Над 40% от договорите на държавните компании са сключени без обществена поръчка

За инхаус поръчките не се води регистър, каза финансовият министър Асен Василев

Над 40% от договорите на държавните компании са сключени без обществена поръчка

Дейности за близо 8.7 млрд. лв. са възложени по инхаус процедура за малко повече от две години

4494 прочитания

За инхаус поръчките не се води регистър, каза финансовият министър Асен Василев

© Георги Кожухаров


Значителна част от договорите на държавните предприятия са сключвани без обществени поръчки. За малко повече от две години - от началото на 2019 г. до края на април 2021 г., са възложени договори на обща стойност малко над 20 млрд. лв., като близо 8.7 млрд. лв. от тях, или 43%, са били без поръчка. Това съобщи министърът на финансите Асен Василев на брифинг след правителственото заседание в сряда, където бяха представени обобщени данни за установените досега такива практики в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Министерството на икономиката (МИ).

Тъй като за т.нар. инхаус поръчки (директно възлагане към държавно дружество без състезание) не се води регистър, а самите договори не винаги са публични, известните до момента случаи са за около 6 млрд. лв. Тези средства са минали през "Автомагистрали" и Държавната консолидационна компания (ДКК) заедно с дъщерната й "Монтажи", след което са били насочени към други частни изпълнители без търг. Новият договор, за който бяха обявени данни, е за изграждането на правителствена административна сграда на територията на "София тех парк" на стойност над 182 млн. лв. (виж карето).

Какво е известно дотук

1. Свлачища - 570 млн. лв.

  • С решение на Министерски съвет през 2019 г. средствата са отпуснати от бюджета за спешно укрепване на 84 броя свлачища.
  • От МРРБ парите отиват в Агенцията за пътна инфраструктура (АПИ), оттам 221 млн. лв. постъпват в държавното дружество "Автомагистрали", което през декември 2019 г. сключва договори с 30 фирми без обществена поръчка и им превежда авансово 188 млн. лв.
  • Към 1 юни 2021 г. се работи по 1 свлачище - това при Рилския манастир, за останалите няма разрешение за строеж, т.е. няма проектна готовност. Договорите изтичат през декември тази година.

2. Автомагистрала "Хемус" - 3.71 млрд. лв.

  • Парите са отпуснати от националния бюджет с две правителствени постановления през 2018 и 2019 г.
  • Средствата минават от МРРБ към АПИ, а 1.14 млрд. лв. от тях са преведени на дружеството "Автомагистрали" в края на 2020 г. То раздава авансово 976 млн. лв. на 45-50 фирми за бъдещото строителство на магистралата. Договорите са за 9 участъка с обща дължина от 220 км след Ябланица.
  • Досега завършени са 4% от възложените дейности, 12% са в строеж.

3. Пътят Видин - Ботевград - 1.083 млрд. лв.

  • "Автомагистрали" получи сумата за изграждане на 66 км от пътя в участъка между пътен възел "Макреш" и обходния път на Монтана през октомври 2020 г.
  • Срокът на изпълнение е до 32 месеца.

4. Язовири - 630 млн. лв.

  • През 2018 г. Министерството на икономиката получава 500 млн. лв. от бюджета за ремонт на язовири, а като приоритетни са определени 182 обекта. Със средствата е увеличен капиталът на ДКК, добавен е и заем от 130 млн. лв. от държавната Българска банка за развитие. Дейностите са възложени от ДКК чрез инхаус поръчка на дъщерната "Монтажи" и са платени 100% авансово. "Монтажи" от своя страна ги преразпределя към фирми без конкурси.
  • Досега са приключени ремонти на 10 язовира, като по данни на икономическия министър Кирил Петков цените във всички договори са близки и са доста над пазарните - 2 пъти повече за бетона и 5 пъти повече за транспорта.

Какво следва

Финансовият министър уточни, че сключените договори няма да бъдат разваляни, а работата по започнатите проекти няма да се прекратява. За да предотврати бъдещи такива случаи обаче, ведомството предприема няколко стъпки.

Първата е промяна в нормативната база, което засяга както наредби и методически указания на Агенцията за обществени поръчки, така и законодателни промени, за което обаче ще е необходим парламент. Друга мярка е, че средствата, които са отпуснати на държавните компании, но все още не са разпределени към частни изпълнители, ще бъдат върнати в бюджета и впоследствие похарчени за същите проекти, но с обществени поръчки. Това упражнение ще е трудно, защото ако частната фирма не върне парите, те ще трябва да се търсят от застрахователи, които едва ли могат да поемат тези стотици милиони.

След инхаус поръчките Министерството на финансите ще представи анализ и на договорите, сключени с обществена поръчка, в която обаче е имало само един кандидат. "Оказва се, че това е една немалка част от обществените поръчки и правим анализ защо това е било така", каза Василев.

Офис сграда за 182 млн. лв.

Без обществена поръчка е подписан договор за изграждане на административен център (т.нар. правителствен комплекс) с разгъната застроена площ от 90 хил. км. м на територията на "София тех парк". По думите на икономическия министър Кирил Петков цената е 182.2 млн. лв., което е доста над предварително известното - инвестицията се оценяваше на около 100 млн. лв. Финансовият министър Асен Василев пък каза, че голямата част от сумата е платена в аванс.

За проекта е ясно, че минава през ДКК, а като строител се очакваше да бъде "Монтажи", която практически няма капацитет за всички инхаус поръчки, които получи, и затова превъзлага дейности. Идеята за сградата се появи преди две години, като първоначално трябваше да бъде за целите на Министерството на здравеопазването, но после проектът силно се разшири. В началото на март тази година главният архитект на София Здравко Здравков одобри проекта за подробен устройствен план, което отваря пътя за изграждането му.

Значителна част от договорите на държавните предприятия са сключвани без обществени поръчки. За малко повече от две години - от началото на 2019 г. до края на април 2021 г., са възложени договори на обща стойност малко над 20 млрд. лв., като близо 8.7 млрд. лв. от тях, или 43%, са били без поръчка. Това съобщи министърът на финансите Асен Василев на брифинг след правителственото заседание в сряда, където бяха представени обобщени данни за установените досега такива практики в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Министерството на икономиката (МИ).

Тъй като за т.нар. инхаус поръчки (директно възлагане към държавно дружество без състезание) не се води регистър, а самите договори не винаги са публични, известните до момента случаи са за около 6 млрд. лв. Тези средства са минали през "Автомагистрали" и Държавната консолидационна компания (ДКК) заедно с дъщерната й "Монтажи", след което са били насочени към други частни изпълнители без търг. Новият договор, за който бяха обявени данни, е за изграждането на правителствена административна сграда на територията на "София тех парк" на стойност над 182 млн. лв. (виж карето).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • Rational

    Въпрос с повишена трудност - колко от тези проекти ще бъдат завършени, а от останалите - каква част от парите ще бъдат върнати.

  • 2
    crusible avatar :-|
    crusible

    Баце така си я представя стабилността! Отново отбелязвам, всичко това без превзета прокуратура не би било възможно в тези рамери... затова смяната на главния прокурор е фундаментален приоритет.

  • 3
    crn1506472378533495 avatar :-|
    Ivelin Tenev

    Да вземем и да осъдим някого?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал