Прокуратурата влезе в офиси на Ковачки заради италианския боклук

Акцията е по повод разследване за незаконен внос, който се наказва със затвор до 4 години и глоба до 5000 лв.

"Брикел" не е спирала работа днес, разказаха работници пред БНР като обясниха, че не знаят за проверката
"Брикел" не е спирала работа днес, разказаха работници пред БНР като обясниха, че не знаят за проверката    ©  Анелия Николова
"Брикел" не е спирала работа днес, разказаха работници пред БНР като обясниха, че не знаят за проверката
"Брикел" не е спирала работа днес, разказаха работници пред БНР като обясниха, че не знаят за проверката    ©  Анелия Николова

Казусът с вноса на отпадъци в България премина в нова фаза, след като акциите на прокуратурата стигнаха до офисите на свързаните с Христо Ковачки дружества "Брикел" и "Траш юнивърс" в Гълъбово. За разлика от досегашните проверки в малки складове и инсталации тази засяга централата, която поиска от екоинспекцията в Стара Загора разрешение за горене на хиляди тонове RDF.

Повод за проверката са пристигналите на пристанище Варна-запад 127 контейнера с италиански отпадъци. Операцията е под ръководството на Районната прокуратура във Варна, съобщиха от държавното обвинение.

Обиск до обиска

От държавната прокуратура съобщиха, че се търсят и ще бъдат иззети документи и материали, "съотносими към предмета на разследването по досъдебното производство по член 353г, ал. 1 от НК", което се води за италианските контейнери с боклук. Той гласи, че който в нарушение на установения ред пренася отпадъци през границата на страната, когато извършеното не представлява маловажен случай, се наказва с лишаване от свобода до четири години и с глоба от две хиляди до пет хиляди лева.

В офисите на двете дружества са били наблюдаващият прокурор на досъдебното производство, трима дознатели и полиция. За компаниите има данни, че са съпричастни към преработката на вносни отпадъци, съобщават от обвинението.

Напред назад

Очаква се 28 от общо 127 контейнера да бъдат натоварени на кораб и върнати обратно на изпращача - "Дентиче пантелоне" от град Салерно, след като Районната прокуратура във Варна даде разрешение за реекспорта им. Късно снощи у нас пристигна турският кораб, който ще реекспортира италианския боклук. По информация на БНТ качването на борда на 28-те контейнера ще започне след 19 часа днес.

Транспортирането ще бъде за сметка на италианското дружество. Още в неделя главният прокурор Иван Гешев съобщи, че боклукът ще бъде върнат в Италия, въпреки че собствениците на фирмата "няма да бъдат доволни" от това.

Първите контейнери са пристигнали на 9 октомври 2019 г., припомнят от Апелативната прокуратура във Варна. До 25 ноември м.г. на пристанище Варна-запад те са били разтоварени. Товарът им бил описан като пластмасови и каучукови отпадъци.

Впоследствие обаче се оказало, че всъщност става въпрос за текстилни, стъклени и дървени отпадъци, предназначени за получателя "Блацион" в София. Боклуците трябвало да бъдат доставени на площадката на "Траш юнивърс" в Гълъбово и изгорени в пещите на ТЕЦ-а на "Брикел".

Не ни е работа

Да ходим да събираме контейнери из цялата страна, да ангажираме прокуратура и полиция, РИОСВ, мисля, че не е основната задача на държавата, коментира след днешното заседание на Министерския съвет екоминистърът Емил Димитров.

Той потвърди, че контейнерите ще бъдат върнати обратно и повече няма да бъдат пускани в страната. "Има нова организация, границата по море е овладяна", заяви той. Накъде са тръгнали отпадъците, при които има разлика с декларираното, щели да го установят разследващите органи.

"Всеки кмет казва: къде е София да дойде и да ни изчисти. Не може така", отсече министърът. По думите му България изнася много повече отпадъци, отколкото внася. "В момента ходим и събираме контейнерите от страната, въвеждаме нови правила, опитваме се да върнем хората още от границата", коментира той.

Показателно е обаче, че от 2010 г. до 2017 г. вносът на отпадъци в България се е увеличил близо пет пъти. Първоначално България внася основно метални отпадъци, акумулатори и батерии, но след 2013 г. започват и доставки от Италия и Великобритания на т.нар. твърдо гориво - RDF и SRF.

Контрол

Нови мерки за затягане на контрола върху вносните отпадъци обмисля екоминистърът. За целта той ще се срещне с ръководствата на основните мощности, които се занимават с преработка на боклуци.

"Персонално ще знам от кого ги получават, от граница до тях как вървят", обясни той. Ако има проблем с тези контейнери и съдържането им не отговаря на заявеното в документите, "този, който ги е доставил - товари си ги на кораба и си заминава, в противен случай няма да може какъвто и да е друг контейнер да докара в България".

Прах в очите. И не само

Още през есента на м.г. прокуратура и полиция започнаха масови проверки на фирми от кръга на Христо Ковачки. Формален повод за това станаха серия от протести на перничани, според които въздухът често е замърсяван от работата на ТЕЦ-а в града.

В началото на септември м.г. в търсенето на виновника за мръсния въздух се включи прокуратурата. Тогава вече бившият главен прокурор Сотир Цацаров разпореди екоминистерството да започне незабавна проверка в свързаните с Ковачки ТЕЦ "Перник", ТЕЦ "Бобов дол", "Топлофикация-Сливен" и "Брикел". Повод за заповедта на Цацаров стана сигнал от ДАНС за "застрашаване на екологичната сигурност на страната при изгаряне на отпадъци от топлофикационните дружества". При проверки на по-ранен етап нито от ресорното министерство, нито от Регионалната инспекция за опазване на околната среда успяха да открият кой трови въздуха.