение, в което към момента участват 12 австрийски и български фирми, 21 гимназии и 818 ученици. Учениците от 11 и 12 клас имат няколко дни седмично обучение в самите предприятия, като направленията са за девет професии, сред които електротехника, механизми и системи за заваряване, логистика и спедиция. От австрийското представителство посочват, че интересът нараства и от образователния сектор, и от бизнеса.

Проучването

Австрийското търговско представителство в България анкетира 88 австрийски компании или клонове на такива в страната за тазгодишното проучване на местния икономически климат. От анкетираните фирми 45% са в търговията, 40% предлагат услуги, а 15% са в индустрията. По-голямата част от тях се фокусират върху българския пазар и в по-малка степен върху износ, а една четвърт от всички фирми са посочили годишен оборот между 2 и 5 млн. eвро. Австрия е на второ място като източник на чужди инвестиции в България с общ размер на капиталовложенията от над 4 млрд. евро към средата на 2019 г. по данни на БНБ. Сред най-големите австрийски инвеститори в България са OMV, Billa, Kronospan, Palfinger.

Малко над една пета от представителите на австрийския бизнес в България планират да увеличат броя на служителите си през 2020 г. Година по-рано делът им беше 34%. По-резервирани са нагласите и по отношение на инвестициите, които фирмите планират през следващите 12 месеца. Това показват резултатите от ежегодното проучване на Австрийското търговско представителство в България (Advantage Austria), в което са участвали 88 фирми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    С 10% корпоративен данък фирмите ще се трупат на опашка, ако можеха да наемат лесно чужденци. По-добри данъчни условия от България на Балканите няма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK