Хаос в обществените поръчки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хаос в обществените поръчки

Хаос в обществените поръчки

Законът за извънредното положение съдържа противоречие за провеждането на търговете, а Агенцията за обществени поръчки не дава разяснения

Мила Чернева
5476 прочитания

© Юлия Лазарова


Обществените поръчки попаднаха в ситуация тип "Параграф 22" заради Закона за мерките и действията по време на извънредното положение (ЗМДВИП). След като първоначално се планираше търговете да бъдат изрично спрени за периода на извънредното положение, това се промени впоследствие. Но в текста на чл. 3, т. 2 от ЗМДВИП пише, че спират да текат давностни срокове - такива са и тези по обществените поръчки. От друга страна, поръчките не са спрени с изричен текст. В чл. 13 се посочва, че Законът за обществени поръчки (ЗОП) не се прилага само при покупки на хигиенни материали и медицински изделия, които сега трябва да се случват бързо. В преходните и заключителните разпоредби пък е посочено, че се отлага прилагането на електронната система за търгове за възложителите, които трябваше да започнат да я ползват през април.

Към момента търгове се обявяват сравнително активно - само в рамките на 2-3 седмици започнаха поръчки за над 175 млн. лв. за ВиК ремонти. Същевременно обаче разглеждането на офертите, класирането на участниците и т.н. е обвито в неопределеност и не е ясно дали на практика много от поръчките няма да се спрат на пауза. Агенцията за обществени поръчки (АОП) още не е дала конкретна насока, като вече една седмица не може да отговори на въпросите какво трябва да правят възложителите.

За някои времето е спряло

Както на всички останали, така и работата на различните възложители на поръчките се влияе от заповедта на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев от 13 март, според която трябва да се въвежда дистанционна работа или противоепидемични мерки. Например на публични заседания оценителните комисии отварят офертите пред представители на участниците и журналисти. Това предполага събирането на 10 и повече души в една стая. Например Агенция "Пътна инфраструктура" отложи отваряне на оферти в търг за изпълнение на отчуждения около магистрала "Хемус" като цитира заповедта на Ананиев. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) също отмени и отложи заседанията си за периода на извънредното положение, което означава, че всички обжалвания по действия на възложителите също са паузирани.

Въпросите, които фирми поставят, срокове за допълване на офертите, обжалване и т.н. текат.

АОП публикува съобщение на сайта си на 24 март 2020 г., като там посочи: "Към настоящия момент се разглеждат разпоредбите на чл. 3 и 4 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение с оглед отражението им върху всички срокове за провеждане и приключване на обществените поръчки."

Адв. д-р Ирена Георгиева, управляващ съдружник в PPG Lawyers, коментира пред "Капитал", че все пак се налага отговорните институции, вкл. АОП, да внесат яснота по въпроса. "Капитал" изпрати въпроси до агенцията, която първоначално уточни, че се чака обнародването на Закона за извънредното положение, което се случи на 24 март. От там все още няма отговор.

Какво означава това

В крайна сметка засега юристите тълкуват закона, докато чакат конкретните насоки от държавата. Адвокат Ирена Георгиева коментира пред "Капитал" , че чл. 3, а и чл. 4 от ЗМДВИП ще се отразят на сроковете, които в момента текат. "По отношение на ЗОП трябва да се има предвид не само спирането на срокове, а и удължаването на срокове след извънредното положение, още повече че удължаването се отнася и до административни актове", казва адв. Георгиева. Така поръчките реално може да се окажат на пауза до края на извънредното положение.

Според нея сега АОП трябва да прецени на база на всички текущи в момента процедури (включително само обявени) какъв би бил най-правилният подход - дали в тяхно становище да се тълкуват разпоредбите и да се внесе яснота как да се действа по отделните фази на поръчката (съобразено и с видовете поръчки и стандартните им срокове по ЗОП), или да се предложи на законодателя да измени отделни норми на ЗОП и/или ЗМДИП. Прегласуване на целия ЗМДИП не е необходимо обаче, казва д-р Георгиева.

"От икономическа гледна точка спиране на приложението на ЗОП в момента също е необосновано и опасно, защото при приключващи и изтекли поръчки може да се стигне до разходи (в това число и без сключени договори по ЗОП)", казва д-р Георгиева. Сроковете обаче ще бъдат повлияни, като по думите й става въпрос за "преклузивните срокове по ЗОП, т.е. тези, след изтичането на които се нарушават правата и задълженията на частноправните субекти - например срок за подаване на оферти.

Обществените поръчки попаднаха в ситуация тип "Параграф 22" заради Закона за мерките и действията по време на извънредното положение (ЗМДВИП). След като първоначално се планираше търговете да бъдат изрично спрени за периода на извънредното положение, това се промени впоследствие. Но в текста на чл. 3, т. 2 от ЗМДВИП пише, че спират да текат давностни срокове - такива са и тези по обществените поръчки. От друга страна, поръчките не са спрени с изричен текст. В чл. 13 се посочва, че Законът за обществени поръчки (ЗОП) не се прилага само при покупки на хигиенни материали и медицински изделия, които сега трябва да се случват бързо. В преходните и заключителните разпоредби пък е посочено, че се отлага прилагането на електронната система за търгове за възложителите, които трябваше да започнат да я ползват през април.

Към момента търгове се обявяват сравнително активно - само в рамките на 2-3 седмици започнаха поръчки за над 175 млн. лв. за ВиК ремонти. Същевременно обаче разглеждането на офертите, класирането на участниците и т.н. е обвито в неопределеност и не е ясно дали на практика много от поръчките няма да се спрат на пауза. Агенцията за обществени поръчки (АОП) още не е дала конкретна насока, като вече една седмица не може да отговори на въпросите какво трябва да правят възложителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK