Вирусът изпари продажбите на медни руди от България към Китай
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вирусът изпари продажбите на медни руди от България към Китай

Износът на неелектрически машини (фризери, части за двигатели и измервателни уреди) намалява в ЕС през януари

Вирусът изпари продажбите на медни руди от България към Китай

Износът към държави извън ЕС спада с 1.7% на годишна база през февруари

5159 прочитания

Износът на неелектрически машини (фризери, части за двигатели и измервателни уреди) намалява в ЕС през януари

© Анелия Николова


Уточнение

От февруари Националният статистически институт започва да изключва Великобритания от статистиката за ЕС и да я добавя към тази за трети страни. Данните в тази статия са базирани на "ИС Външна търговия" на НСИ, където Обединеното кралство все още фигурира в извадката за ЕС. Това означава, че числата за трети страни не включват държавата. В прессъобщението на НСИ, публикувано в петък, институтът представя сравними данни, където Великобритания е част от "трети страни" за всички разгледани периоди (януари и февруари 2019 и 2020 г.). При това условие износът към държави извън ЕС намалява с 2.3% през февруари до 1.6 млрд. лв. спрямо същия месец на 2019 г., а към страните членки нараства с 3.7% до 3.2 млрд. лв. Синхронизирането на статистиката изисква технологично време и е проблем, пред който са изправени всички европейски статистически служби.

Продажбите на български стоки в страни извън ЕС намаляват с 1.7% през февруари спрямо същия месец на миналата година, показват данните на НСИ. Силно расте износът на царевица през втория месец на годината, но това не компенсира значителния спад на количествата продадени горива, медни стоки и оръжия към трети страни. Слабости вече са видими и в един от най-големите търговски партньори на страната извън ЕС - Китай, където ограничителните мерки срещу COVID-19 бяха в пълна сила през февруари и явно са спрели търсенето на медни стоки от България.

Данни за търговията с ЕС през февруари все още няма, а януарските числа на пръв поглед изглеждат положителни. Тук износът на пшеница и царевица е под миналогодишните си стойности, но продажбите на нерафинирана мед и електрически машини растат. Продажбите на машини и техните части към Германия намаляват с почти 14% спрямо януари 2019 г. Данните за следващия месец ще покажат дали това е моментен спад или първата сигнална лампичка в търговията с ЕС.

Липсващи пазари

През февруари продажбите на пшеница в държави извън ЕС нарастват двойно - до 129.5 млн. лв., а при царевицата увеличението е от 3 млн. през 2019 г. до над 47 млн. лв. тази година. Водещите пазари на България за житни растения сред страните извън ЕС през февруари са Судан, където продажбите достигат 40.5 млн. лв., и Либия с 34.4 млн. лв.

Това е единственият значителен ръст в експорта на България през февруари. От другата страна стои количествено понижение на продажбите на горива с 28.6%, или 61 млн. лв. спрямо същия период на миналата година. Ако през януари 2020 г. водещи пазари са Турция (114 млн.), Гибралтар (30 млн.) и Либия (30 млн.), сега последната отпада с нулев износ (заедно с други големи пазари като Саудитска Арабия и Ливан), продажбите в Турция са за едва 5.8 млн. лв., а сред водещите пазари се нарежда Оман с 25 млн. лв. Дори и количествата да отбележат ръст през март, това надали ще има значение за продажбите, тъй като по това време цената на петрола на международните пазари удари 20-годишно дъно.

Освен горивата понижение е видимо и при медта и медните стоки. А тук основният фактор е Китай, който миналата година беше вторият най-голям пазар за български стоки извън ЕС (след Турция), а тази година е блокиран.

Търговията с Китай

Износът на България към Китай през януари отбеляза ръст от 43% на годишна база. Увеличението се дължи основно на тенденция, която започна от средата на миналата година - по-активен износ на медни руди. През второто полугодие продажбите на медни руди от България в Китай достигат 106 млн. лв. при 18 млн. през първите шест месеца на 2019 г.

Тази тенденция се задържа и през януари, когато износът на медните руди към Китай превиши 48 млн. лв., но с влошаването на епидемиологичната обстановка и наложените строги ограничения върху хората и бизнеса този пазар се затвори. През февруари сумата пада до 47.8 хиляди лева. Спад е видим и при експорта на рафинирана мед и медни сплави - от 113 млн. лв. през февруари 2019 до 64.3 млн. лв. през същия месец тази година. И в двата случая понижението е количествено.

Като цяло продажбите на български стоки в Китай достигат 88.8 млн. лв. през февруари, което е с 38% под миналогодишните числа и почти два пъти под сумата от януари.

Ръст (засега) в ЕС

През януари българският износ към ЕС нараства с 4.4% до 3.3 млрд. лв. Най-големият двигател на повишението са продажбите на мед и медни стоки, които нарастват с почти 30% до 259 млн. лв. през януари спрямо 200 млн. година по-рано. Тук води експортът на нерафинирана мед, а увеличението идва от по-силни продажби в Белгия и Италия за сметка на Германия и Гърция.

От друга страна пък, намалява износът на житни растения, основно царевица и пшеница - понижението е с 46% до малко над 79 млн. лв. този февруари. От данните на НСИ става ясно, че продажбите в Гърция и Румъния намаляват с повече от една трета, а в Португалия и Нидерландия тази година експортът се равнява на малко над 35 хиляди лева при 51.5 млн. през януари 2019 г.

По-притеснително е понижението в друга категория. Макар че износът на електрически машини и части, колела и автомобилни компоненти продължава да расте, продажбите на неелектрически машини (хладилници и фризери, части за двигатели, измервателни уреди) намаляват - с 16 млн. лв. до 276.6 млн. Разбивката по държави показва, че понижението идва от Германия, Гърция и Франция. За сметка на това е видим ръст на експорта на неелектрически машини към Италия (с 8 млн. до 34.3 млн. лв.), но шансът тази тенденция да се задържи и през следващите месеци е минимален.

Продажбите на чужди стоки в България

През първия месец на годината вносът на стоки от ЕС в България нараства с 4.9% до 3.15 млрд. лв. Увеличението се дължи предимно на горивата, които отбелязват почти троен ръст на годишна база - от 88.7 млн. лв. до 226 млн. От друга страна пък, изчезват миналогодишните покупки на медни руди от Испания - сумата беше 105 млн. лв., докато през януари 2020 г. е едва няколко хиляди. Вносът от трети страни пада с 5.8% през февруари заради 220 млн. лв. по-малки покупки на горива. С 36% на годишна база през февруари намалява и вносът на автомобили, части за мотори и велосипеди от държави извън ЕС.

Уточнение

От февруари Националният статистически институт започва да изключва Великобритания от статистиката за ЕС и да я добавя към тази за трети страни. Данните в тази статия са базирани на "ИС Външна търговия" на НСИ, където Обединеното кралство все още фигурира в извадката за ЕС. Това означава, че числата за трети страни не включват държавата. В прессъобщението на НСИ, публикувано в петък, институтът представя сравними данни, където Великобритания е част от "трети страни" за всички разгледани периоди (януари и февруари 2019 и 2020 г.). При това условие износът към държави извън ЕС намалява с 2.3% през февруари до 1.6 млрд. лв. спрямо същия месец на 2019 г., а към страните членки нараства с 3.7% до 3.2 млрд. лв. Синхронизирането на статистиката изисква технологично време и е проблем, пред който са изправени всички европейски статистически служби.

Продажбите на български стоки в страни извън ЕС намаляват с 1.7% през февруари спрямо същия месец на миналата година, показват данните на НСИ. Силно расте износът на царевица през втория месец на годината, но това не компенсира значителния спад на количествата продадени горива, медни стоки и оръжия към трети страни. Слабости вече са видими и в един от най-големите търговски партньори на страната извън ЕС - Китай, където ограничителните мерки срещу COVID-19 бяха в пълна сила през февруари и явно са спрели търсенето на медни стоки от България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    nvi45647149 avatar :-|
    nvi45647149

    Да се ограничи и забрани износа на суровини, най-вече медни, както и на фуражни и маслодайни култури. Медта е червеното злато на България, то следва да се обработва тук и да се изнасят готови продукти, а не руди и полуфабрикати.

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Цели 2%.... и цяла статия за това?

  • 3
    syq39620164 avatar :-|
    syq39620164

    До коментар [#1] от "nvi45647149":

    "Медта е червеното злато на България, то следва да се обработва тук и да се изнасят готови продукти, а не руди и полуфабрикати"

    Железен аргумент, другарю!

  • 4
    icx07647159 avatar :-|
    icx07647159

    До коментар [#3] от "syq39620164":

    Ти олигофрен ли си бе, кой е казал, че това са аргументи? В случая нема нужда и от аргументиране на позицията ми, просто се огледай в каква страна от 3-тия свят живееш и си размърдай кратуната защо е такава.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK