Мир между веригите и земеделския министър за храните от местни производители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мир между веригите и земеделския министър за храните от местни производители

Среща на премиера Борисов с представители на търговските вериги

Мир между веригите и земеделския министър за храните от местни производители

Търговците ще предложат регионални продукти. Количествата и търсенето ще станат видими до седмици

Мара Георгиева
4260 прочитания

Среща на премиера Борисов с представители на търговските вериги

© МС


Острите реплики между веригите и земеделския министър Десислава Танева остават в миналото и от днес тонът по темата регионални храни е сравнително миролюбив. Хипермаркетите явно ще опитат да предложат продукти от местни производители. Според приетото в понеделник постановление веригите трябва да заредят с регионални продукти до две седмици след като документът официално стане факт. Танева ще им предостави списъци с регионални производители. Но дали мярката ще заработи и в какъв обем е трудно да се каже.

Родна грижа

Постигнахме обединение с търговските вериги за съвместни усилия малките регионални български производители да получат достъп до този допълнителен канал за доставки, без да се нарушава принципът на управление на веригите. Това съобщи на извънреден брифинг земеделският министър Десислава Танева, предшестван от конферентна връзка с браншови организации, млекопреработватели, животновъди и от среща на министър-председателя Бойко Борисов с Танева и представители на веригите.

Днес министър Танева съобщи, че с веригите са се обединили около целта да се предприемат "бързи ликвидни мерки" за минимизиране на ефекта от свитите пазари и намаленото потребление и да подкрепят малките и уязвими български производители.

"Обединихме се върху работещи мерки и около необходимостта по разумен начин да бъде подпомогнат българският производител. Нещо, което сме правили и досега, но ситуацията сега е различна", заяви Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България". Тя съобщи, че веригите са предоставили допълнителни работещи мерки, свързани с финансиране и улесняване на логистиката, срещу гаранция за качество в полза на потребителя. "И като български мениджъри, и като българи поискахме от земеделското министерство да скъсим пътя на комуникация, за да можем по места да помогнем на най-спешните производители, които буквално утре ще извадят продукция и на които е отказан износ", заяви Драгийска.

"Още 2016 г. "Метро България" изпълнява програма за работа с малки земеделски производители", обяви Георги Гърневски, ръководител на сектор. Според цитирани от него данни над 300 малки регионални производители вече доставят на търговската верига. "Правителственото постановление съвпада напълно с нашата стратегия. Ние нямаме нужда от постановление. Нашата цел е да се развиват българските сортове, българските продукти. Важното е да сме от полза на хората, чиято продукция е на полето", обобщи Гърневски.

А износът?

Постановлението изисква 90% от целия асортимент от мляко и млечни продукти, предлагани в обекта, да бъдат произведени от регионални производители и изцяло от българско сурово мляко. Милена Драгийска уточни, че веригите подкрепят това, но припомни, че ограничението за изцяло български асортимент би могло да доведе до ответни мерки от държави като Германия, Франция, Италия и т.н-, чиито млечни продукти също присъстват на щандовете. "Това би застрашило износа на български млечни продукти зад граница. Не трябва да се нарушава крехкият баланс между защитата на производителя и интереса на българския потребител", обобщи Милена Драгийска. По данни на "Лидл България" 33 български фирми през 2018 г. са продавали зад граница в магазини на веригата продукти на стойност 30 млн. лева, а през 2019 - за 42 млн. лева.

Какво се очаква

Десислава Танева обяви, че земеделското министерство и агенцията по храните разполагат с регистри, които могат да предоставят на търговците, за да установят производителите и преработвателите във всеки регион. "В страната има 100 хил. фермери, от които 16 хил. отглеждат плодове и зеленчуци. Около 75% от тези 16 хил. са пазарно неустойчиви, неорганизирани, за тях е проблем влизането във веригите. Но всеки търговски оператор е свободен да договаря по начин, обем и т.н., който е най-приемлив за него. Министерството друго не може да направи", обобщи Танева.

Българските хранителни продукти няма да са в отделни зони, а ще са изложени наравно с другите от същата категория, като плодовете, зеленчуците, млечните продукти и т.н. ще са в съответната секция, стана ясно от отговорите на представителите на веригите.

Постановлението изисква също разплащането с регионалните производители да се извършва в 14-дневен срок. "От 13 март се разплащаме с абсолютно всички доставчици в срокове от 7 до 14 дни. Имам уверение, че всички други вериги правят същото", обяви Драгийска.

Според Георги Гърневски не може да се очаква спекула с цени. "Доколкото зависи от нас, това няма да се случи, но това е свободен пазар. Надяваме се, че производителите също няма да спекулират, защото те са разумни хора", заяви той.

В обхвата на постановлението влизат всички оператори, които имат повече от 10 обекта за търговия с храни на територията на страната. Срокът на действието му е до 31 декември т.г., но веригите ще преценяват в движение дали този срок може да бъде удължен, ако мярката е адекватна.

Отсега може да се прогнозира, че не всичката българска регионална продукция ще се продаде през веригите. Най-малкото защото потребителят може да реши друго. Остава да се види и как ще се контролира мярката и ако някой производител не успее да се договори с дадена верига, дали това ще е основание за глоби.

Острите реплики между веригите и земеделския министър Десислава Танева остават в миналото и от днес тонът по темата регионални храни е сравнително миролюбив. Хипермаркетите явно ще опитат да предложат продукти от местни производители. Според приетото в понеделник постановление веригите трябва да заредят с регионални продукти до две седмици след като документът официално стане факт. Танева ще им предостави списъци с регионални производители. Но дали мярката ще заработи и в какъв обем е трудно да се каже.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    url15655287 avatar :-|
    url15655287

    Ето че могло. За какво беше тогава това истерично квичене на картела от вчера, обвинения в корупция и пр.? Дали в една Германия или Франция биха си позволили подобен тон към министър?
    Много важно е сега да се наблюдава дали няма просто да отбият номера с някакво символично предлагане на регионални стоки. Ако това се случи, да им наложат задължителен процент за същите.
    Важно е и мерките да останат постоянни, не само около кризата, това е от полза и за местното производство и заетост, и за потребителите.

  • 2
    url15655287 avatar :-|
    url15655287

    Къде са им троловете обаче? Скрили са се в миши дупки, нали беха много възмутени, че ще им отнемат изконното човешко право да избират само от 100% вносен пластмасов зарзават, като едни образцови граждани на света и радетели за най-див капитализъм ...

  • 3
    url15655287 avatar :-|
    url15655287

    Аз бих им треснал един задължителен процент на пресни стоки - сезонни зеленчуци/плодове, месо, хлебни изделия, прясно/кисело млеко и пр., които са набрани/заклани/произведени в определен срок от датата на продажба. Това де факто изключва вноса и подпомага регионалния бизнес, без де юре да нарушава европейските правила. А най-много ще спечели потребителят.

  • 4
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    До коментар [#3] от "url15655287":

    Веднага ще ти обяснят, че това е националистическо и не еевроатлантическо. А шашмата на Макрон с транспорта какво е?

  • 5
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Най- големия недостатък на веригите е, че не правят доставки по домовете. Това ни прави "втора категория" потребители.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK