Цветя, коли и кламери за милиони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цветя, коли и кламери за милиони

Въпреки връхлитащата икономическа криза държавата не изглежда да оптимизира

Цветя, коли и кламери за милиони

Някои институции са далеч от оптимизацията в условията на криза и продължават да обявяват не толкова спешни поръчки

Румяна Гочева
4600 прочитания

Въпреки връхлитащата икономическа криза държавата не изглежда да оптимизира

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Възлагането на обществени поръчки през последните седмици е силно ограничено, но продължават да се обявяват нови търгове.
  • Редица институции и държавни фирми продължават да отделят средства за неспешни дейности.
  • Няма да има отлагане на процедури за доставка на канцеларски материали, офис оборудване и автомобили.

Пренареждане и оптимизация - така най-кратко може да се определи икономическият живот в условията на пандемия. Ограничителните мерки, намаленото производство и опашките пред бюрата по труда би следвало да са ясен сигнал за приоритизиране на разходите, особено в публичната сфера. И ако обществените поръчки са измерител именно за това, изглежда, че опити наистина се правят - през март са били подписани 1262 договора, докато същия месец през 2019 г. те са били с около 25% повече (1654). От началото на април забавянето става още по-голямо - възложените за първите две седмици поръчки са само 165 контракта.

Този спад обаче трудно може да се обясни с желанието на администрацията да постигне определена оптимизация на разходите си и по-скоро е резултат от хаоса с провеждането на заседанията на оценителните комисия и отлагането на публичните подписвания на договори. До голяма степен това се потвърждава от факта, че обявените нови обществени поръчки не намаляват, дори напротив - за първите две седмици на април броят им е по-голям спрямо същия период на миналата година.

Във финансово изражение пък разликата е още по-голяма - ако сега са пуснати поръчки за над 750 млн. лв., от 1 до 14 април 2019 г. сумата е малко над 360 милиона. Основен принос към сегашния резултат имат ВиК операторите в Сливен, Кърджали, Пловдив и Стара Загора (около 350 млн. лв.), но впечатление правят и някои от търговете, които не са спешни и биха могли да изчакат по-добри времена.

Основният въпрос тук е дали в условията на приближаваща рецесия точно сега е удачният момент за покупка на автомобили, да се садят храсти и цветя в парковете, в които никой не може да ходи, или да се купуват канцеларски материали и офис оборудване, особено в условията на все по-бързо навлизащите технологии с оглед препоръките за онлайн комуникация с администрацията.

Всичко е цветя и рози

Денят е 13 март - България обявява извънредно положение заради коравируса, което депутатите гласуват единодушно. Със заповед на здравния министър Кирил Ананиев се затварят почти всички обществени места и търговски обекти, като изключение има само за аптеките, магазините за храна и дрогериите. Забраняват се публичните прояви и се спират учебните занятия.

В същия ден Столичната община публикува обществена поръчка за 6.9 млн. лв. без ДДС за доставка на различни видове дървета, храсти, цветя, тревен чим и смески. В момента разходките в парка може и да са забранени, но това няма да попречи на засаждането на пролетни и летни цветя, ще има и разсад в саксийки, дори дървета като явор и клен, а тревите ще се разпределят между паркове, спортни терени, сенчести места и др. Според документите по обществената поръчка крайният срок за кандидатстването е изтекъл на 10 април, а офертите е трябвало да бъдат отворени в понеделник 13 април. Това обаче не се е случило, защото заседанието е било отменено. Причините за това не се съобщават, но от Столичната община обясниха за "Капитал", че е заради извънредното положение и постъпила жалба.

Докато тази поръчка все пак продължава, столичният кмет Йорданка Фандъкова обяви, че се планира да бъдат спестени 5 млн. лв. от текущи ремонти и над 8 млн. лв. от ремонт на улици, които иначе сега са празни заради ограниченията и ремонтите биха могли да станат бързо и лесно, без да създават неудобство за гражданите.

Новите коли

Столичната община вече влезе в новините с желанието си да купи нови автомобили за дирекция "Транспорт" на стойност 450 хил. лв. без ДДС. Търгът не би изглеждал странно, ако не бяха коментарите на градската управа за драстичен спад от около 6 млн. лв. в приходите на градския транспорт и метрото, срив в постъпленията от синята и зелената зона, породен от карантината и призивите хората да останат по домовете си.

Нещо повече - заради драматичния спад в приходите на общината, част от който са и постъпленията от транспорта, дори се подготвя актуализация на бюджета. За април пък се очаквало ситуацията да бъде още по-влошена. Поръчка за 450 хил. лв. беше спряна след създалото се обществено недоволство, но софийската управа все пак ще има два нови, но лекотоварни автомобила. Те ще бъдат електрически, като общият бюджет, предвиден за покупката им, е 100 000 лв. без ДДС, показва справка в регистъра на Агенцията за обществени поръчки.

С нови, при това цели 50 автомобила ще се сдобие и Електроенергийният системен оператор (ЕСО), който управлява електроенергийната система и следи производството и потреблението във всеки един момент. Бюджетът на обществената поръчка е 1.3 млн. лв. без ДДС. От документите по поръчката се разбира, че те ще бъдат предназначени основно за превоз на материали и техника при обслужването и ремонта на обектите и съоръженията на компанията. За "Капитал" от ЕСО обясниха, че това е планирана поръчка, която е била заложена по-рано от обявяването на извънредното положение. Това е вторият път в рамките на няколко месеца, в който системният оператор се опитва да купи нови коли. В края на 2019 г. бе публикувана поръчка за доставка на над 80 леки, лекотоварни и високопроходими коли, но оферти по нея така и не постъпиха и се наложи тя да бъде отменена.

Камък, ножица, хартия

Списъкът с търговете, които биха могли да изчакат края на извънредното положение, е повече от дълъг. Например такива, свързани с провеждането на обучения, които при сегашните ограничителни мерки за събиране на хора са трудно осъществими. Или пък търгове, свързани с доставката на офис оборудване и канцеларски материали. Въпреки стотиците електронни услуги на държавната администрация (около 140 предоставяни само от НАП) и плановете за всеобща дигитализация, които бяха катализирани в настоящата ситуация, разходите за хартия, кламери, принтери и др. пособия, нужни за благото на чиновника и спокойствието на клиента, продължават.

Само за последните седмици са обявени поръчки за принтери за 450 хил. лв. без ДДС за нуждите на фонд "Земеделие", доставка и монтаж на офис обзавеждане за "Български пощи" за около 120 хил. лв. без ДДС, мебелировка за 600 хил. лв. без ДДС за "Студентски столове и общежития" и др. Летище "София", през което трафикът буквално е замръзнал, също е задвижило търг за доставка на канцеларски материали и хартия за над 70 хил. лв. без ДДС.

Аналогична процедура е обявила и Главна дирекция "Гранична полиция", а горските стопанства в страната освен копирна хартия и кламери са обявили поръчки и за следгаранционно поддържане на моторни превозни средства.

Абсурдно в сегашната епидемична ситуация изглежда и намерението на Главна дирекция "Охрана" към Министерството на правосъдието за осигуряване на самолетни билети за превоз на пътници и багаж при служебни пътувания в чужбина. Предвидените за целта средства са 1.6 млн. лв. без ДДС. Същото звено е обявило и поръчка за доставка на компютри и принтери за над 155 хил. лева.

Всички тези поръчки вероятно са важни и необходими. Но въпросът е дали моментът за подобни харчове е най-подходящият и дали всички тези институции и дружества не биха могли да се оптимизират така, както прави частният бизнес в момента.

Темата накратко
  • Възлагането на обществени поръчки през последните седмици е силно ограничено, но продължават да се обявяват нови търгове.
  • Редица институции и държавни фирми продължават да отделят средства за неспешни дейности.
  • Няма да има отлагане на процедури за доставка на канцеларски материали, офис оборудване и автомобили.

Пренареждане и оптимизация - така най-кратко може да се определи икономическият живот в условията на пандемия. Ограничителните мерки, намаленото производство и опашките пред бюрата по труда би следвало да са ясен сигнал за приоритизиране на разходите, особено в публичната сфера. И ако обществените поръчки са измерител именно за това, изглежда, че опити наистина се правят - през март са били подписани 1262 договора, докато същия месец през 2019 г. те са били с около 25% повече (1654). От началото на април забавянето става още по-голямо - възложените за първите две седмици поръчки са само 165 контракта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    jbf30354650 avatar :-|
    Ivaylo Petrov

    Много посредствена статия, объркани числа, без анализ на ЗОП и последните промени, просто нахвърлени изводи. Дано статията да е в следствие на предпразничното настроение и въведената карантина

  • 2
    straw_ avatar :-P
    straw_sec

    До коментар [#1] от "Ivaylo Petrov":

    Това не са "ЗОП", а планирани процедури: принтери за "Земеделие" поради нараснала амортизация с оглед компенсиране намалените парични обеми в другите отрасли, офис обзавеждане за "пощите" поради очакваното повишение в количеството пратки поради по-малкото посещения "на гости" от установените в чужбина, както и мебелировка за планираните ремонти на неизползваните до момента студентски общежития.

    "Гранична полиция" предвид съпротивлението спрямо увеличеният трафичен натиск, се грижи за поддръжката на МПС, като администрацията им заедно с тази на "летището" знаят, че акциденцията сега, предхожда рекламните разходи в края на лятото, и според остатъкът се определя и доколко "луксозни" календари и химикалки с лого ще си имат за новогодишен подарък.

    Освен това, сега се очаква ниска лятна въздушна влажност, което намалява складовите разходи за съхранение на метални кутии на компютри, тонери за лазерни принтери, мастила за принтери, както и подновяване на складовите наличности с нови принтери, чиито ремъци са нови и продължителността на съхранението им изисква специални складови площи, освободени вече в резултат от описаните тук поръчки за доставка.

    Ситуацията си е планова и вероятно разходите ще са по-малко, поради намалените цени в резултат от по-малкото поръчки от частен произход. А предвид описаното изглежда, че ритмичността в рамките на годината е разумно насочвана.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK