Големите вериги изригнаха с позиция срещу непазарното задължение какво да продават
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големите вериги изригнаха с позиция срещу непазарното задължение какво да продават

Новост е задължението 90% от млечните продукти във веригите да са от българско мляко. При недостатъчното му производство е странно как ще се изпълни и контролира правилото

Големите вериги изригнаха с позиция срещу непазарното задължение какво да продават

Осемте големи компании говорят за "кръгове около земеделския министър Десислава Танева", "защита на олигарх" и корупция

Мара Георгиева
13881 прочитания

Новост е задължението 90% от млечните продукти във веригите да са от българско мляко. При недостатъчното му производство е странно как ще се изпълни и контролира правилото

© Анелия Николова


В необичайно остра позиция, в която се говори за "кръгове около земеделския министър Десислава Танева", "защита на олигарх" и "еврофондове за милиарди, отишли в няколко джоба", осем от най-големите вериги реагираха на вчерашното правителствено постановление и спешните законови промени. Наред с тези квалификации Billa, dm, Kaufland, Lidl, ProMarket, T MARKET, "Аванти" и "Фантастико" изваждат и икономически аргументи защо задължаването им да продават регионални храни няма да работи (виж целия текст в прикачения файл).

Държавата нареди

Вчера правителството задължи търговските вериги да предлагат българска продукция на регионални производители (от местната или съседна област). Според прието постановление, което все още не е публикувано, в хипер- и супермаркетите трябва да бъдат обособена площ, "достатъчна за излагане и продажба" на: мляко и млечни продукти от българско сурово мляко; риба и рибни продукти; прясно месо и яйца; пчелен мед; пресни сезонни плодове и зеленчуци.

Хранителните продукти трябва да се закупуват директно от регионалните производители, като от тях не се изискват никакви плащания във връзка с предлагането на продуктите за продажба. Освен това търговците трябва да се разплащат с местните производители до 14 дни от предаване на продуктите.

Постановлението изисква също 90% от целия асортимент от мляко и млечни продукти, предлагани в обекта, да бъдат произведени от регионални производители и изцяло от българско сурово мляко.

При неспазване на разпоредбите в постановлението за хранителните вериги са предвидени имуществени санкции - от 15 до 25 хил. лева при първо и от 30 до 50 хил. лева при повторно нарушение. Контролът е поверен на Българската агенция по безопасност на храните.

Преразпределение и изкуствен монопол

Според търговците с приетото постановление "не се увеличават българските стоки в търговските вериги", а държавата "само преразпределя пазара между българските производители, като дава предимство на едни за сметка на други".

"Допускаме, че при приемането на постановлението министър Танева е подвела своите колеги в правителството относно негово конкретно съдържание, например 90% монопол за млечните продукти. Нашата основна отговорност е да защитаваме интересите на милионите български потребители, които очакват от нас богат избор от безопасни висококачествени храни на изгодни цени - министър Десислава Танева да им обясни от кои любими свои продукти трябва да се лишат, за да сложим на рафтовете по нареждане с постановлението други - на близки до нея кръгове", се посочва в изявлението. "Преразпределянето на пазара се прави не на база качество и цена на стоката, а в зависимост от местоположението на производителя. Чии интереси всъщност защитава министър Танева", питат от веригите.

Големите търговци заявяват също, че не носят отговорност за "проблемите в селското стопанство, трупани с години - 11 млрд. лв. от европейските фондове са отишли в няколко джоба вместо за обединяване и подпомагане на малките производители. Българско сурово мляко за 90% от пазара в България няма - ще продават на потребителите продукти със сухо или вносно мляко на каквито си искат цени при гарантирани с постановление 90% техни продукти на рафта - ето това е господстващо положение, основано на липсваща в България суровина. И веригите няма да могат да спрат това негарантирано и занижено качество да стигне до потребителите, защото постановлението ни задължава да го продаваме. Чий интерес защитава в млечния сектор министър Танева? На малките фермери или на някой голям олигарх", питат от веригите.

От компаниите посочват, че постановлението противоречи на български и европейски закони. И създават условия за корупция с неясните понятия като "достатъчно площ" и "по подходящ начин".

Тема, която не се застъпва в позицията, но прави правилото неизпълнимо, е бързото откриване, пакетиране, логистика, маркетинг и ценообразуване за новите задължителни регионални продукти.

Феновете на идеята

Животновъдите и преработвателите обаче подкрепят изцяло предложението 90% от предлаганите в търговския обект мляко и млечни продукти да бъдат произведени от регионални производители и изцяло от българско сурово мляко. "Това изискване не ограничава веригите от гледна точка на оборот и обем. Става въпрос единствено за предлагане на такива продукти или, казано образно, от 50 кофички с кисело мляко на регала 45 да са български", коментира за "Капитал" Владислав Михайлов, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите. Той подчерта, че животновъдите могат да осигурят достатъчно количества българско сурово мляко, особено през пролетно-летния сезон. "От 250 регистрирани млекопреработващи предприятия поне половината са малки и средни и регионални, които нямат никакъв достъп до пазара. За първи път държавата прави фина регулация на отношенията между производители и търговци в интерес на производителите", обобщава Михайлов. Според него веригите работят с 35-45% средна рентабилност при млякото и млечните продукти. "В същото време аз като преработвател, когато бях доставчик на една голяма верига, се борех за 5-7% годишна рентабилност и не можех да я постигна", казва Владислав Михайлов.

"Мярката не е на администрацията, а на всички преработватели и особено на животновъдите, които умират. За всички нас това е глътка въздух в правилната посока", коментира за "Капитал" Димитър Зоров, председател на другата браншова организация - Асоциацията на млекопреработвателите в България. Според него в момента в страната се вкарва сурово мляко от Полша и Германия на дъмпингови цени, които сриват усилията на местните фермери. Освен това от началото на извънредното положение поръчките на търговците към млекопреработвателните предприятия са спаднали с между 20 и 40% заради намаляващо потребление. "За нас това е катастрофално, някои фирми в бранша започват да съкращават хора", казва Димитър Зоров.

Според Симеон Присадашки, собственик на млекопреработващата фирма "Жоси", изискването за 90% присъствие на млечни продукти от българска суровина ще редуцира предлагането на сирене от 4 лева и кашкавал от 6 лв. за килограм. "Няма как продукт, произведен от българско сурово мляко, а не със сухо мляко и вносни млечни полуфабрикати, да струва толкова. Истинските млечни продукти са в по-високи ценови граници и това ще се разбере, когато мярката влезе в сила", казва Присадашки.

Малко икономическа логика

Николай Вълканов, основател на консултантската компания "Интелиагро", коментира за "Капитал", че изискването за 90% присъствие на български млечни продукти е "измислено от големите за големите". "Супернадценена не винаги качествена продукция ще бъде поставена на челно място в магазините на веригите, при това без да са платили и стотинка за това място", опасява се Вълканов. Той цитира данни, според които големите вериги държат 54% дял в търговията на дребно. "Местните производители нямат достатъчно капацитет, за да продават в големи вериги, но имат достатъчно пазарна свобода да продават в специализирани магазини, в малки квартални магазини", посочва Николай Вълканов.

Богомил Николов, председател на асоциация "Активни потребители", също застава зад тезата, че късите вериги на продажба са най-подходящи за малките регионални производители. "Ние сме привърженици на свободата на избор, нека потребителят да има свобода да избира сред повече предложения и да гласува за тях с портфейла си. Но политика не се прави от днес за утре, при това без анализ и пресмятане на ефектите. Освен това не може всички храни да се слагат под общ знаменател. Ако трябва да се прави политика, тя трябва да е по-фрагментирана, по-целенасочена", обобщава Николов пред "Капитал".

В необичайно остра позиция, в която се говори за "кръгове около земеделския министър Десислава Танева", "защита на олигарх" и "еврофондове за милиарди, отишли в няколко джоба", осем от най-големите вериги реагираха на вчерашното правителствено постановление и спешните законови промени. Наред с тези квалификации Billa, dm, Kaufland, Lidl, ProMarket, T MARKET, "Аванти" и "Фантастико" изваждат и икономически аргументи защо задължаването им да продават регионални храни няма да работи (виж целия текст в прикачения файл).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    xnx57647745 avatar :-|
    xnx57647745

    Аз викам, големите вериги да вземат да затворят за един месец. За да могат да пренаредят регалите според изискванията на закона и да издирят "местните" производители. Още на третия ден закона ще отиде там където му е мястото - в канала.

  • 2
    aek46312746 avatar :-|
    aek46312746

    По-удобно е да ни пробутват боклуците на другите страни за без пари. Нормално да се бунтуват. Питам се само, защо не се бутнуват във Франция или в останалите страни, където има същите квоти за задължително местно производство. Ако пак отстъпят това ще е поредния пропуск... ок може да не е в толкова големи пропорции но квоти задължително трябва да има.

  • 3
    xnx57647745 avatar :-|
    xnx57647745

    Айде стига с тези тъпи опорки! НИКЪДЕ няма квоти. НЕЗАКОННИ СА.
    Ще ви замолвам троловете, да давате линк към съответния закон (може и на френски, някои знаем езици), а не само да пляскате позитански/патрЕотски глупости.

  • 4
    nxy48610609 avatar :-|
    amidala

    1. Олигархът е Димитър Зоров.
    2. Всичките пресни и кисели млека, бели саламурени сирена, сметани, топени сирена във веригите и сега са български.
    3. Демонстрация на нулев административен капацитет е министърката да няма представа, че българските млечни продукти не са 100% от българско мляко. За такива претендира само Зоров. Т.е. целия Министерски съвет лобира за...Зоров.
    Пък се говори за домати, марули и пр. камуфлаж. Уреждат ония с бентлитата и ролсройсите. Както винаги...

  • 5
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Някъде прочетох коментар по темата, и ще си позволя да го цитирам:

    "Бойко Борисов сбъдна неосъществената мечта на комунистическия диктатор Тодор Живков - да гради комунистическа диктатура с парите на Запада".

  • 6
    wkg49647169 avatar :-|
    wkg49647169

    Всеки картел като го настъпиш по интересите или опиташ да ограничиш порочните му практики, започва да вие, това е нормално. Но никой не е очаквал чак такава истерична и просташка реакция. Подобно държание приляга повече на разбеснел се потребител от форум или соц. мрежа, не на международни корпорации, да не говорим за атаката срещу български министър! Крайно време и в България като в Германия и останалите бели страни да почнат да им праскат глоби за картелно регулиране на цените и пр. нарушения.

  • 7
    wkg49647169 avatar :-|
    wkg49647169

    Всичките им точки са пълни глупости. Най-смешното е: "Нашата основна отговорност е да защитаваме интересите на милионите български потребители". Така и предполагах, дошли са на българския пазар с цел да защитят интересите на нас потребителите, а не да трупат печалби! Затова продават стоки под себестойност и очевидно работят на загуба, щом като не плащат данъци ... Направо благотворително дружество.

  • 8
    wkg49647169 avatar :-|
    wkg49647169

    "С приетото постановление не се увеличават българските стоки в търговските вериги. С него държавата само преразпределя пазара между българските производители, като дава предимство на едни производители за сметка на други."

    Тоест, като те накарат да продаваш продукцията на по-малки регионални производители, това по некаква странна логика значи да намалиш дела на по-големите, с които работиш и в момента? Защото в мерките на министерството нема никакво ограничение да продаваш колкото искаш стоки от всички краища на страната.

  • 9
    nxy48610609 avatar :-P
    amidala

    Ха! На 2 април масово са се регистрирали доста хора, които сега ударно ни пълнят главите с позицията на правителството. Тя наистина е доста объркана и определено има нужда от обяснение, ама не от чак толкава елементарна, все пак.

  • 10
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    "изригнаха"
    Това журналистически подход от вестник Струма или Марица е?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK