Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 7 фев 2020, 8:31, 2334 прочитания

"Брикел" и "Траш юнивърс" са взимали италиански боклук, но през миналата година

Дружествата, свързани с Христо Ковачки, твърдят, че последната пратка няма общо с тях и вече не внасят отпадъци от Италия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След като първоначално запазиха мълчание, свързаните с Христо Ковачки ТЕЦ "Брикел" и "Траш юнивърс" все пак признаха, че са използвали внесени от "Блацион" италиански боклуци, но това е ставало преди август 2019 г. В разпространени до медиите позиции и в конкретни отговори до "Капитал" дружествата твърдят, че нямат общо с установените тази седмица от прокуратурата 127 контейнера с отпадъци от Италия на пристанище Варна, заради които именно в сряда от държавното обвинение съобщиха, че претърсват офисите им.

В част от контейнерите вместо обявените пластмаса и каучук имало текстилни, стъклени и дървени боклуци. Което според прокуратурата е нерегламентиран внос и затова "стоката" ще бъде върната на изпращача. Пак според прокуратурата боклуците трябвало да бъдат доставени на площадката на "Траш юнивърс" в Гълъбово и изгорени в пещите на ТЕЦ-а на "Брикел".


Проба - грешка

В своя позиция, изпратена до "Капитал", от ТЕЦ "Брикел" обясняват, че на 5 ноември 2018 г. са получили от екоминистерството разрешение за експериментално съвместно изгаряне на въглища с неопасни отпадъци. Това експерименталното изгаряне е извършено в периода от 24 юли - 22 август 2019 г. Постигнат бил "задоволителен резултат", а показателите не отчели превишаване на допустимите норми емисии във въздуха. След тази дата отпадъци повече не са използвани и макар опитът да се оказал успешен, той е бил прекратен по искане на самото дружество. Защо, не става ясно. Но може да се предполага, че е свързано с редицата публикации и снимки в медиите по това време.

"Параметрите на тези отпадъци (откритите сега в италианските контейнери - бел. авт.) не са ни известни и поради това не можем да кажем дали са подходящи за изгаряне при нас", заявяват от "Брикел" и уточняват, че в момента нямат действащ документ, който да им разрешава да оползотворяваме РДФ горива. Централата обаче е подала искане за ново комплексно разрешително, което да й позволи да използва както РДФ, така и биомаса.



Според ръководството на "Брикел" не би могла да бъде наложена тотална забрана за изгаряне на отпадъци, тъй като това би противоречало на заложената в Закона за управление на отпадъците йерархия - първо трябва да се оползотворяват и ако това не е възможно, да се депонират.

Вселена от боклуци

От "Траш юнивърс" потвърждават, че са имали договор с "Блацион" от 24 април 2019 г. и по него са получавали отпадък с код 19 12 04 - пластмаса и каучук, който не е RDF. Този отпадък се е смесвал с получен сортиран RDF от български фирми, с български произход, и така полученото гориво се е използвало за експеримента на "Брикел".

Този договор с "Блацион", твърди управителят на "Траш юнивърс" Георги Илиев, е бил прекратен на 16 август м.г. "След август не е имало нови доставки нито от "Блацион", нито от която и да е друга фирма", изтъкват от дружеството. По повод изнесените от прокуратурата данни за наличие на текстилни, стъклени и дървени боклуци вместо пластмаса и каучук Илиев казва, че при получените през миналата година пратки не е имало такива разминавания.

"Заставаме зад решенията на Министъра на околната среда и водите по отношение на въвеждането на по-строги и ясни мерки и контрол при вноса на отпадъци. Не можем обаче да кажем, че досега не е имало контрол по отношение на дейностите с отпадъци, тъй като дружеството "Траш юнивърс" по време на извършване на дейността си е проверявано многократно от компетентните органи", каза за "Капитал" управителят на дружеството Георги Илиев.

Ние сме против нерегламентирания внос на отпадъци, казва още той и заявява, че следва да се въведат адекватни мерки, които да минимизират възможността за внос на отпадъци в нарушение на нормативните уредби. "В България има компании, които имат намерение да развиват този бизнес, да оптимизират дейностите в тази сфера и колкото по-ясни и по-строги, но логични са мерките за контрол, толкова по спокойни ще са гражданите и съответно и защитени ще са тези компании да се развиват в среда с прецизирани и ясни правила, в интерес на всяка страна", коментира още Илиев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40 Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40

Парламентът окончателно прие промените в Закона за извънредното положение, предстои правителството да измени и своето постановление за помощта към фирмите

6 апр 2020, 1224 прочитания

Правителството успешно пласира 200 млн. лв. петгодишни ДЦК Правителството успешно пласира 200 млн. лв. петгодишни ДЦК

Доходността се покачи до 0.13%, но резултатите от аукциона показват засилено търсене

6 апр 2020, 747 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
Хазартът остана без господар

За новия ред в сектора, милиардите от залагания, масираната реклама, лобирането на Божков и колекцията му

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10