Как да бъдем добре информирани потребители

ЕК обяви началото на нова образователна програма "Твоето бъдеще. Твоят избор"

Как да бъдем добре информирани потребители
Как да бъдем добре информирани потребители
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Според данни на Европейската комисия (ЕК) 53% от гражданите между 25 и 39 години в Европейския съюз (ЕС) се затрудняват в изпълнението на финансовите си задължения. Основната причина? Липса на информация и умения за управление на средствата.

Прибързаните решения при покупка или отделяне на недостатъчно внимание върху документите, които се подписват при сделка, също оказват ключово влияние върху финансовото състояние на клиента. Когато стане въпрос за това дали потребителите познават правата си, процентът нараства.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Според данни на Европейската комисия (ЕК) 53% от гражданите между 25 и 39 години в Европейския съюз (ЕС) се затрудняват в изпълнението на финансовите си задължения. Основната причина? Липса на информация и умения за управление на средствата.

Прибързаните решения при покупка или отделяне на недостатъчно внимание върху документите, които се подписват при сделка, също оказват ключово влияние върху финансовото състояние на клиента. Когато стане въпрос за това дали потребителите познават правата си, процентът нараства.

Ето защо в Световния ден на правата на потребителите - 15-ти март, ЕК обяви началото на нова образователна кампания за всички граждани на ЕС, Норвегия и Исландия. Програмата е под надслов "Твоето бъдеще. Твоят избор" и има за цел да даде възможност на гражданите да взимат по-информирани решения във връзка с потребителските си нужди.

Една от ключовите теми в кампанията е

насърчаването към отговорно потребление и защита на природата.

Кризата от COVID-19 доведе до намаляване на замърсяването и установяване на по-екологично чиста среда. Ето защо ЕК призовава потребителите да обмислят как да запазят и подобрят положителните въздействия върху природата в дългосрочен план. Част от решенията, които предлага Комисията, са използването на технологични устройства възможно по-дълго време, увеличаване на употребата на продукти втора ръка, както и намаляването на общия обем от търсене, което определя предлагането.

По тази тема ЕС разработи и план за действие относно стимулирането на кръгова икономика, който има за цел да представи ясна информация на потребителите за оптимизирането на живота на продуктите и възможностите за тяхното рециклиране.

От друга страна пандемията ускори още повече

необходимостта от насърчаване на финансова грамотност

Ето защо като част от кампанията "Твоето бъдеще. Твоят избор." ЕК засяга и тази важна за потребителите тема. Тя може да бъде от полза за хората да планират и управляват доходите си, да осъзнаят по-добре значението на спестяването, да използват по-отговорно кредитните решения или да инвестират ефективно, като обръщат внимание на рисковете, измамите и потенциалното застрашаване на киберсигурността.

Как можем да бъдем полезни на себе си?

1. Да помислим добре дали имаме нужда от определена финансова услуга (кредит, инвестиция, застраховка), която може да бъде рискова, скъпа или да представлява дългосрочен ангажимент.

2. Да обмисляме срока на погасителния план, ако планираме да закупим стока на кредит.

3. Важно е да знаем правата си, особено когато пазаруваме онлайн - общи условия, срок за връщане на продукти, онлайн плащания, въвеждане на лични данни и пр.

Всички потребители биха могли да получат безплатна индивидуална помощ или справка за правата си в сайта на Европейски потребителски център България.