Индустрията: ценовият шок е вече тук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Идва ли инфлация след пандемията

Индустрията: ценовият шок е вече тук

Индустрията: ценовият шок е вече тук

Само за последните 6 месеца има значително поскъпване при основни суровини и енергоносители като стомана, алуминии и CO2 квоти

Мила Чернева, Иглика Филипова
15978 прочитания

© Мария Съботинова


Темата накратко
  • Само за последните 6 месеца има значително поскъпване при основни суровини и енергоносители.
  • Цените на стоманата, алуминия и медта са с между 50 и 100% по-високи, което неминуемо ще се предаде по веригата на доставките и производството.
  • Невидим фактор са и рекордно поскъпналите CO2 квоти, които се плащат както от енергийните дружества, така и от индустрията.

Докато икономистите дискутират по темата задава ли се или не потребителска инфлация, в някои сектори на икономиката вече се усещат съвсем реални ценови шокове. Основни суровини поскъпват не на месечна, а на дневна база и дотолкова променят сметките, че смятан за печеливш проект през декември сега се слага на пауза, тъй като не може да се вмести в бюджета.

"Вместо заложените само преди няколко месеца 10% печалба сега при реализацията на обекта бихме имали 20% загуба. И по-лошото е, че няма какво да направим - или се отказваме и плащаме неустойките, или го правим с ясното съзнание, че губим пари", казва пред "Капитал" проектант на инфраструктурен обект от ВиК сферата.

Извън строителството обаче поскъпване има и на основните енергоносители като петрола, който се върна на нивата отпреди корона кризата, и природния газ, който сега е двойно по-скъп, отколкото в началото на 2020 г. Паралелно с това през последните месеци има и незначително поскъпване на електроенергията, което е нетипично за това време на годината. Това са все фактори, които допълнително натоварват стойността на производството и услугите. А това обикновено бързо се пренася и в цените за крайните потребители.

Има и един все още невидим фактор, който скоро ще започне да движи индустриалната инфлация - квотите за CO2 емисии. От началото на този месец те чупят рекорд след рекорд, достигайки исторически най-високото си засега ниво от 45.76 евро за тон на 21 април. Пряк ефект от това все още няма, тъй като заводите и централите купуват квоти с месеци закъснение, но скоро ще се усети. А и прогнозите са поскъпването на въглеродните емисии да продължи заради Зелената сделка на ЕС.

Когато материалите станат "златни"

"Големите търговци и производители на стомана през няколко дни актуализират цените и те са винаги нагоре. Очакванията ни бяха, че това е краткотраен тренд, но явно не е така", обяснява Мая Пенчева, изпълнителен директор "Главболгарстрой". По думите й осезаемият възходящ тренд в цените на металите е започнал в началото на декември м.г. и ръстът досега е около 40% за желязото, почти толкова е за алуминия и медта, която достигна 10-годишен връх. А това пряко влияе върху цените на арматурата, скелетата, вторичните алуминиеви облицовки, медни и алуминиеви кабели. Чувствителен ръст има и в цените на изолационните материали, като скокът е в диапазона от 40 до 85% в рамките на половин година. Цената на дървения материал също се е повишила значително, а вследствие на това има значително поскъпване и на хидрофобния шперплат, кофражните елементи - дървени трегери и т.н., посочват още от строителната компания.

Всичко това се случва само за 6-8 месеца и резултатът е, че себестойността на сградното строителство се е увеличила с близо 20% за някои обекти.

"Най-фрапиращо е повишението на цената на арматурата. В нашите договори с държавата и общините, а и с частните възложители обаче такова не е заложено, тъй като досега цените бяха стабилни и нямаше проблем", казва Росен Колелиев, който е собственик на "Пътища и мостове".

Това поставя пред риск изпълнението на някои проекти, тъй като при договори с държавна или общинска администрация няма как да се изменят офертите. Индексация може да има само при договори по ФИДИК по някои европейски програми (напр. при ВиК търгове по ОПОС - бел.ред.), които обаче не се прилагат много у нас.

Гориво за изстрелване на цени

Заради поскъпването на горивата се увеличава не само цената на транспорта, но и на материалите. Себестойността на пътното строителство например до голяма степен е функция на тази на петрола. От една страна, битумът е сред основните материали, а от друга - цената на транспорта и машините е в пряка зависимост от цената на горивата. "Само тези два компонента формират около 20% от всички разходи по реализацията. За един голям линеен обект повишение от една стотинка на литър в крайната сметка може да се окаже разлика от няколко милиона", казва Тодор Гочев, изпълнителен директор "ГБС Инфраструктурно строителство".

"В момента черни и цветни метали вървят бързо нагоре, като някои достигнаха нива, които не сме виждали от години", коментира и председателят на Българската асоциация на металургичната индустрия Антон Петров. Според него причините това да се случва са поне две. "Едната е възстановяването на строителството и подновяването на запасите от големите търговци, което води до повишено търсене и ръст на суровините и готовата продукция. Другата причина е поскъпването на електроенергията заради емисиите, което увеличава себестойността на производството", обясни той. Металургията е доста енергоемка като сектор, като в зависимост от продукта делът на електричеството може да достигне 30-35% от себестойността.

Страничен фактор, който макар и малко, но влияе, е недостигът на течен кислород за металургията заради увеличеното търсене от болниците. Според Петров металите ще останат скъпи поне до края на годината. "Прогнозата ми е, че цените ще останат по-високи, отколкото сме свикнали да ги виждаме последните години. Ще има колебания, но те ще бъдат на по-високо ниво", каза той.

Поскъпване може да се очаква и при цимента, макар и не в близките месеци, заради дълго отлаганото компенсиране на увеличените разходи. От сектора отчитат, че през последните години цените не само не са се повишили, но дори има спад, като това е за сметка на маржа на производителите. В същото време компаниите имат по-големи разходи за ток, суровини и заплати. Засега обаче повишаването на цените се възпира от по-евтиния внос от Турция, но глобалният тренд от последните месеци е за поскъпване.

Високо напрежение

Електроенергията също започва да притеснява индустрията, особено по-енергоемката, тъй като от началото на април цената й е нетипично висока. Прогнозите са, че това няма да е временна тенденция, а по-скоро нова реалност, свързана с енергийния преход. Това е така, защото все още голяма част от тока в Европа се произвежда от въглища или природен газ, за което централите са длъжни да купуват квоти за CO2 емисиите, които изхвърлят в атмосферата. А въпросните квоти поскъпнаха двойно през последните 6 месеца и сега са на исторически най-високите си нива. Това е пряк резултат от политиката на Брюксел по декарбонизация на икономиката и целта е замърсяващото производство - както енергийно, така и промишлено - да стане икономически неизгодно и да бъде заменено от нови технологии, като ВЕИ и енергийно ефективни машини.

Докато този преход се случи обаче, електроенергията ще продължи да бъде скъпа, особено в момент като сегашния - когато въглищните ТЕЦ трябва да работят повече, защото метеорологичните условия не позволяват на ВЕИ да работят на пълен капацитет и има планови ремонти в няколко АЕЦ-а в региона.

Темата накратко
  • Само за последните 6 месеца има значително поскъпване при основни суровини и енергоносители.
  • Цените на стоманата, алуминия и медта са с между 50 и 100% по-високи, което неминуемо ще се предаде по веригата на доставките и производството.
  • Невидим фактор са и рекордно поскъпналите CO2 квоти, които се плащат както от енергийните дружества, така и от индустрията.

Докато икономистите дискутират по темата задава ли се или не потребителска инфлация, в някои сектори на икономиката вече се усещат съвсем реални ценови шокове. Основни суровини поскъпват не на месечна, а на дневна база и дотолкова променят сметките, че смятан за печеливш проект през декември сега се слага на пауза, тъй като не може да се вмести в бюджета.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Работил съм по проекти в чужбина. Там в договорите винаги се залага референтен индекс на цени на материали и труд. Така се отчита инфлацията. Това, което ни обяснявате тук са някакви самурайски изпълнения. Как ще дадеш крайна ценова оферта за многогодишен проект?

  • 2
    rka44622423 avatar :-P
    Бланш

    Чудничко

  • тракиец

    Що за глупости пишете? Какви печалби 10 % ? в България няма такива, най-малката печалба е на краен подизпълнител на проект - 30 %, големите крадци от бюджета почват с печалба над 100%, проектът минава през вериги от "наши" фирми подизпълнители от първо и второ ниво докато оглозгат печалбата до 30-40% и тогава я дават на дребни ,пак "наши" фирми, които я изпълняват и прибират между 30-40 % печалба! Това е истината за бизнеса тук и затова всички са вързани за политика и държава, затова и километър магистрала струва фантастични суми, затова има политици и чиновници със по 100 апартамента и така нататък. Престанете да пишете "мъртвородена журналистика" и отново ще имате читатели. Раследвайте и пишете истината.

  • 4
    ss avatar :-P
    SS

    Пари - стока - пари' ! Само дето парите са повече от стоката ...

  • 5
    boq1594329229676496 avatar :-|
    Дария Колев

    До коментар [#] от "":

    Финансовият капитал прави пари без междинно да ги влага в стоки!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.