Новото стъкло на Нови пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новото стъкло на Нови пазар

"Ново стъкло" произвежда около 300 основни вида чаши, прави дизайн и по поръчка на клиенти, казват финансовият директор Илко Евлогиев (вляво) и мениджърът на завода Емануил Киуцикис

Новото стъкло на Нови пазар

Единствената работеща част от някогашната "Китка" прави чаши основно за износ и е най-голямото предприятие в общината

4703 прочитания

"Ново стъкло" произвежда около 300 основни вида чаши, прави дизайн и по поръчка на клиенти, казват финансовият директор Илко Евлогиев (вляво) и мениджърът на завода Емануил Киуцикис

© Цветелина Белутова


За град с 11 хил. жители Нови пазар едва ли може да се нарече бизнес и индустриален център. Името му обаче и до днес се свързва с мегакомплекса за производство на стъкло и порцелан от соцвреме "Китка", макар и той да не съществува от години. Една част от него все пак успя да оцелее, след като преди 16 години гръцката група Yioula купи цеха за бутилки, а след това преоборудва фабриката за производство на домакинско стъкло. Под името "Ново стъкло" днес предприятието не само работи, но е най-голямата компания с оборот от около 40 млн. лв. и най-големият работодател в общината. Макар че кризата покрай коронавируса се отразява на търсенето на продукцията, компанията все пак запазва плановете си в по-добри времена да направи втора пещ и да разшири производството.

От керемиди до стъкло

Някогашната "Китка" е създадена през 1919 г. като керемидарница (работилница за керемиди), но след това производството се преориентира към стъклария и порцелан. След промените компексът е разделен на части и приватизиран от работническо-мениджърски дружества, а самата "Китка" е обявена в несъстоятелност през 2002 г. Успешна се оказва единствено продажбата на т.нар. цех 204 за стъклен амбалаж, след като през 2004 г. групата Yioula го купува от предишния собственик "Серес глас".

По онова време Yioula е собственик и на стъкларските заводи в София и Пловдив, които правят амбалаж, и за да избегне концентрацията на дейност, транформира новопазарското предприятие в производител на домакински съдове. Компанията на практика изгражда изцяло ново фабрика, която започва да работи на пълни обороти през 2006 г. под името "Ново стъкло".

В момента пряк собственик на "Ново стъкло" е регистрираната в Кипър Avik Glass, а краен собственик е Hellenic Glass Industry (HGI) на семейство Вулгаракис, което на практика е новото име на групата Yioula. То беше променено след сделката за продажбата на бизнеса с производство на бутилки на португалската BA Glass в началото на 2017 г. Така португалска собственост станаха стъкларските заводи "Дружба" в Пловдив и София (сега "БиЕй глас"), а предприятието за домакинско стъкло в Нови пазар остана гръцка собственост. Освен в България HGI има производство и в Украйна, където се правят шишенца за лекарства и други стъклени съдове.

Когато хората ги няма

Производството на домакинско стъкло по принцип е доста по-сложно и трудоемко от производството на бутилки, тъй като не позволява голяма автоматизация (вижте фотогалерия тук). "При домакинското стъкло има прекалено много кодове - всяка чаша като форма е отделен код, а ние имаме около 300 вида чаши. След това те трябва да бъдат декорирани и опаковани, докато производството на бутилки е доста по-унифицирано", разказва ръководителят "Финанси" на "Ново стъкло" Илко Евлогиев. Най-много ръчен труд има на т.нар. студен край, където всяка чаша се проверява и опакова. Това е и причината в завода да работят много хора, макар че броят на заетите намалява до около 370 тази година от 430 души миналата.

Извън основните форми чаши, които компанията предлага, клиентите могат да поискат и различен дизайн. "Тогава ние предлагаме варианти, правим корекции, ако е необходимо, финализираме чертежите и минаваме към производство", казва мениджърът на завода Емануил Киуцикис. Голяма част от продукцията минава и през отдел "Декорация", където се прави брандиране или се печатат различни декори. Около 20% от тях са стандартни, но всичко останало се прави по проект на клиента. В завода една чаша може да се декорира с до 6 цвята.

Основната част от продукцията на компанията е за износ, като най-големият пазар е Гърция, където се продават около една трета от изделията. Други ключови посоки са Румъния, България, Германия, Италия, Полша, Сърбия и т.н. Чаши на "Ново стъкло" има дори в Южна Америка, Африка и Австралия. Компанията работи изцяло с дистрибутори и не прави продажби на дребно.

От години "Ново стъкло" поддържа оборот от около 40 млн. лв., като за 2018 г. общите приходи са 41.2 млн. лв. Компанията отчита загуба от 20 хил. лв. след 2.5 млн. лв. печалба предходната година
Фотограф: Цветелина Белутова

Кризисни ефекти

От години "Ново стъкло" поддържа оборот от около 40 млн. лв., като за 2018 г. общите приходи са 41.2 млн. лв. Компанията отчита загуба от 20 хил. лв. след 2.5 млн. лв. печалба предходната година.

Тази година започва много добре, със силни продажби през януари и половината от февруари. "Продължи с радостната вест за намаляване цената на природния газ. Но две седмици по-късно започна епидемията", каза Евлогиев. Заради кризата и свитото търсене капацитетът на предприятието в момента е намален до 40%. "Работим на технологичния минимум, с две от шест линии. По-малко от това не можем, трябва да спрем", обясни Киуцикис. "Проблемът е, че производството при нас е непрекъснато и не можем да спрем, защото това ще разруши ваната. Дори сме правили изчисления, че ако само поддържаме ваната жива, т.е. стъклото да изтича и да се връща обратно, ще ни струва около 200 хил. евро на месец", уточни Евлогиев.

В същото време разходите на предприятието остават сравнително високи, тъй като понижението им е непропорционално. "Намалявайки производството с 60%, грубо казано, основните разходи за производство като газ, ток и т.н. спадат с около 20%", добави Евлогиев. Компанията се е възползвала от мярката 60:40 и се надява пазарът да се възстанови. "Докато не започне да работи хорека секторът в основните страни, където продаваме, обаче не можем да очакваме нещо по-голямо. Общо взето, годината е загубена", каза той.

Независимо от това компанията запазва плановете си за разширение на производството. "Винаги сме имали намерение да направим втора пещ и да увеличим капацитета", посочи Евлогиев. Преди да се случи това обаче, ще трябва да се възстанови икономиката.

За град с 11 хил. жители Нови пазар едва ли може да се нарече бизнес и индустриален център. Името му обаче и до днес се свързва с мегакомплекса за производство на стъкло и порцелан от соцвреме "Китка", макар и той да не съществува от години. Една част от него все пак успя да оцелее, след като преди 16 години гръцката група Yioula купи цеха за бутилки, а след това преоборудва фабриката за производство на домакинско стъкло. Под името "Ново стъкло" днес предприятието не само работи, но е най-голямата компания с оборот от около 40 млн. лв. и най-големият работодател в общината. Макар че кризата покрай коронавируса се отразява на търсенето на продукцията, компанията все пак запазва плановете си в по-добри времена да направи втора пещ и да разшири производството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK