Нова непрозрачност: отчетите на държавните фирми още не са видими в новата агенция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нова непрозрачност: отчетите на държавните фирми още не са видими в новата агенция

Управляваната от Петя Александрова Агенция за публичните предприятия и контрол трябваше до края на октомври да е изготвила и първи доклад за състоянието им

Нова непрозрачност: отчетите на държавните фирми още не са видими в новата агенция

Финансовите данни за деветмесечието не са публикувани, макар срокът да изтече преди над месец, а обяснение няма

Николай Стоянов
2893 прочитания

Управляваната от Петя Александрова Агенция за публичните предприятия и контрол трябваше до края на октомври да е изготвила и първи доклад за състоянието им

© Надежда Чипева


Новият Закон за публичните предприятия трябваше по замисъл да направи управлението на държавните дружества по-прозрачно. Над година след като беше приет обаче, прилагането му е хаотично и непоследователно, а в някои отношения дори се правят и крачки назад.

Опасен пример са отчетите на държавните компании. Досега те бяха събирани и публикувани от Министерството на финансите. Срокът за дружествата беше да ги предоставят до 30 дни след края на съответното тримесечие, а министерството ги качваше на сайта си обичайно след още 7-10 дни.

Сега тази дейност премина към Агенцията за публични предприятия и контрол (АППК), която беше създадена като наследник на Агенцията за приватизация и трябваше да поеме централизирано грижата за държавното имущество. На сайта й има създадена секция с информация за публичните предприятия, където са качени годишни отчети за 2019 г., както и на места за първото и второто тримесечие, но досега няма такива за третото, въпреки че вече изминаха повече от два месеца от края на септември и около месец от обичайния им срок за публикуване досега. От АППК не отговориха на изпратените въпроси по темата.

Бавно и със скърцане

Законът за публичните предприятия беше разработен съвместно с представители на ОИСР и беше част от ангажиментите на България за влизането на лева в ERM II. Макар и изпълнен на хартия, прилагането му на практика става с доста скърцане и вътрешна съпротива, като сроковете по него (например за избиране на независими членове в бордовете) поголовно не се спазват.

Едното оправдание естествено е COVID-19, a другото - бавно въвеждане на подзаконовата рамка. Правилникът за прилагане на закона беше приет едва началото на май. Затова и в него беше изрично посочено, че финансовото министерство продължава събирането на отчетите до 31 август и след това до края на годината трябва да прехвърли масивите данни за финансови отчети на АППК. По закон тя има задължение да изгради електронно-информационна система за отчетите. Такава все още няма ,като файловете просто са качени в отделна секция на сайта на агенцията, сортирани по принципал, без каквито и да е други функционалности.

Самата агенция през юли пусна съобщение на сайта си, че до въвеждането на системата ще приема отчетна информация по имейл, като очаква дружествата да й пращат данните още към полугодието. Отделно според правилника към закона АППК би трябвало до 31 октомври да е изготвила и първи обобщен доклад за публичните предприятия, а до края на годината и Политика за участието на държавата в публичните предприятия. И за двата документа има създадени секции на сайта, но те са празни. От агенцията не са давали публично обяснение на какво се дължи забавата и не отговориха на поставените въпроси.

От Министерство на финансите потвърдиха за "Капитал", че, считано от третото тримесечие на 2020 г., не събират и не публикуват финансовите отчети на публичните предприятия. "Наличните на интернет страницата на Министерството на финансите тримесечни и годишни финансови отчети на публичните предприятия от предходни периоди ще продължат да бъдат достъпни до 31.12.2020 г. Цялата база данни е предадена на Агенцията за публичните предприятия и контрол през месец октомври 2020 г. на електронен носител", се казва още в отговорите от ведомството.

Какво все пак работи

Въпреки забавянията има и някои области, където под шапката на агенцията се случват неща. От над година вече работи платформа за електронни търгове, през която би трябвало да минават всички продажби на недвижими имоти от държавата и държавните дружества. Според публикуваните данни вече има над 100 проведени търга и десетки успешни продажби. Има и секция с обявления, където дружествата предлагат имоти за отдаване под наем, както и активи за продан, набират оферти за одитори, застрахователи и др.

Друга област, в която от октомври има раздвижване, е привеждането на бордовете на държавните компании към законовите изисквания и най-вече включването на независими членове на бордовете им. За целта ЗПП предвижда да се създаде деветчленна Комисия по номиниране, в която да влизат поравно представители на агенцията, на ресорното министерство на съответното дружество и независими експерти. Такава явно вече има, като на сайта на АППК има публикувани приети вътрешни правила за дейността й, макар и да не се вижда съставът й. Вече има отправени и няколко покани, като за част от дружествата са публикувани и списъци на допуснати до писмената фаза на конкурса, където трябва да предоставят концепция.

Това обаче също се случва, след като оригинално даденият срок от една година от обнародването на закона изтече, а междувременно доста персонални промени и включително и изцяло нови дружества минаха по стария ред - без провеждане на конкурс.

Новият Закон за публичните предприятия трябваше по замисъл да направи управлението на държавните дружества по-прозрачно. Над година след като беше приет обаче, прилагането му е хаотично и непоследователно, а в някои отношения дори се правят и крачки назад.

Опасен пример са отчетите на държавните компании. Досега те бяха събирани и публикувани от Министерството на финансите. Срокът за дружествата беше да ги предоставят до 30 дни след края на съответното тримесечие, а министерството ги качваше на сайта си обичайно след още 7-10 дни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Как да ги публикуват навреме, като ще се види, че най-големите "печеливши" от коронасубсидиите са точно държавните фирми!
    https://bird.bg/corona/?q=all
    30.7 млн. лв. за МИНИ МАРИЦА - ИЗТОК
    13.4 млн. лв. за АРСЕНАЛ
    10.3 млн. лв. за БЪЛГАРСКИ ПОЩИ
    и много други подобни

  • 2
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    До коментар [#1] от "Наблюдател":

    Само едно уточнение - "Арсенал" е частно дружество.

  • 4
    it4 avatar :-|
    it4

    До коментар [#1] от "Наблюдател":

    защо не сравняваш бройката на хората спрямо субсидията ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK