Веригите предлагат да оформят фермерски пазари на паркингите на магазините
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Веригите предлагат да оформят фермерски пазари на паркингите на магазините

Веригите предлагат да оформят фермерски пазари на паркингите на магазините

Офертата идва след обсъждания със земеделския министър и е по-пазарен модел за подкрепа на местното производство

Мара Георгиева
5098 прочитания

© Георги Кожухаров


Търговските вериги предлагат във всеки свой обект с паркинг да обособят площи за фермерски пазари, на които български производители да предлагат продукцията си. Срокът на мярката да е до края на извънредното положение в страната, съобщиха от пресцентъра на земеделското министерство.

Идеята идва след видеоконферентен разговор с министъра на земеделието Десислава Танева по предложение на Сдружението за модерна търговия, което обединява най-големите вериги в страната. И реално е реакция на нейно предложение, според което търговците трябва да заделят огромни пространства, на които да предлагат храни от регионални земеделци. Сега се върви към компромисен вариант.

Търговци vs министър

Във вторник беше анонсиран проект на постановление на Министерския съвет, изготвен от земеделското министерство, който предизвика остра реакция на търговските вериги.

То задължава хипер- и супермаркетите да отделят изцяло нови пространства само за български хранителни продукти, които да заемат минимум половината площ за всяка продуктова група (млечни, месни, консерви и т.н.). Самите храни да се закупуват директно от производители в областта, където се намира съответният търговски обект, или до 200 км от областния център. Проектът съдържа и други изисквания към търговците - да не продават въпросните продукти на промоционални цени без изричното писмено съгласие на производителя и да се разплащат с доставчиците в 14-дневен срок.

Защо

Веригите реагираха остро и заявиха, че предложенията погазват основните принципи на пазарната икономика, ще доведат до вдигане на цените и влошаване на качество и че от тях в крайна сметка ще спечели само сивият сектор, който "не успява да намери пазар за несертифицираната си продукция и се опитва да влезе в търговските вериги през задната врата". Предложените промени биха довели до "изключително вредни последици за всички участници на пазара на хранителни стоки - българските потребители, търговците на дребно и самите български производители", обобщават от Сдружението за модерна търговия.

На брифинг в сряда в Министерския съвет министър Танева определи становището на веригите като "манипулация" и заяви, че търговците трябва да направят "минимални усилия, за да може дребният производител да продава в обектите им в провинцията". Според Танева "за всеки български държавник е унижение да коментира злоупотребата с мрежата, която веригите са създали с годините".

"Няма да отстъпим от искането си в търговските вериги да присъства българско местно производство... Местната продукция е по-свежа, по-прясна и по-позната, тя е част от местния бит и култура. Потребителите трябва да имат право на достъп до местното производство, а техен е изборът какво ще предпочетат." Това е коментирала министър Танева след видоконферентната връзка с представители на веригите, цитирана в прессъобщението.

Какво се очаква

Опцията за обособяване на пазари на паркингите на веригите ще бъде включена в предложенията на министерството и изпратена до браншовите организации в сектор "Земеделие" за становище. Те едва ли ще харесат тази малка стъпка, но тя звучи пазарно и е лесна за стартиране.

В четвъртък предстои среща в разширен състав на земеделския министър и министъра на икономиката с представители на браншови организации на български производители и на търговските вериги. "Целта да се обсъди и намери общо и работещо решение, удовлетворяващо всички страни, което, от една страна, би осигурило допълнителна подкрепа за български производители, но, от друга страна, няма да доведе до рискове като застрашаване на веригата на доставки и здравето на потребителите, което е ключов приоритет за търговските вериги", съобщиха от Сдружението за модерна търговия.

Очаква се в петък окончателно да бъде оформено проектното предложение за подкрепа на местно производство.

Пет милиона лева за веригите, за да продават пресни оранжерийни зеленчуци

Фонд "Земеделие" разпредели 5 млн. лв. по схемата de minimis, за да подкрепи продажбите на български оранжерийни пресни краставици, домати и пипер. Финансовата подкрепа ще се предоставя на хранителни търговски обекти, които ще трябва да изкупуват български свежи оранжерийни зеленчуци, да ги сортират, опаковат и продават. Целта е предвидените средства да компенсират част от разходите на търговците за транспорт, логистика и продажба.

Според условията подпомагане ще получат локални търговски вериги, които имат най-малко три обекта в една или няколко съседни административни области. Единичната ставка, предвидена за търговските обекти, е 600 лв. за домати, 400 лв. за краставици и 800 лв. за пипер. В калкулацията влизат част от разходите на тон, които търговецът ще направи за привеждането на продукцията в търговски вид. За да получат средствата, веригите трябва да докажат пред фонд "Земеделие" с фактури, че са изкупили продукцията от земеделските стопани. Право да предлагат на търговски обекти ще имат само земеделски стопани, които са подали заявления по схемата за обвързано подпомагане за зеленчуци оранжерийно производство за кампания 2019 и са били определени като допустими, съобщиха от фонда.

Търговските вериги предлагат във всеки свой обект с паркинг да обособят площи за фермерски пазари, на които български производители да предлагат продукцията си. Срокът на мярката да е до края на извънредното положение в страната, съобщиха от пресцентъра на земеделското министерство.

Идеята идва след видеоконферентен разговор с министъра на земеделието Десислава Танева по предложение на Сдружението за модерна търговия, което обединява най-големите вериги в страната. И реално е реакция на нейно предложение, според което търговците трябва да заделят огромни пространства, на които да предлагат храни от регионални земеделци. Сега се върви към компромисен вариант.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Един пример, който се надявам да илюстрира добре ситуацията с българските стоки. Намирам се в чужбина, и от години мрънкам за това как гърците успяха да открадат и да патентоват технологията за производство на оригинално БЪЛГАРСКО кисело мляко, и сега го продават из целия свят като "гръцко".

    Наскоро видях в супермаркета кофички на които (най-накрая!) пишеше "българско био кисело мляко", произведено от българска компания, и от радост веднага купих няколко кофички. За най-голямо мое съжаление обаче, продуктът се оказа пълен боклук (най-вероятно направен със сухо мляко) и беше с класи под уж "гръцкото" кисело мляко, което стоеше до него и което вече беше почти изкупено.

    Изводът от тази история е, че колкото и да ни се иска да продкрепяме българските стоки, това няма как да стане ако тези стоки са с лошо качество. И това че някой ти налага със закон да ги купуваш, по никакъв начин не помага да се подобри тяхното качество. Дори се получава обратното. Единственото нещо, което работи е свободния пазар. По-добрите ще останат, по-лошите ще изчезнат. Със забрани, ограничения и безумни регулации се връщаме обратно към комунистическата диктатура, която (ако сте забравили) най-накрая ни доведе до национална катастрофа и пазаруване с купони.

  • 2
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev

    Колко от четящите са били на фермерски пазар напоследък ? А колко са готови да платят 2-3 пъти повече от цената в големите вериги? Според мен фермерски пазари пред супер и хипер маркетите в момента няма да помогнат особено. Потребителите са с нагласата да спестяват - респективно, няма да има кой да купува на 5 лв/ кг. розови домати и на 30 лв./ кг. краве масло. Единствено при нишови продукти, като меда и сродните продукти може да има някакъв смисъл.

  • 3
    edu08650573 avatar :-|
    edu08650573

    Кое е български чист продукт след като натуралните продукти от България отдавна са изчезнали. Българска лютеница с китайско пюре. Български домати холандски сорт. Кисело мляко със суха добавка от Китай. След като няма данъчни облекчения и реални субсидии за реални производители няма да има български продукти. Ако толкова искат да си продават боклуците са си направят хранителни вериги и да си продават скъпите стоки произведени с евтини продукти там.

  • 4
    mls02387395 avatar :-|
    mls02387395

    Недейте бърка фермерските базари в моловете или бизнес парка, в които разни тарикати си пробутват супер скъпите продукти. Най-малкото те произвеждат малко количество.

  • 5
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..

    Веригите като Кауфланд трябва да бъдат за уикенда затворени, ако са над 100 м2, както в протестантския свят...

    Идеята да си имат пазар пред входа не е лоша за ТЯХ - хем ще им придърпа още клиентела, хем тия селтаци отвън няма как да са им конкуренция по цени.... пък и местата няма да са безплатни. нали?...

    След изолацията... запомнете малките квартални магазини - там, където ви знаят по име..

  • 6
    tpo49647141 avatar :-|
    tpo49647141

    Това ще е отбиване на номера, държавата да на кляка пред немския картел, а да защити местните производители и потребителите като промени порочния централизиран логистичен модел на веригите!

  • 7
    tpo49647141 avatar :-|
    tpo49647141

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    За да се вдигне качеството требва да се повиши конкуренцията и достъпът до пазара на по-малките местни производители. Нали точно за това става въпрос? Е колко акъл се иска да не можеш да сметнеш 2 и 2 = 4 и кое до какво води, та слагаш каруцата пред коня?

  • 8
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    До коментар [#7] от "tpo49647141":

    Ако предлагаш нещо хубаво, винаги ще се намери кой да го купи. Кой сега спира малките производители да продават на големите вериги, на малките магазини, или на градския пазар, ако предлагат нещо качествено и на конкурентна цена?!? Със забрани и ограничения ли ще се насърчи "свободната" конкуренция? Всички си спомняме как завърши комунистическата диктатура...очевидно с изключение само на теб.

  • 9
    tpo49647141 avatar :-|
    tpo49647141

    До коментар [#8] от "olga_kokoshkina":

    Грам понятие си немаш от материята, така си драскаш свободни съчинение от скука. Ами прочети какви са им исканията на "малките производители" и ще разбереш "кой ги спира". Спомняла си тя, я си пий хаповете там, чисто сте изкуфели по тия форуми.

  • 10
    kxo28594101 avatar :-|
    Антон Гърдев

    Много "българофили", родоотстъпници и разбирачи се появиха тук - и само критикуват и отричат.Ами яжте си тогава лайняните турски домати или гумените йордански краставици, то от такива като вас няма да остане нищо българско на пазара. Никой не казва, че нашата земеделска продукция е най-хубава, но все пак, за да я има трябва от някъде да се започне. И тази първа крачка е много важна в момента и дори доста закъсня. Всеки знае, че търговските вериги продават с огромен марж в България, а и спрямо нашите доходи, то си е жив грабеж. Нека да се продават български зеленчуци и плодове, а потребителят може сам да реши кое е добро и кое не. Решението на наглите западни вериги да предложат мизерните си паркинги за импровизирани пазари на българските зеленчукопроизводители е безскрупулно и неморално, още повече в сегашната ситуация. И не ми говорете за комунизъм, защото точно тези вериги печелят милиони левове от всички нас с картелните си споразумения и жалки заплати, които дават на служителите си. Крайно време е да се осъзнаем като нация и да дадем шанс на българската продукция.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK