Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 яну 2020, 13:35, 3189 прочитания

Нагласите на глобалния бизнес рязко се влошават

Едва 24% от мениджърите в Централна и Източна Европа залагат на ускорение на икономическия растеж, показва доклад на PwC

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди две години увереността на бизнеса в глобалния икономически растеж беше рекордно висока. През 2020 г. делът на оптимистите по света пада до рекордно дъно. Това показва годишното проучване на консултантската компания PwC.

Над половината от анкетираните 1581 изпълнителни директори по света считат, че глобалният растеж ще се забави, а преди две години подобни нагласи имаха едва 5%. Едва 22% считат, че глобалната икономика ще се подобри. Всеки регион отчита влошаване на нагласите. Проблемът, с една дума, е несигурността. Влошаването на нагласите е видимо във всички региони, включително и Централна и Източна Европа, където е и България.



Централна и Източна Европа

Тук 43% от анкетираните изпълнителни директори считат, че растежът на глобалната икономика ще се забави, а едва 24% залагат на подобрение. Миналата година дяловете бяха съответно 31% песимисти и 38% оптимисти.

Водеща заплаха за бизнеса в региона е свръхрегулацията, посочена от 38% от анкетираните. На второ и трето място остават наличността на ключови умения и непредсказуемите политики със съответно 36% и 32%. Несигурният икономически растеж и търговските конфликти са посочени като заплаха от 30% от анкетираните мениджъри в ЦИЕ.




Новите предизвикателства пред бизнеса

Свръхрегулациите остават топ притеснението за бизнеса, но несигурният икономически растеж и търговските конфликти се придвижват бързо нагоре сред заплахите. Икономическата несигурност беше посочена като заплаха за бизнеса по света от 24% от анкетираните мениджъри миналата година, а тази - от 35%.

"Виждам темпото на промяната, несигурността в геополитиката, огромната дислокация и пренареждане на световните вериги за доставки - никой не може да предвиди какво ще се случи след пет години... Несигурността, която виждаме днес, е безпрецедентна за последните 40 години. Това отнема растежа на световната икономика", казва Спенсър Фънг, изпълнителен директор на базираната в Хонконг международна група за логистика и търговия на дребно Li & Fung.

Повечето от мениджърите считат, че през следващите години законодателството ще се затяга за онлайн съдържанието, големите технологични платформи и безопасността на данни в интернет. Близо три четвърти от бизнеса по света счита, че правителствата ще въвеждат все повече регулации върху съдържанието в интернет, включително социалните мрежи, а 68% залагат на повече опити да се ограничи разрастването на водещи технологични компании.

"Икономиките трябва да се подготвят за промените, породени от технологичната вълна. Видима е неотложна необходимост от изграждане на екосистеми, фокусирани върху инфраструктурата и повишаване на квалификацията на работната сила", казва Джени Софиан, изпълнителният директор на базираната в Сингапур инвестиционна фирма Fullerton Fund Management.


Китай и САЩ

Изместването на фокуса на китайските инвеститори от САЩ към други места продължава и тази година. Все повече китайски фирми изместват производствените си бази извън щатите. Преди две години 59% от анкетираните мениджъри от Китай посочваха САЩ като най-важния външен пазар за дейността си. Тази година този дял пада до едва 11%, а значението на Австралия за китайския бизнес нараства от 9% през 2018 г. до 45% през тази.

Новата визия на климатичните промени

Компаниите по света вече виждат плюсовете от предприемането на повече "зелени" корпоративни политики - репутационни ползи, пазарни ниши за нови продукти и услуги, правителствени или финансови стимули. Подобни нагласи са най-силни в Азиатско-Тихоокеанския регион и Западна Европа.

В Китай мениджърите, които виждат възможности за нови продукти и услуги в инициативите, свързани с климатичните промени, нарастват от едва 2% от всички анкетирани през 2010 г. до цели 47% през 2020 г. За сравнение - глобалният дял се увеличава от 13% на 25% през последното десетилетие, а в държави като Франция, Великобритания и Канада намалява.

"Китай е интересен казус, тъй като страната е едновременно най-големият производител на зелени продукти и най-замърсяващата държава от гледна точка на въглеродни емисии", пишат експертите на PwC. Китай всяка година изгаря около половината въглища, използвани в световен мащаб, а годишно въглеродните емисии представляват 30% от световния обем. И все пак страната е и водещ пазар за соларни панели, вятърни турбини и електрически превозни средства и произвежда около две трети от слънчевите клетки, инсталирани в света", допълват те.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

По-малко, но по-скъпи договори за поръчки са сключени по време на карантината По-малко, но по-скъпи договори за поръчки са сключени по време на карантината

Подписаните в периода 16 март - 26 май контракти и анекси са на обща стойност 2.55 млрд. лв., докато за същия период на 2019 са били само 1.9 млрд. лв.

28 май 2020, 458 прочитания

Брюксел изчислява 15 млрд. евро за България от новия Фонд за възстановяване 1 Брюксел изчислява 15 млрд. евро за България от новия Фонд за възстановяване

Вноската на страната в предложения кризисен инструмент за 750 млрд. евро е 3.3 млрд. евро, които могат да се изплатят до 20 години

27 май 2020, 2944 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
България успя да пласира и десетгодишни ДЦК при рекордно ниските 0.13% доходност

Търсенето на облигациите е превишило 2.32 пъти предложените от Министерството на финансите 200 млн. лв.

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10