Новият план за 12 млрд. лв. вече е публичен и ще бъде внесен в парламента

Хеликоптери за въздужна първа помощ са едно от нововъведенията в Плана

Новият план за 12 млрд. лв. вече е публичен и ще бъде внесен в парламента

Екипът на вицепремиера Атанас Пеканов е вкарал нови проекти като ВЕИ, въздушна помощ и наблюдение от Космоса и е извадил напояването

Огнян Георгиев
4191 прочитания

Хеликоптери за въздужна първа помощ са едно от нововъведенията в Плана

© Велко Ангелов


След няколко месеца на публични политически скандали, тайни боричкания между лобита и администрация и доста работа новата версия на Плана за възстановяване и устойчивост е онлайн.

Екипът на вицепремиера Атанас Пеканов, който трябваше да сглоби новия план, искаше да го публикува, след като е минала първоначалната размяна на коментари с Европейската комисия относно документа. Целта беше да се махнат очевидно неработещите, неефективните или неподлежащи на финансиране идеи, преди той да се представи на публика.

Какво в крайна сметка влиза вътре

Сметката за 12.6 млрд. лв. показва определена еволюция от последния качен вариант, който беше на Томислав Дончев. Като начало вече има отделна таблица с всички финансирани проекти, както и доста по-добра подреденост и логика между частите.

Ако си мислите обаче, че ще можете да направите сравнение между двете версии на плана - забравете. Таблицата във версията на Пеканов първо разделя европейското от местното съфинансиране, но след това включва в местното всичко: публично съфинансиране и частно, което прави невъзможно сравнението с предния вариант. Още по-сложно става, като се вземе предвид, че в предния вариант на плана в общата сума на някои проекти е имало включено ДДС, което е трябвало да бъде извадено и прехвърлено като съфинансиране.

Проста и ясна сметка къде, от какво се взима и къде се прехвърля няма.

Прегледът на документа обаче показва, че както Пеканов обясни преди няколкото седмици пред "Капитал", съществено променени са частта за енергетика и енергиен преход, тази за здравеопазване, както и водната инфраструктура.

Най-голямата единична промяна е отпадането изцяло на проекта за напояване. В предния вариант за новите тръби за "Напоителни системи" бяха предвидени 850 милиона лева. Сега тези пари са разхвърляни между други приоритети. По време на срещата с "Капитал" Пеканов обясни, че се търси начин да се намали проектът или да се премахне напълно - явно след консултации с комисията българската страна се е спряла на втория вариант.

Другият отпаднал проект е модернизацията и развитието на ТЕТРА системата за комуникации на МВР, за която бяха планирани 150 млн. лв. Доста пари се взимат и от външното осветление на градовете, както и от санирането - между 300-350 милиона.

Що се отнася до новите проекти или тези с повишено финансиране, големите нововъведения са няколко.

Първо, разбира се, енергетиката. Там има гигантски проект за ВЕИ мощности, за който "Капитал" вече разказа, на стойност почти 900 млн. лв, който ще подкрепя нови проекти на базата на търгове всеки 6 месеца. Помощта ще се дава под формата на грант за капиталовата инвестиция, като след това няма да има ангажимент за изкупуване на енергията или дългосрочни договори за разлика.

Другият голям проект в енергетиката са 500 млн. лв за парогазова централа, която да замества "Марица-изток 2".

Представеният преди няколко седмици устно проект за пилотен вятърен парк в Черно море е отпаднал явно след преговори с ЕК и на негово място се е появил пилотен проект за геотермална енергия.

Останали са двата големи нови проекта в здравеопазването - за въздушна помощ и центрове за спешна помощ при инсулт, с общо финансиране над 270 млн. лв.

Нов е Институтът за наблюдение от космоса, който беше част от предложенията на президента Радев. Той също влиза с 200 млн. лв.

Бизнес фондовете, за които "Капитал" ще разкаже допълнително, пък не са нови, но с инжекция от още 300 млн. лв. са станали най-големият единичен проект в Плана за развитие.

Какво сега?

Следващата цел на служебния кабинет е да представи плана пред новия парламент, като така прехвърли доста сериозната отговорност за взимането на окончателни решения към народните представители. По всяка вероятност, ако се стигне до избор на редовно правителство в следващите седмици, то ще бъде и това, което ще изпрати официално плана в Брюксел.

Тогава ще бъдат обсъждани и няколко червени линии, които така и не са адресирани към момента: затварянето на "Марица-изток 2", както и идеите за газова централа на нейно място (ЕК не финансира изкопаеми горива в новия период). България така или иначе е закъсняла доста с внасянето на плана си - условната дата беше 30 април, но както ЕК призна пред "Капитал" миналата седмица, това не е твърд срок и страните могат да представят плановете по всяко време до средата на следващата година.

След официалното внасяне на плана комисията има два месеца за оценка и оформяне като договор, след което Съветът на ЕС има четири седмици, за да приеме препоръките на комисията. Това значи, че в най-добрия вариант България би имала одобрен план към последното тримесечие на 2021 г.

След няколко месеца на публични политически скандали, тайни боричкания между лобита и администрация и доста работа новата версия на Плана за възстановяване и устойчивост е онлайн.

Екипът на вицепремиера Атанас Пеканов, който трябваше да сглоби новия план, искаше да го публикува, след като е минала първоначалната размяна на коментари с Европейската комисия относно документа. Целта беше да се махнат очевидно неработещите, неефективните или неподлежащи на финансиране идеи, преди той да се представи на публика.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    lje1466079356499515 avatar :-|
    Ivan Takev

    Ако съпоставим сумите раздавани за 20км отсечка - 500мил. лв. или последно дадените 140мил. лв за 6.5 км от околовръстен път в София, плана за възстановяване изглежда абсурдно скромен и с малък бюджет.

    Кое не е наред? Дават се катастрофално големи суми за пътища или бюджета на плана за възстановяване е джудже?

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Пеканов е сложил маса глупости:

    -космическите наблюдения
    -парогазовата централа
    -ВЕИ-тата

    Тези пари могат да се използват за нещо по-смислено

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Кучето май е заровено в т.н. "Бизнес фондове" за държавни инвестиции в "иновативни" частни фирми. Това е най-голямото перо - за това са предвидени над 1.5 милиарда лева.

    Май много бързо забравихме уроците от ББР.

    Сега явно размахът ще е дори още по-голям.

    Още от сега мога да се сетя, че най-"иновативни" ще са фирмите на Домусчиев и Ковачки.

  • 4
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#] от "":

    Не забравяйте и "малките иновативни фирми" дето само ББР ще инвестира в тях, щото били твърде рискови за търговските банки. Аз мога да направя и едно друго предсказание - голяма част от иновативните фирми ще се занимават с иновативно слагане на китайски солари по всяка хоризонтална повърхност в държавата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход