Новите енергийни етикети - как да изберем?

Новите енергийни етикети - как да изберем?

От 1 март започна поетапна смяна на етикетите за бяла и черна техника. Ще има нови, по-стриктни методи на тестване

Румяна Гочева
20509 прочитания

© Надежда Чипева


*Статията е публикувана оригинално със заглавие "Хладилникът от "А+++" става категория "C". Какво трябва да знаете" сутринта на 8 март и е обновена на 13 март.

До 14 март магазините за техника и онлайн търговците ще заменят съществуващите етикети с енергийните класове на част от уредите с нови. Става въпрос за онези етикети, които дават информация за това колко ток или вода харчи дадения уред, колко е шумен и т.н. В момента те са основното, по което потребителите могат да се ориентират за това каква сметка на ток ще навърта новият хладилник или телевизор например и с колко ще намали разходите на домакинството, ако е от по-енергоефективния клас.

Промяната, чийто старт беше на 1 март, първоначално ще обхване техника от пет групи - хладилните уреди, пералните машини, комбинираните перални със сушилня, съдомиялните машини, телевизорите и др. електронните екрани. Именно на тези уреди предстои да се сменят досегашните етикети с нови. А това може значително да обърка или най-малкото да изненада потребителите. Много вероятно е например хладилник, който сега е от клас А+++ изведнъж да се окаже клас C.

От 1 септември 2021 г. новите маркировки ще обхванат осветителните тела, като се очаква въвеждането на новите етикети за останалите продуктови групи да започне от 2022 г. като климатици, самостоятелни сушилни, печки и др. Дотогава те ще продължат да се продават в магазините със сегашните етикети за енергийна ефективност с класове до А+++, което още веднъж може да обърка потребителите, когато разгледат например комбинирана пералня със сушилня и само сушилня.

Редица правила за екодизайн също влязоха в сила от 1 март - по-специално за ремонтирането и необходимостта производителите да поддържат резервни части на разположение в продължение на няколко години, след като продуктите вече не са на пазара.

Като старото, но ново

Най-важната новост в етикетирането е преобразуваната скала, чийто спектър вече е от A до G. Повече няма да има разширения с плюсове (като A+++), което би трябвало да направи информацията на етикета по-ясна и лесна за разбиране, изтъкнаха от Министерството на икономиката (МИ).

От сдружението на производителите на домакински уреди заявиха, че приемат това положително. "Всяка промяна води до нови разходи. Да, фирмите ще увеличат харчовете си заради новите етикети, но най-важното е, че това е нов етап в развитието на сектора", коментира генералният секретар на сдружението Габриела Чифличка пред "Капитал".

Какво точно се променя

Според новите изисквания най-ефективните електроуреди, които сега са на пазара, ще попаднат в по-ниски класове, вероятно B, С, D на новата скала. Енергийната им ефективност реално остава същата, но се променя класът, т.е. буквата на енергийния етикет, поясни Искра Василева, старши експерт "Техническа хармонизация и политика за потребителите" в икономическото министерство. Причината е в методология на тестването на продуктите, която е много по-строга и проектирана така, че много малко продукти първоначално да могат да постигнат рейтинг "A", оставяйки място за по-ефективни продукти, които да бъдат включени в бъдеще.

Точно заради променената методика за изпитване на електроуредите няма и правило за съпоставка на двата етикета - нов и стар. Например при телевизорите вече се отчита площта на екрана, както и ефективността, когато той показва съдържание в HDR, тъй като това може да консумира два пъти повече енергия отколкото при стандартните настройки.

От тук идва и възможността за объркване сред потребителите - ако са си харесали телевизор или хладилник, върху чийто етикет е обозначена определена годишна консумация на ток, според новите стандарти тя най-вероятно ще се окаже по-висока. А проучване на "Евробарометър" през 2019 г. показа, че 93% от потребителите познават енергийния етикет, а 79% правят избора на покупка именно на база енергийния клас.

"До края на февруари над 90% от продуктите на пазара бяха с етикет A+, A++ или A+++. Новата система ще бъде по-ясна за потребителите и ще гарантира, че фирмите продължават да правят иновации и да предлагат още по-ефективни продукти. Това също ни помага да намалим емисиите си на парникови газове", коментира тя.

Новите етикети ще имат и добавен QR код, който отвежда към европейската продуктова база данни EPREL и дава достъп до допълнителна информация за електроуреда. Базата данни ще бъде достъпна за всички европейци от първи март първоначално на английски език, а впоследствие на всички езици на съюза, включително и на български.

Подобно на предишните етикети, новите ще продължат да показват и допълнителна информация. Например колко литрите вода хаби дадена пералня на цикъл, продължителността на цикъла, както и нивото на шум.

Каква е целта

Според еврокомисаря по енергетика Кадри Симсън енергийният етикет досега е бил много успешен, тъй като показва нагледно как може да се спестяват по няколкостотин евро годишно при покупката на по-ефективни уреди. Старите хладилници и фризери например консумират големи количества електроенергия, понякога до три пъти повече от новите - а понижаване на консумацията само със 100 вата означава 15 лв. по-малко на месец. Това е около 30% от средните месечни сметки за ток на домакинствата през пролетта и есента.

В същото време енергийните етикети мотивират компаниите да инвестират в научноизследователска и развойна дейност, за да може продуктите им да се продават повече. "Производителите са наясно с това влияние върху избора на потребителите и затова искат да пуснат на пазара продукти, които са във възможно най-високата категория в сравнение с конкурентите. Докато компаниите имат много различни причини да инвестират в научни изследвания и иновации, енергийният етикет предоставя ясна индикация на потребителите, кои компании са водещи по отношение на производството на най-енергийно ефективните продукти", се казва в становище на ЕК.

В тази връзка се посочва още, че за съдомиялни машини се очаква годишното потребление на енергия да намалее с една трета до 2030 г., отколкото ако не няма такива етикети за енергийна ефективност. Което представлява икономия от 80 кВтч годишно или над 40 лв. при сегашните цени на тока. А по-ефективното използване на вода би осигурило обща икономия на вода в ЕС от 476 млн. м3 годишно - еквивалентно на 190 000 олимпийски басейна.

За хладилниците и фризерите пък годишното потребление на енергия ще бъде с 64% по-малко до 2030 г. Освен това инвестиции в екодизайн и енергийно етикетиране се оценяват на 66 млрд. евро и могат да се увеличат до 91 млрд. евро след 10 години. Свързаните работни места също ще се увеличат - от 930 000 сега до около 1.26 млн. през 2030 г.

Как да изберем

ХЛАДИЛНИК - Ако хладилникът вече се е предал и няма как да го спасим, то едно от най-важните неща за следващия ни избор е да оптимизираме потреблението си. Но как? Ами много лесно - едно от най-важните условия за това е в хладилника да се поддържа равномерна температура от около 5º C. Консумацията на енергия се повишава с 5% всеки път, когато намалите вътрешната температурата на хладилника с 1º C. Температурата във фризера е добре да се поддържа на -18º C. Консумацията на енергия се повишава с 2-3% всеки път при всяко намаляване на температурата с 1º C.

Ако съхранявате голямо количество плодове и зеленчуци в хладилника си, е добре да изберете уред, който има отделение за съхранение на лесно развалящи се храни. Температурата в това отделение може да бъде до 8º C, което намалява консумацията на енергия за охлаждане. Важно е също така хладилникът да има цифров термостат, тъй като тези уреди са по-прецизни.

Ако купувате комбиниран хладилник с фризер, изберете модел, който разполага с отделни термостати за всяко отделение, така че всяко от тях да бъде автономно и да може да се изключва или да се включва, когато е необходимо. Интересното при фризерите пък е, че енергийното им потребление може силно да варира. Например вертикалният фризер изразходва повече енергия от хоризонтален фризер (тип ракла) със същия обем.

ТЕЛЕВИЗОР - Те също имат своите особености - например съвсем логично е колкото по-голям е екранът, толкова повече енергия да е необходима. Ето защо, когато купувате нов екран, съобразете големината му не само с мястото с пространство, но и с реалните нужди. В същото време потреблението на енергия на електронния екран може да зависи от избраната яркост.

Ако искате да намалите консумацията на енергия, трябва да настроите яркостта така, че да не бъде за сметка на качеството на образа. Ако активирате автоматичния контрол на яркостта (АВС), тя автоматично ще се регулира съобразно околната светлина. Във функция за кодиране с голям динамичен обхват (HDR) телевизорът може да възпроизвежда по-дълбоки и живи цветове и да различава сенките от черното.

Консумацията на енергия в режим HDR обаче е по-голяма от тази в режим SDR (стандартен динамичен обхват). Всички електронни екрани са фабрично настроени на режим за енергоспестяване. Ако деактивирате тази функция, потреблението на енергия от продукта ще се увеличи значително.
*Статията е публикувана оригинално със заглавие "Хладилникът от "А+++" става категория "C". Какво трябва да знаете" сутринта на 8 март и е обновена на 13 март.

До 14 март магазините за техника и онлайн търговците ще заменят съществуващите етикети с енергийните класове на част от уредите с нови. Става въпрос за онези етикети, които дават информация за това колко ток или вода харчи дадения уред, колко е шумен и т.н. В момента те са основното, по което потребителите могат да се ориентират за това каква сметка на ток ще навърта новият хладилник или телевизор например и с колко ще намали разходите на домакинството, ако е от по-енергоефективния клас.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал