Глобалната рецесия изглежда неизбежна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Ново начало

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Shutterstock

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

6439 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Автор: Капитал
Производителите на потребителска електроника имат потенциал за бързо възстановяване през второто тримесечие на годината.

На този етап глобална рецесия в резултат на разпространението на коронавируса изглежда неизбежна. Масовите карантини и мерки по ограничаване на заразата замразиха икономическите процеси от страна на търсенето и предлагането, а двете страни се подхранват една друга. Така икономиката влиза в депресивен цикъл. Това са част от изводите на икономистите Паоло Сурико и Андреа Галеоти от London Business School, чийто доклад е финансиран от Европейския съвет за научни изследвания и университетския център за икономика и развитие Wheeler Institute.

Фазите на кризата

На пръв поглед източникът на COVID-19 кризата, изглежда, е предлагането, пишат Сурико и Галеоти. Отделянето на хората от местоработата им предизвиква срив на предлагането на услуги и стоки посредством глобалните вериги за доставки заради замразените производствени процеси.

Автор: Капитал

Разбира се, някои браншове могат да си позволят да изпратят служителите си да работят от дома. Като финанси, мениджмънт, ИТ, публична администрация, до известна степен образованието и офисни длъжности. Повечето служители в промишлеността, търговията на дребно, развлеченията, строителството, транспорта и комуналните услуги обаче не могат да работят от дома си. Според американската агенция за трудови статистики едва 9.2% от тези, които са в най-ниската четвърт от населението по доходи, могат да работят дистанционно. При най-високата четвърт делът е 61.5%.

И тук идва ефектът на търсенето. Несигурността по отношение на развитието на коронавируса, на ефекта от икономическите политики, загубата дори и временно на работа и съответно доходи (особено в промишлеността, туризма и развлеченията) замразяват потребителските разходи и увеличават склонността към спестяване. От страна на бизнеса пък инвестициите се свиват - било то защото няма достатъчно ликвидност сега или поради неизвестността за бъдещето.

Автор: Капитал

И обратно в предлагането - по-слабо потребление означава по-ниски приходи за фирмите. Рискът от фалит е особено голям за малки и средни предприятия, които разчитат на текущи финанси. И обратно в търсенето - служителите губят източника си на доходи, пада потреблението.

Докато повечето анализатори разчитат на това, че рецесията ще е болезнена, но кратка, според Сурико и Галеоти тази спирала на търсенето и предлагането ще вкара засегнатите икономики в депресивен цикъл.

Автор: Капитал

Анкета на IGM от началото на март показва, че 82% от запитаните 38 европейски икономисти считат, че се задава голяма рецесия. Анкетираните 36 американски икономисти са по-несигурни - 62% считат, че това е вярно, а 31% не могат да кажат. Възможно е делът да е нараснал след публикацията на резултатите, тъй като в началото на март все още не бяха напълно известни мащабът и последствията от разпространението на вируса в САЩ.

Според прогнозите на икономиста от LBS Лукреция Рехлин китайският БВП ще отчете нулев ръст на годишна база през първото тримесечие и спад от 2% през второто. Сметките на Рехлин отчитат текущи изменения на икономиката на база на първични бизнес индекси. В еврозоната трендът е подобен, като през второто тримесечие засега прогнозата залага на -0.3% на тримесечна база, но Рехлин предупреждава, че числото е подценено.

Светлина в тунела, но само за някои сектори

Според доклад на McKinsey сектори като потребителската електроника имат потенциал за бързо възстановяване през второто тримесечие на годината. Предизвикателствата в азиатската част на веригите за доставка на електроника може да принудят сектора бързо да се пренареди, за да диверсифицира доставчици и поддоставчици. Но очакванията са за относително бързо възстановяване на продажби. Според Bloomberg например продажбите на смартфони в Китай ще се възвърнат на нива над 100 млн. долара до третото тримесечие.

Промишлеността също безспорно ще усети удара от кризата. Автомобилостроенето например имаше предизвикателства и преди вируса - търговското напрежение, по-слаби продажби, но сривът на търсенето от най-големия пазар за автомобили в света - Китай, допълнително изостря проблемите. Търговията с автомобили в Китай беше на 20% от миналогодишния си обем (около 1 млн. коли) през февруари според Китайската асоциация за пътнически автомобили. Според McKinsey секторът може да очаква възстановяване към лятото.

От друга страна са и смущенията в производствените вериги в резултат на временното затваряне на поддоставчици и партньори. Заводите в Китай започват да работят, превозът на стоки по вода и въздух бавно се възстановява, но запасите са слаби. "Тъй като запасите намаляват по-бързо, вероятно недостигът на части ще се превърне в новата причина, поради която заводите в Китай не могат да работят на пълни мощности", пишат консултантите на McKinsey. Несигурност идва и от поръчките - някои клиенти ще канселират поръчки, други ще се конкурират помежду си, за да са първите, които получат новата продукция от Китай.

Още по-мрачни са прогнозите за авиацията, туризма и асоциираните с него браншове. Заглавията за отменени полети по новините се превърнаха в нещо нормално през последните два месеца. От 8 януари до 8 март резервациите на полети от САЩ към Азия например отчитат срив с 98% според данни на аналитичната компания ForwardKeys. Към Европа спадът е с 31.9%, към Африка и Близкия изток - с 22.6%, а към други части на Северна и Южна Америка - с 14.5%. Експертите на McKinsey считат, че вътрешните полети ще се възстановят до две тримесечия, а останалите - в рамките на година.

Летният туризъм по всяка вероятност също ще отчете нулева година. Секторът и навързаните с него браншове могат да очакват лъч надежда чак към четвъртото тримесечие. Например от 23 март посещенията в ресторанти в Австралия, Канада, Германия, Ирландия, Мексико, Великобритания и САЩ са на нула, показва платформата за резервации Open Table, която следи 60 хил. ресторанта в света. Сега те могат да разчитат единствено на доставки и облекчаване на рестрикциите върху посещенията на клиенти. Последствията от разпространението на COVID-19 са драматични не само за пряко засегнатите страни. Във Виетнам например туризмът отчита 50% спад, въпреки че местно разпространение не е засечено. Възстановяването в туристическия сектор вероятно ще се отложи до зимния сезон, но тогава пък има риск от нова вълна заразени.

Автор: Капитал
Производителите на потребителска електроника имат потенциал за бързо възстановяване през второто тримесечие на годината.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    pitashtia2 avatar :-|
    Борис Борисов

    Голямата депресия започна . За това си има обективни и неслучайни причини . Повече от 30 години се трупат дългове и диспропорции в глобалната икономика . На първо място търсенето изостава от потенциалният капацитет и е на вентилатор . Ипотечният балон който се спука предишната рецесия беше едно предупреждение . Сега е много по-зле . Вентилаторът спря и пациента бере душа . В парите които наливат няма кислород .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK