Специален нов закон ще регулира изграждането и работата на индустриални паркове в страната. В момента такава нормативна база няма, а подобни проекти са частично дефинирани в Закона за насърчаване на инвестициите. В същото време освен държавните терени, управлявани от Национална компания "Индустриални зони", през последните години бяха развити и успешни партньорства между частни компании и общини - например около Пловдив и Шумен. Досега обаче няма ясна регулация как трябва да се случват подобни проекти и кой за какво отговаря. Идеята на закона е да помогне за изграждане на база, която отговаря на съвременните нужди на инвеститорите. Проектът е публикуван за обществено обсъждане до 10 април.
Видове и изисквания
С новия закон отпада терминът "индустриална зона", който беше въведен през 2007 г. в Закона за насърчаване на инвестициите. Обособяват се три вида паркове - общ (без специализация на производствените дейности), специализиран (един вид производство и свързани с него дейности) и специализиран за високотехнологични дейности.
Проектът предвижда индустриалният парк или да е разположен на урбанизирана територия, или да е обособен като самостоятелна урбанизирана територия. Общата му площ не трябва да бъде по-малка от 300 дка, тъй като целта е да се оптимизира инфраструктурата. Изключения се допускат, когато паркът е специализиран за високотехнологични дейности или за услуги, интензивно базирани на знания. В такива случаи минималната му площ трябва да е съответно 100 дка или 10 дка.
Друго изискване е поне половината площ на парка да е предназначена за производствени дейности. На територията му трябва да има осигурени най-малко транспортно-комуникационна система, ВиК и електропреносна мрежа.
Кой работи
На територията на индустриалния парк могат да работят собственик, оператор, инвеститори и партньори. Собствеността може да бъде държавна, общинска, съвместна (партньорство между държавата и една или повече общини) или частна. Самата експлоатация на парка се възлага на оператор. В случаите, когато собственик е държавата или община, оператор може да бъде само държавно или общинско дружество, както и концесионер, определен по реда на Закона за концесиите. Останалите две групи субекти в парка са на практика потребителите. Инвеститорите са тези, които извършват производствена дейност, а партньорите подпомагат работата на парка. Такива могат да бъдат научни или образователни институции, професионални или бизнес организации, фирми, които извършват обслужващи дейности за инвеститорите, и т.н.
Законопроектът предвижда правителството да може да приема мерки за стимулиране на парковете, като например облекчено административно обслужване при изграждането и развитието им. Съществува вариант и за преференциални местни данъци и такси за имотите в парка.
Регистър
Министърът на икономиката ще поддържа регистър на индустриалните паркове, като в него ще се вписват само тези, които отговарят на изискванията на новия закон. Самото изграждане на парка може да започне, след като той бъде вписан в регистъра. Необходимите за целта документи включват концепция, бизнес план, подробен устройствен план, договор за експлоатация с оператор, както и правилник за организация в парка, с който се определя как ще се проектира и строи вътрешната инфраструктура, какъв е редът за придобиване на имоти на територията му, какви услуги предоставя операторът на инвеститорите, какви са допустимите дейности, както и какви са правата и задълженията на потребителите.
Специален нов закон ще регулира изграждането и работата на индустриални паркове в страната. В момента такава нормативна база няма, а подобни проекти са частично дефинирани в Закона за насърчаване на инвестициите. В същото време освен държавните терени, управлявани от Национална компания "Индустриални зони", през последните години бяха развити и успешни партньорства между частни компании и общини - например около Пловдив и Шумен. Досега обаче няма ясна регулация как трябва да се случват подобни проекти и кой за какво отговаря. Идеята на закона е да помогне за изграждане на база, която отговаря на съвременните нужди на инвеститорите. Проектът е публикуван за обществено обсъждане до 10 април.
0 коментара