Динозаври в дигиталната ера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Динозаври в дигиталната ера

Извънредното положение хвърли някои институции и граждани "в дълбокото" и те още не могат да се отучат от реденето по опашки

Динозаври в дигиталната ера

Работи ли държавата по време на извънредното положение и как

4761 прочитания

Извънредното положение хвърли някои институции и граждани "в дълбокото" и те още не могат да се отучат от реденето по опашки

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • По време на извънредното положение се въведоха редица нови практики за държавната и общинската администрация - повече електронни услуги и работа от вкъщи.
  • С леки спънки институциите работят, като засега в неплатен отпуск са съвсем малко хора, но все пак има още какво да се желае за улеснение на гражданите.

В първите дни на карантината пред сградата на Националната агенция за приходите (НАП) на столичната ул. "6 септември" стоят трима души и изчакват. Портиерът, оборудван с маска и латексови ръкавици, пита: "Вие по какъв въпрос?" С влизането се чува единствено тишината, която кънти в иначе изпълнената с глъч зала на първия етаж. Стая 23 всъщност се оказва зала с поне 20 гишета, от които работят две. Служителят, естествено с маска, взима документите, прави бързо копие на подпечатания от заклет преводач превод на удостоверението от университета в Холандия и казва: "Всичко е наред." Човек може даже да се замисли дали не е хубаво държавата да влезе в режим "карантина", защото това упражнение обикновено изисква поне час чакане.

Със сигурност блокадата на обществения живот изненада и администрацията, която рязко трябваше да премине във виртуалното пространство, след като бяха наложени крути мерки на изолация. Институциите се опитаха да влязат в нова схема на работното време, която да е, от една страна, съобразена с предпазните мерки срещу COVID-19, от друга, да не блокира държавата. Големият въпрос е дали има армия от "мързелуващи" чиновници, които кръшкат в "заспалия" режим на администрацията.

"Спестете си среща с нас"

Именно така звучеше девизът на данъчната кампания през далечната 2014 г., който е особено актуален и в последния месец. НАП призова граждани и фирми да посещават възможно най-рядко офисите й и да се опитат да си говорят с нея електронно. Заради карантината и мерките за сигурност над 25% от служителите на приходната агенция, или приблизително 2600 от общо 8000 души, работят дистанционно, а повечето процеси са реорганизирани, за да могат да се извършват от разстояние. Консултантите в кол-центъра например в момента могат да работят от разстояние дори с по-дълго работно време.

От Агенция "Митници" отговориха: "Всички митнически учреждения работят със стандартното работно време, а митническите пунктове (които са част от ГКПП) работят спрямо работата на съответното ГКПП." Също като митничарите повечето от 9500-те служители на пощите работят на място поради естеството на работата. Там, където има възможност, това се случва и от разстояние, но когато се налага, те се връщат обратно в офиса. В Агенцията по заетостта в първата седмица от извънредните мерки от общо 2934 щатни и извънщатни служители 8% са работили от дома, а 22% са ползвали отпуск (платен, неплатен, болнични). На място са били 70% от хората. В следващите две седмици съотношението е приблизително същото, поясниха от агенцията за "Капитал". След обявяването на карантината само 55 служители (по-малко от 2% от заетите) са пожелали да ползват неплатен отпуск с продължителност между 2 и 30 работни дни.

Сега е моментът институциите да предложат електронни услуги, а гражданите да се възползват от тях
Фотограф: Надежда Чипева

Почивка ли е хоум офисът

Управителният съвет на Държавен фонд "Земеделие" също няма как да спре работа в момента - те са в кампания по кандидатстване или разплащане на субсидии. Съветът заседава чрез онлайн конференции, а част от служителите работят дистанционно от домовете си. Те са между 30 и 35% от всички на ротационен принцип.

От Министерството на околната среда и водите не отговориха на въпросите на "Капитал". Очевидец обаче разказва как служител на ековедомството не можел да задвижи дадена преписка, докато работи от вкъщи, тъй като документите са останали... в сградата на МОСВ. Така хоум офисът се обезсмисля, разбира се.

Столичната община също вече е започнала да променя начина си на работа - изпратила е 50% от служителите си (общо 1171, включително тези от Направление "Архитектура и градоустройство") да работят от вкъщи, казаха от "Московска" 33. Става въпрос за всички, които имат връзка със системата за обмен на електронни документи, електронната им поща и цялата друга документация, която им е необходима. Останалата половина продължава да работи от място. Когато и двете опции няма как да се приложат, служителите могат да поискат да ползват платен или неплатен годишен отпуск. При районните администрации нещата стоят малко по-различно - хоум офисът е по-скоро далечно понятие, ако съдим по отговорите, които 8 кметства от общо 24 запитани дадоха пред "Капитал". Онлайн работят малка част от служителите в тях (8 души в район "Средец", 10 в "Оборище", една трета от всички в "Слатина"), като останалите администрации ("Овча купел", "Панчарево", "Сердика" и "Банкя") не казват точна бройка и използват евфемистичното "търсят се възможности". "Лозенец" прави изключение - там половината служители работят онлайн, тъй като по заповед на кмета Константин Павлов е наредено всички служители над 60 години, бременни жени, хора с 50% и повече намалена работоспособност и хронични заболявания да "се считат" за преминали в дистанционен режим на работа, освен ако не поискат ползване на годишен отпуск.

Но работенето онлайн очевидно е субективно понятие - често се използва като формално основание някой просто да си остане вкъщи. От друга страна, липсата на подготовка също пречи. "За съжаление липсата на реално действащо електронно управление изисква голяма част от услугите, предлагани от района, да се приемат и предоставят на хартиен носител и това прави необходимо присъствието на служители на гишетата на деловодството", коментира за "Капитал" кметът на район "Слатина" Георги Илиев. Тенденцията, очертана от отговорите на кметствата, показва, че опцията неплатен отпуск почти не се използва. Единствено кметствата в "Сердика" и "Банкя" са посочили, че има служители в неплатен отпуск, без да уточняват колко са, а от "Средец" посочват, че един служител е излязъл в такъв.

Около 30% от работещите в общините Пловдив и Варна са в неплатен или платен отпуск в момента, става ясно от отговори до "Капитал".

Дигитални... какво?

НАП може да се похвали с почти 140 безплатни електронни услуги, чрез които се обменят около 80 милиона документа годишно. Нещо повече - данъчните отчитат ръст в ползването на е-услуги от граждани. Към момента 80% от всички подадени декларации за доходите са пристигнали електронно, което е близо 30% увеличение спрямо миналата година, показва справка на НАП, изготвена за "Капитал". Въпреки това очевидци забелязват пред някои офиси на приходната агенция в момента опашки. Това означава, че електронните услуги не са масов феномен.

Митниците също предлагат множество електронни услуги и документи са подават само по електронен път. Агенцията по заетостта също залага на онлайн връзката с клиентите, въпреки че, ако се съди по опашките пред бюрата по труда, явно аналоговото общуване и там е взело превес. Институцията е една от тези с широки възможности за онлайн подаване на документи - в последните дни това стана възможно дори за хората, които си търсят работа, и вече не е необходимо да се ходи лично до бюрото по труда за регистрация. Оказва се обаче, че дори и сега проблеми не липсват. "Част от търсещите работа нямат необходимото ниво на дигитални компетентности или не разполагат с нужната техника, за да се възползват от нашите онлайн услуги, което налага обслужването им на място. Поради това възможностите за дистанционна работа на служителите в тези дирекции е ограничена", казват от агенцията.

От началото на извънредното положение фонд "Земеделие" също въведе две възможности за подаване на документи за течащите в момента кампании за кандидатстване за директни субсидии за около 1.4 млрд. лв., както и за различни програми и държавни помощи.

Общински неволи

В районните администрации на Столичната община ползването на електронни услуги е на двата полюса - при някои има завишаване на интереса от граждани ("Оборище", "Банкя" и "Слатина" - най-вече заради наскоро пуснато мобилно информативно приложение), докато други въобще не могат да се похвалят с такива индикации ("Лозенец", "Средец"). От "Панчарево" обаче забелязват, че нараства броят на запитванията от граждани по електронната поща. Промяна в поведението на хората вижда и кметът на "Средец" Трайчо Трайков. Той обясни пред "Капитал", че са зачестили исканията за удостоверения за настоящ или постоянен адрес, както и за неговата промяна. Затова и администрацията вече ще започне да ги предоставя служебно, без необходимост да се идва.

Община Варна предлага 11 онлайн услуги, като оттам уточняват, че се е увеличил броят на ползване на е-услуги, свързани с местните данъци, предвид периода на данъчната кампания. През месец март 444 лица са платили задълженията си през сайта, като, за сравнение, за февруари броят им е бил 297 лица. От отговорите обаче не става ясно дали са повече спрямо миналата година, когато не е имало карантина. Но при всички случаи за 300-хиляден град като Варна това е пренебрежимо малко.

Община Габрово предлага 10 е-услуги за местни данъци и такси и 5 за гражданска регистрация (ГРАО), които не налагат присъствие във фронт офисите, тъй като за тях е осигурена възможност и за електронно разплащане. При кризисна ситуация не всички административни услуги могат да се заявяват по електронен път, но е създадена възможност това да става чрез лицензиран пощенски оператор и заплащането им да се извършва по банков път, т.е. това няма да наложи посещение на граждани в офисите на общината.

Накратко - противно на скептицизма администрацията, изглежда, работи - с леко скърцане, с малко подбутване, къде успешно, къде - по-малко. Въпросът е в това дали чрезвичайната ситуация ще катализира използването на електронни услуги, на какво ниво са дисциплината и организацията на работа в институциите. Защото и двете неща са скъпи - за електронното управление досега са налети милиарди без никакъв ефект, пак милиарди са заплатите на държавните чиновници, които идват от данъците на гражданите.

Темата накратко
  • По време на извънредното положение се въведоха редица нови практики за държавната и общинската администрация - повече електронни услуги и работа от вкъщи.
  • С леки спънки институциите работят, като засега в неплатен отпуск са съвсем малко хора, но все пак има още какво да се желае за улеснение на гражданите.

В първите дни на карантината пред сградата на Националната агенция за приходите (НАП) на столичната ул. "6 септември" стоят трима души и изчакват. Портиерът, оборудван с маска и латексови ръкавици, пита: "Вие по какъв въпрос?" С влизането се чува единствено тишината, която кънти в иначе изпълнената с глъч зала на първия етаж. Стая 23 всъщност се оказва зала с поне 20 гишета, от които работят две. Служителят, естествено с маска, взима документите, прави бързо копие на подпечатания от заклет преводач превод на удостоверението от университета в Холандия и казва: "Всичко е наред." Човек може даже да се замисли дали не е хубаво държавата да влезе в режим "карантина", защото това упражнение обикновено изисква поне час чакане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK