Нарушенията в търговете с еврофондове продължават

Нарушенията в търговете с еврофондове продължават

Чуждестранните кандидати все още са дискриминирани в поръчките, финансирани със средства от ЕС, сочи доклад

Мила Чернева
4185 прочитания

© Велко Ангелов


Нужно ли е един строител да е работил в България, за да докаже, че работи качествено? Или пък да докаже, че е строил газопреносна мрежа, когато трябва да реставрира културен паметник? Според Изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз" (ИА ОСЕС) това не е необходимо, а дори е в разрез със Закона за обществените поръчки (ЗОП). Редица възложители на обществени поръчки, които ползват финансиране от еврофондове, обаче залагат нелогични изисквания в критериите, с което ограничават конкуренцията. Това става ясно от анализ на нередностите в търговете, публикуван в началото на тази година.

Всяка година изпълнителната агенция, която е под шапката на Министерството на финансите, представя одит за европейските фондове у нас и докладва резултатите на Европейската комисия. Това е изключително важно, защото се проверява както възлагането на поръчки, така и физическото изпълнение на проекти и спазването на правилата за опазване на околната среда или държавни помощи.

За пръв път тази година анализът съдържа информация и за нередностите, извън нарушенията на законодателството по обществени поръчки, съобщават от ОСЕС. Oт въпросните нередности може да произтичат финансови корекции по проектите - такива бяха наложени например за злощастния ремонт на столичната ул. "Граф Игнатиев".

Някои нарушения може да са причинени от некомпетентност и непознаване на закона, но други могат да крият опит да се нагласи дадена поръчка за конкретен изпълнител. Самата агенция ОСЕС обаче няма санкциониращи правомощия сама по себе си, изтъкват от ведомството в отговори до "Капитал".

Построй ми нещо

За доклада за 2019 г. агенцията е проверила общо 370 процедури по обществени поръчки, финансирани по различните оперативни програми. Един минус на одита е, че не посочва конкретните поръчки и възложители, които са допуснали нарушения, но от агенцията обясниха, че в нито един одитен доклад не се включват такива данни. От агенция изтъкват само, че са открили 23 типа основни нарушения на законодателството по обществени поръчки, за които винаги се прилагат финансови корекции, но този списък не е изчерпателен.

Най-голям дял от установените нарушения е свързан с подготовката на процедурата и нейното обявяване, т.е. при формулиране на нейния предмет, критериите за подбор и възлагане, техническите спецификации и методиката за оценка, както и при определянето на сроковете за получаване на оферти. Грешките при подготовката на документацията са приблизително 66.67% от общия брой на установените отклонения.

Все още продължава ограничението към кандидати от чужбина. Често се изискват конкретни документи или вписвания в български регистри - например на Камарата на строителите, като от агенцията изтъкват, че по закон всеки чуждестранен участник може да докаже правото си да осъществява определена дейност с документи, издадени от държавата, в която e установен.

От агенцията дават пример с изискването участници да имат поне един офис или представителство в София, което се е случило в поръчка за доставка на самолетни билети по електронен път или на хартиен носител до съответните места. Логично е, че щом билетите могат да се доставят електронно, няма нужда фирмата да има офис в българската столица и така се ограничава "възможността за участие на икономически оператори, които имат опита и възможностите да изпълнят поръчката, но не разполагат такъв".

Има и непропорционални изисквания към кандидатите. Например в търг за извършване на реставрация и консервация на паметници на културата участниците е трябвало да разполагат с удостоверение че могат да строят съоръжения за пренос и доставка на природен газ - въпреки че такива обекти изобщо няма в предмета на поръчката.

При поръчка за доставка на коли пък е трябвало участниците да имат сертификат с обхват производство, доставка и сервиз на туристически влакчета и ремаркета за влакчета.

В друг търг е имало изискване кандидатите да имат успешно изпълнени строително монтажни работи на асфалтова настилка с обща дължина минимум 500 кв.м. Никъде в заданието няма дейност по полагане на асфалтова настилка изобщо.

Има и случай, при който в търг за координиране на ВиК проект по ОПОС, кандидатът трябва да имат поен четири години в консултиране и координиране на международни проекти. От ИА ОСЕС изтъкват, че няма нищо международно в поръчката - възложителят е местно лице, страните по договора за финансиране за местни лица (екоминистерството и ВиК дружество или община най-вероятно), а и в самото описание няма международни елементи по дейностите.

За всички нарушения агенцията е дала насоки как да се избягват, и то доста конкретни.

Видно от забележките, проблеми се констатират често в поръчки за строителство и конкретно - за изграждане на жп обекти. Възложител на последните е Националната компания "Железопътна инфраструктура", бенефициент по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ).

Какво следва от това

Ако агенцията открие несъответствия, т.е. нанасят вреда на бюджета на ЕС, предлага налагането на финансови корекции, които могат да са в размер 5, 10 или 20%. "В резюме задачата на Одитния орган е на базата на извадки от разходите по всяка програма да даде независимо одитно становище пред ЕК, че това действително така. В определени случаи Одитният орган установява несъответствия, а когато същите покриват белезите на нередности, предлага налагането на финансови корекции", пишат от ведомството до "Капитал". От ОСЕС обаче посочват, че трябва да се пита прокуратурата за конкретни последствия и досъдебни производства, които са образувани на база откритията на агенцията.

Анализът се изпраща до управляващите органи, министри и зам.-министри, както и до контролни органи като Агенцията по обществени поръчки, Агенцията за държавна финансова инспекция, Сметната палата, Дирекция АФКОС в МВР и др. Топката обаче е основно в управляващите органи. За различните оперативни програми това са различни министерства - например за "Региони в растеж" е Министерството на регионалното развитие и благоустройството, за "Околна среда" - екоминистерството.

Справката на анализа показва, че по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) нередности се срещат доста често - има 35 грешки в 34 различни поръчки. Подобна е ситуацията в оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР) - 93 нередности в 95 процедури ОПОС - 35 нередности в 34 поръчки. При програмата "Наука и образование за интелигентен растеж 2014 - 2020" има 16 нередности в общо 16 поръчки. В останалите програми - например "Развитие на човешките ресурси" и "Добро управление", се срещат по-малко нередности.

Нужно ли е един строител да е работил в България, за да докаже, че работи качествено? Или пък да докаже, че е строил газопреносна мрежа, когато трябва да реставрира културен паметник? Според Изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз" (ИА ОСЕС) това не е необходимо, а дори е в разрез със Закона за обществените поръчки (ЗОП). Редица възложители на обществени поръчки, които ползват финансиране от еврофондове, обаче залагат нелогични изисквания в критериите, с което ограничават конкуренцията. Това става ясно от анализ на нередностите в търговете, публикуван в началото на тази година.

Всяка година изпълнителната агенция, която е под шапката на Министерството на финансите, представя одит за европейските фондове у нас и докладва резултатите на Европейската комисия. Това е изключително важно, защото се проверява както възлагането на поръчки, така и физическото изпълнение на проекти и спазването на правилата за опазване на околната среда или държавни помощи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата синя карта на ЕС

Новата синя карта на ЕС