Правителството ще има рекордните 13 млрд. лв. за харчене през ноември и декември

От тях около 6 млрд. лв. ще са извънредно - от излишъка към октомври плюс планирания дефицит от над 5 млрд. лв.

Актуализацията на бюджет 2020 залага нови 840 млн. лв. за свлачища, пътища и магистрали
Актуализацията на бюджет 2020 залага нови 840 млн. лв. за свлачища, пътища и магистрали    ©  Цветелина Белутова
Актуализацията на бюджет 2020 залага нови 840 млн. лв. за свлачища, пътища и магистрали
Актуализацията на бюджет 2020 залага нови 840 млн. лв. за свлачища, пътища и магистрали    ©  Цветелина Белутова

Най-разточителните два месеца може да има правителството тази година. Причината е, че към края на октомври бюджетът все още е на плюс от 618 млн. лв., средномесечните разходи са по около 3.5 млрд. лв., а в актуализираната версия на бюджета (която чака гласуване от депутатите) е предвиден дефицит от 5.25 млрд. лв., или 4.4% от БВП. Така рутинно за заплати, пенсии, здраве и т.н. традиционни разходи ще отидат около 7 млрд. лв., а горница от 6 млрд. ще се разпилее основно по пътни проекти.

Сумата е гигантска за българските държавни финанси, само за сравнение - очакваната сума от Брюксел за проекти за възстановяване от пандемията през следващите шест години е 12 млрд. лв.

Нищо ново

От години капиталовите разходи на държавата не се изпълняват и в последните два месеца управляващите харчат ударно, обичайно на няколко заседания на Министерския съвет през декември. По-едрите суми от миналата година отидоха за пътни проекти като магистрала "Хемус" (760 млн. лв.), за общините (200 млн. лв.) и за жп проекти (208 млн. лв.).

Във втората актуализация на бюджет 2020 (вмъкната в законопроекта за бюджет 2021) са заложени подобни цели - планират се нови 840 млн. лв. за пътища и магистрали. От тях 50 млн. лв. са предназначени за укрепване на свлачища, 370 млн. лв. отиват за ремонт на пътища, а 137.4 млн. лв. са предвидени за магистрала "Струма". Допълнително са заложени и малко над 200 млн. лв. за неотложни ремонти по "Струма", "Хемус", "Люлин" и "Тракия". Освен това е повишен и таванът на ангажименти за нови разходи, които може да поема регионалното министерство - от 425 млн. лв. на 2 млрд. лв. Вероятно тук влиза новият милиард за държавната "Автомагистрали" за пътя Видин - Монтана (66 км). И вероятно още един такъв гигантски подарък към държавното дружество, което харчи непрозрачно към частни фирми.

Бюджетът през първите девет месеца

Финансовото министерство публикува подробна разбивка на държавните финанси към септември, според която постъпленията наваксват забавянето от пролетта и достигат 32.4 млрд. лв., което е слаб спад спрямо миналата година (-1.2%). Положителен принос идва основно от постъпленията от подоходен данък, от акциз върху цигарите и от ДДС от сделки в страната. За сметка на това ДДС от внос намалява с една пета до 2.55 млрд. лв., приходите от корпоративен данък са надолу със 151 млн. лв., а неданъчните приходи падат с 10% до 1.55 млрд. лв.

Разходите пък остават приблизително на същите нива като миналогодишните - 31.54 млрд. лв. към септември 2020 г. при 31.53 преди година. При сравнението следва да се има предвид обаче, че през август 2019 г. има разходи по сделката за американските изтребители F-16. Разходите за възнаграждения на персонала в бюджетната сфера пък са с 10% нагоре.

Сметката за последните месеци

Предварителните данни на финансовото ведомство показват, че към края на октомври държавата е разходвала 35.7 млрд. лв. при заложени общо 48.7 млрд. лв. за годината по последната актуализация на бюджета. Така за два месеца властта ще похарчи 13.05 млрд. лв. Ако приемем, че средномесечните разходи по консолидирания бюджет към октомври (малко над 3.5 млрд. лв.) се повторят и през ноември и декември, това оставя 5.9 млрд. лв. екстра средства.