С 2.4 млн. лв. поскъпна системата за електронни обществени поръчки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С 2.4 млн. лв. поскъпна системата за електронни обществени поръчки

С 2.4 млн. лв. поскъпна системата за електронни обществени поръчки

Вече три месеца всички възложители ползват системата за електронни обществени поръчки, като възникват проблеми. Все пак обаче тя е голям напредък в прозрачността на търговете

Мила Чернева
3155 прочитания

© Юлия Лазарова


Дигитализацията в държавната администрация е болна тема, но крайно необходима. Системата за електронните обществени поръчки беше поредната стъпка в тази посока, макар и леко закъсняла. Новата платформа www.app.eop.bg прави възможно електронното обявяване на поръчки, подаването на оферти и проследяването на процеса на живо.

Използването на системата за електронни обществени поръчки стана задължително за всички възложители това лято, на 14 юни. През септември обаче тя създаваше проблеми на потребителите и възпрепятстваше работата, а откакто беше завършена, стойността й се е повишила с над 2 млн. лв. заради допълнителни задачи.

Поскъпване в полза и ущърб на държавата

Изграждането на т.нар. Централизирана автоматизирана информационна система "Електронни обществени поръчки" (ЦАИС ЕОП) беше спечелено от консорциум с участие на държавната "Информационно обслужване" за 5.6 млн. лв. без ДДС. Първоначалната стойност обаче се увеличи с 3 млн. лв. чрез анекси.

Проектът се финансира по оперативна програма "Добро управление 2014 - 2020 г." и част от платените пари за анекси към договора са със същия източник, коментират от Агенцията за обществени поръчки (АОП) за "Капитал".

Едното допълнително плащане е за 300 хил. лв. без ДДС за трима служители в кол-център за 25 месеца. Грубо това е 4 хил. лв. на месец на служител.

Отделно има допълнително споразумение за 125 обучения на 2500 служители на държавна и местна администрация за още 550 хил. лв. без ДДС.

Допълнително консорциумът трябва да изпълни системно администриране на системата за 26 месеца за още малко над 1.5 млн. лв., като тези пари обаче идват от националния бюджет.

На въпрос на "Капитал" какво наложи подписването на допълнителните споразумения и съответно плащане на допълнителни средства от АОП уточниха, че целта е да се гарантира "качественото обслужване на платформата". "ЦАИС ЕОП е комплексна система, изграждана на модулен принцип и въвеждането ѝ в реална експлоатация от началото на 2020 г., доказа необходимост от практически обучения и оказване на ежедневна помощ в работата на експертите по обществени поръчки. В тази връзка са сключени допълнителни споразумения за обучения на крайни потребители и подпомагане на Центъра за обслужване на клиенти", написаха от ведомството.

"Възникна неочаквано събитие"

По данни на АОП в момента над 7200 юридически лица - възложители и потенциални изпълнители, използват системата. Тя започна да създава проблеми, става ясно от групи във Facebook на възложители и изпълнители на обществени поръчки, които ползват платформата.

"Констатирано е временно натоварване на системата, свързано с броя на посещенията и потребителите. То е концентрирано в пикови часови диапазони и оказва влияние върху работоспособността на ЦАИС ЕОП. По тази причина са извършени технологични промени и оптимизации за стабилизиране на констатираната неустойчивост... На националния телефон за връзка с Центъра за обслужване на потребители на ЦАИС ЕОП се получиха множество обаждания от потребители - възложители и стопански субекти. Най-честите въпроси са свързани със забава в изпълнението на заявките на потребителите", казват от АОП.

Редовно на екрана се изписваше злополучен надпис "Възникна неочаквано събитие". Наложи се работещите да използват платформата извън работно време, за да е по-малко натоварена. Отстраняването на проблемите обаче се прави за сметка на консорциума на "Информационно обслужване", тъй като системата още е в гаранционен срок. Договорът им изтича през септември 2021 г.

Като причина за проблемите от агенцията изтъкват и липсата на опит в електронните поръчки от страна на потребителите.

В специализираните Facebook групи започнаха да се шегуват, че най-ужасяващото нещо е надписът "Възникна неочаквано събитие", тъй като нито могат да се подадат, нито да се отворят оферти в този момент.
Автор: Facebook

Дигитализацията в държавната администрация е болна тема, но крайно необходима. Системата за електронните обществени поръчки беше поредната стъпка в тази посока, макар и леко закъсняла. Новата платформа www.app.eop.bg прави възможно електронното обявяване на поръчки, подаването на оферти и проследяването на процеса на живо.

Използването на системата за електронни обществени поръчки стана задължително за всички възложители това лято, на 14 юни. През септември обаче тя създаваше проблеми на потребителите и възпрепятстваше работата, а откакто беше завършена, стойността й се е повишила с над 2 млн. лв. заради допълнителни задачи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK