Одитът на "Автомагистрали" ще бъде публичен чак след като има действащ парламент
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Одитът на "Автомагистрали" ще бъде публичен чак след като има действащ парламент

Одитът на "Автомагистрали" ще бъде публичен чак след като има действащ парламент

Сметната палата провери държавната компания и нейните договори за 4.6 млрд. лв., но изводите засега остават тайна

Мила Чернева
5753 прочитания

© Цветелина Белутова


Сряда, 31 март, беше крайният срок, който парламентът постави на Сметната палата да изготви одит на държавната компания "Автомагистрали". Дружеството се превърна в най-богатата строителна фирма у нас благодарение на четири огромни договора за пътища, които пътната агенция му възложи без търг и яснота за цените на дейностите, които ще се вършат.

През декември депутатите от БСП поискаха одит за съответствие на изпълнението на обществените поръчки, възложени на "Автомагистрали" в периода от 1 януари 2016 г. до 31 декември 2020 г. Сроковете, които се поставиха, бяха 31 март 2021 г. за приключване на одита и 30 април за внасяне на доклада в парламента.

Към 1 април има две добри и една лоша новина за въпросния доклад, които стават ясни след отговори на Сметната палата до "Капитал". Добрите са, че към момента одитният орган спазва сроковете, които са му зададени, както и че докладът ще бъде публикуван на сайта на палатата и всички ще могат да го прочетат. Лошата е, че не е ясно кога ще се случи това.

"Съгласно чл. 59, ал. 3 от Закона за Сметната палата извършени одити не се оповестяват преди окончателния одитен доклад", обясниха от ведомството за "Капитал". Докладът трябва да бъде предаден на одитираната институция, след това официално приет от Сметната палата и внесен в парламента. Парламентарните избори са насрочени за 4 април 2021 г., а формирането на нов парламент може да отнеме известно време, чисто теоретично.

По информация на "Капитал" Агенцията за държавен и финансов надзор (АДФИ) също извършва проверка на договорите на "Автомагистрали".

Защо е важно да знаем

Държавната компания "Автомагистрали" е с принципал Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) също като основния й възложител на обществени поръчки - Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

За последните две години пътната агенция сключи с "Автомагистрали" договори за 4.6 млрд. лв. на принципа in-house, т.е. възлагане на други държавни или общински институции без открити процедури. С това свое решение правителството започна опасен прецедент за избягване на откритата конкуренция и скрито преразпределения на публичните средства. Защото според Закона за обществените поръчки при използването на този механизъм на вътрешно възлагане изпълнителят няма право да използва подизпълнители - идеята е, че с използването на държавно или общинско дружество се спестява време или пари на фона на откритите търгове. Основният замисъл, споделен, когато този елемент от законодателството се транспонира от европейското в българското законодателство, беше да се използва за комунални услуги, например озеленяване и сметосъбиране, в общините.

Проблемите при възлагането на четирите огромни договора на "Автомагистрали" - два за строителство на магистрала "Хемус", един за укрепване на 76 свлачища и един за разширение на над 60 км от пътя Видин - Ботевград, са няколко.

Единият е, че липсва каквато и да е прозрачност и отчетност колко пари за какво се дават. "Автомагистрали" отказва да даде информация на кого плаща, за какво и на какви единични цени. "Капитал" получи достъп до плащанията към фирми от частния сектор през 2019 г. и 2020 г. от свой източник, като стана ясно, че над 1 млрд. лв. са разпределени, без да е ясно за какви дейности. Това създава предпоставки, а и подозрения за корупция. Освен това гражданите нямат достъп до разчетите за това как се харчат техните собствени пари от бюджета.

Вторият е, че е възможно цените да не са по-ниски, отколкото при отворен търг, а изборът на компании да се прави субективно и на принципа "връзки" с властта и/или с отчисление за когото трябва вместо на пазарен принцип.

Третият проблем е скоростта на работата. От една страна, за някои участъци от "Хемус" може би наистина се спести време. За други обаче може би става въпрос само за няколко месеца. Отчужденията и археологическите разкопки понякога объркват плановете.

Проблем е и това, че на практика държавата сама нарушава законите си, въпреки че на хартия го крие. Частните компании доставят материали или дават механизация под наем, но реално вършат подизпълнителска работа - строителство. Някои от тях го потвърждават пред "Капитал". Донякъде тази проверка може би беше поискана твърде късно. Първият договор на "Автомагистрали" бе подписан още в края на 2018 г. и оттогава се коментира защо има някои проблеми в извършването на дейности. Одитът обаче бе поискан точно в края на мандата.

Може би най-голямото очакване към доклада е да даде отговор на въпроса на кого плащаме милиардите и за какво.

Ще продължи ли моделът "Автомагистрали"

През третия мандат на ГЕРБ във властта милиарди левове бяха прехвърлени без конкурс на държавни дружества - не само на "Автомагистрали", но и на "Монтажи" за изпълнението на мащабни инфраструктурни проекти - т.нар. in-house поръчки.

Темата беше повдигната и по време на икономическия дебат, организиран от "Капитал", между представители на ГЕРБ, БСП, ДПС и "Демократична България".

От "Демократична България" и БСП са категорично против практиката. "Една от възможностите за изчистване на корупцията е дигитализацията на процесите на възлагане на публичните търгове", смята Димитър Данчев от партията. В реплика на това Томислав Дончев заяви, че явно социалистът не познава съществуващата рамка за обществените поръчки, която от средата на миналата година включва именно електрони процеси. "В момента се работи по модулите за електронно обжалване", каза още Дончев.

"In-house възлагането по дефиниция не е порок", смятат от ГЕРБ и допълват, че обществените поръчки имат относително скромен дял в преразпределението на средствата от държавата. Това не означава, че не трябва да са по-прозрачни. "Ако има нарушения, одитите ще ги установят и ще се понесе отговорност", каза и Владислав Горанов.

Сряда, 31 март, беше крайният срок, който парламентът постави на Сметната палата да изготви одит на държавната компания "Автомагистрали". Дружеството се превърна в най-богатата строителна фирма у нас благодарение на четири огромни договора за пътища, които пътната агенция му възложи без търг и яснота за цените на дейностите, които ще се вършат.

През декември депутатите от БСП поискаха одит за съответствие на изпълнението на обществените поръчки, възложени на "Автомагистрали" в периода от 1 януари 2016 г. до 31 декември 2020 г. Сроковете, които се поставиха, бяха 31 март 2021 г. за приключване на одита и 30 април за внасяне на доклада в парламента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мечтата под Петрохан

Мечтата под Петрохан

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.