Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 20 яну 2020, 16:58, 4522 прочитания

Държавната "Монтажи" ще строи без търг спешната водна връзка до Перник

По предварителни оценки проектът ще струва 25 млн. лв. и ще бъде платен от бюджета

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Държавното дружество "Монтажи" ще строи без търг спешната водопроводна връзка, по която в събота правителството реши да осигури вода за Перник през ВиК мрежата на София. Съоръжението ще бъде дълго 13.5 км и освен тръби включва и изграждане на помпена станция, като предварителните оценки показват, че проектът ще струва 25 млн. лв. Това стана ясно от изказване на регионалния министър Петя Аврамова пред БНТ.

Очаква се парите да бъдат отпуснати от бюджета на икономическото министерство.


Проектът

Техническото предложение предвижда част от водата, която отива към язовир "Белмекен", да се пренасочи към язовир "Бели Искър" и оттам през ВиК мрежата на София да достига до резервоар Мало Бучино, където ще бъде изградена помпена станция. След това до Перник ще бъде направен допълнителен водопровод 13.5 км.

През новата връзка Перник ще получава по 700 хил. куб.м вода на месец. Това количество ще е достатъчно да се покрива консумацията при сегашния воден режим (по 6 часа на ден - от 16 до 22 часа), без да се ползва вода от язовир "Студена". "Единственият начин да възвърнем силата на язовира е за известно време да не взимаме вода от него", коментира икономическият министър Емил Караниколов пред "Нова телевизия". Предложеното решение е аварийно, но по думите му по-добрите стратегически варианти ще отнемат много повече време.



Дали водата ще стигне навреме до Перник все пак не е сигурно, тъй като се очаква изграждането на новата връзка да отнеме около 45 дни. В същото време в язовир "Студена" има вода за само 33 дни по думите на Караниколов.

Техническото предложение беше представено и на заседание на Постоянната комисия по инженерна инфраструктура и енергийно планиране в Столичния общински съвет в понеделник следобед, на което присъстваха и ресорните министри. От изказванията стана ясно, че риск за водоснабдяването на София не съществува. Язовир "Бели Искър" осигурява около 25% от водата на столицата и снабдява южните квартали и села в общината (Железница, Плана, Симеоново, Банкя, Горна Баня и др.), а останалите 75% идват от язовир "Искър". И в двата водоема има достатъчно вода.

Спешно изпълнение

По думите на Аврамова идейният проект трябва да е готов най-късно във вторник, след което регионалното министерство максимално бързо ще издаде разрешение за строеж, така че строителните работи да започнат още тази седмица. "Очаква се държавното дружество "Монтажи" да изпълни проекта", каза тя и добави, че стойността е около 25 млн. лв., но може и да падне, след като се направят детайлните изчисления. Вече се появиха и коментари от ВиК експерти, според които цената на подобен проект не е повече от 7-8 млн. лева.

Парите ще бъдат платени от бюджета на икономическото министерство, но няма информация дали това ще са допълнителни средства, отпуснати на ведомството, или пари от текущия му бюджет. Възложители на строителството на самия проект ще бъдат областните управители на София и Перник по специален ред, каза по-късно през деня зам. регионалният министър Николай Нанков.

Няма информация как и защо "Монтажи" е определено за изпълнител. Неясно остава засега и дали то само ще изпълнява строителните работи. От сайта му не се вижда да има опит в изграждането на ВиК инфраструктура, няма и данни въобще да е работило по такива проекти, както и да разполага с необходимите специалисти и техника. От икономическото министерство, което е принципал, не отговориха на въпросите на "Капитал" дали компанията ще работи с подизпълнители и кои евентуално. За формалното наемане на такива обаче е нужно провеждането на обществени поръчки, така че най-вероятно отново ще се ползва схемата с договори за наем на техника и хора (както при "Автомагистрали"). Това обаче създава условия за непрозрачно харчене на парите.

"Прогнозните 25 млн. лв. за проекта не са част от предвидените 500 млн. лв. за ремонт на язовири", уточни Нанков. През 2018 г. сумата беше отпусната от правителството на Държавната консолидационна компания за ремонт на язовири, която впоследствие преведе парите на дъщерното си "Монтажи".

По думите на Аврамова вече се работи и по поръчката и доставката на материалите (тръби, помпени агрегати). Като се имат предвид кратките срокове, това най-вероятно също ще стане без търг. Законът за обществените поръчки предвижда такава възможност при изключителни обстоятелства - например бедствено положение, каквото е обявено в Перник.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40 Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40

Парламентът окончателно прие промените в Закона за извънредното положение, предстои правителството да измени и своето постановление за помощта към фирмите

6 апр 2020, 1025 прочитания

Правителството успешно пласира 200 млн. лв. петгодишни ДЦК Правителството успешно пласира 200 млн. лв. петгодишни ДЦК

Доходността се покачи до 0.13%, но резултатите от аукциона показват засилено търсене

6 апр 2020, 690 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
ЕК: България няма да връща пари за вече построеното по магистрала "Струма"

Екологичните организации търсят обяснение защо проектът през Кресненското дефиле надвишава с много прогнозите на правителството

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10