Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 фев 2020, 12:12, 6224 прочитания

Автомагистрали без поръчки

За година държавната компания в сектора получи договори за над три милиарда без конкурс

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Новата икономическа политика

Приватизацията, добра или лоша

България всъщност се забави твърде дълго с преструктурирането на губещия държавен сектор, а процесът беше белязан както от недостига на компетентност при различните правителства, така и от корупция

ДКК - милиони на тъмно

Компанията не обича да се отчита и не е подвластна на законите за обществените поръчки и за достъпа до информация

Добре дошли в държавния капитализъм

За кратко време държавата нахлу агресивно с милиарди в ключови сектори, започна практически да национализира и бизнеси

В рамките на една година - между декември 2018 г. и декември 2019 г., държавната компания "Автомагистрали" получи договори и ангажименти за плащания за общо 3.22 млрд. лв. за строителство. Така тя стана най-успешната строителна фирма, без дори да се яви на конкурс.

Два от тях, съответно за 1.34 млрд. лв. и 1.38 млрд. лв., са за изграждането на общо 224 км от магистрала "Хемус", а други 570 млн. лв. са предвидени за укрепване на свлачища. Всички пари идват от държавния бюджет. Пътната агенция като възложител използва вратичка в Закона за обществени поръчки (ЗОП), която позволява т.нар. вътрешно (in-house) възлагане на държавни фирми със същия принципал (в случая регионалното министерство) да се случва директно, без търг.


Ключовият аргумент на правителството за това решение беше, че Северна България спешно се нуждае от магистрала и това е начинът да се случи най-бързо - без открита процедура, оценяване на оферти и обжалвания. Скоростта на строителство обаче е далеч по-бавно - за една година от подписването на първия договор официално има разрешение за строеж за само 1.6 км. За сравнение - отсечката между Ябланица и Боаза от 9 км, която беше възложена по Закона за обществените поръчки, беше проектирана и построена за година и половина.

"Тази търсена бързина трябва да е балансирана срещу риска от злоупотреби. Дали ще е много бързо и на завишена цена или по-евтино, но много бавно - и в двата случая има проблем", казва Калоян Стайков от Института за пазарна икономика. "Този баланс всъщност не се намира, защото или сме в единия край на дебата и искаме всичко да е много прозрачно, или сме в другия - недоволстваме, че всичко става много бавно. По друг начин казано, можем да имаме магистрала до две години вместо до пет, въпросът е на каква цена и дали ще е качествено строителството, дали няма след това да има множество ремонти и множество анекси към договорите и т.н.", допълва той.

След като няма състезание с търг, не е ясно и дали парите се харчат по най-ефективния начин. Но е ясно, че няма как цените да паднат на пазарен принцип, чрез конкуренция. При проведени открити процедури цените на други две отсечки от "Хемус" струваха грубо между 7 и 9 млн. лв. на километър. В случая с "Автомагистрали" цената се очаква да бъде между 10 и 12 млн. лв. на километър. Подобна калкулация естествено е възможна, тъй като сумите бяха отпуснати от бюджета без ясен разчет какво и защо ще струва толкова.



Второ, в хипотезата на вътрешно възлагане "Автомагистрали" не могат да използват подизпълнители. Поне не официално. Държавната фирма обаче има рамкови договори с осем компании за изпълнение на дейности, за наем на техника и за продажба на строителни материали. По този начин "Автомагистрали" ще може да им възлага колкото и каквото иска на цени каквито си договорят, без да е длъжна да го декларира. С тези договори на практика ще се използват подизпълнители, а държавната фирма ще се явява като брокер за строителство за милиони.

Ако досега компаниите в сектора трябваше (поне формално) да се явяват на търгове, да подават оферти, сега договорките ще се случват на тъмно. Неофициално строителни фирми потвърдиха, че ще участват в строителството на "Хемус", въпреки че ръководството на държавната компания го отрича. "Не съм казал, че ще наемаме външни фирми за работата (по "Хемус"), а и нямаме право", каза Стоян Беличев, изпълнителен директор на "Автомагистрали" преди година.

Като цяло прозрачност за харченето фактически няма. Два от договорите на "Автомагистрали" вече са подписани, но месеци по-късно все още не са публикувани на сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Освен това, поне на теория, контролът върху частни фирми е по-сериозен. В рамките на гаранционните срокове компаниите са длъжни да поправят дефекти в строителството за своя сметка. В настоящия случай, ако има некачествено свършена работа, държавата ще глобява и строи повторно за собствена сметка и има риск всички да плащаме за едно и също нещо по няколко пъти.

Капитал #8


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

(Не)платени пътища (Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

3 апр 2020, 792 прочитания

Глобалната рецесия изглежда неизбежна Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

3 апр 2020, 918 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Икономика" Затваряне
ДКК - милиони на тъмно

Компанията не обича да се отчита и не е подвластна на законите за обществените поръчки и за достъпа до информация

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10