Дупките на тола, или как камионите избягват пътните такси

Дупките на тола, или как камионите избягват пътните такси

Един пример от Северозападна България как недомислията в София развалят пътищата в страната

Огнян Георгиев
11009 прочитания

© Юлия Лазарова


Село Арчар не е особено популярно място за туризъм. Освен че се намира на Дунава, има 3 хил. души население и е основано още по римско време, няма кой знае колко забележителни факти за него. То обаче е особено привлекателно в последно време за определен вид туристи - шофьорите на камиони, които минават транзит оттам.

Причината е проста - Арчар се намира на третокласния път от Монтана през Дъбова махала, който след това стига до Видин. Пътят е с 20 километра по-къс от главното шосе, на него няма тол такси и е прясно ремонтиран.

Читател на "Капитал" тази седмица привлече вниманието ни към този край, като се оплака от трафика на камиони, които буквално са задръстили третокласния път. "Живея във Видин със семейството ми, бизнесът ми също е тук. Е79 е основният път до Монтана. От година насам АПИ пуска камионите да се движат по алтернативния маршрут."

Според него в момента по-голяма част от товарния трафик минава оттам.

"Капитал" провери твърденията му с Агенция "Пътна инфраструктура". Оттам потвърдиха, че третокласният път се е намирал в ремонт от 2018 до 2020 г., но след като ремонтът е свършил, е бил отново отворен за камиони.

"Трасето е алтернативно на първокласния път I-1 Видин - Монтана - Враца. В добро състояние е и се използва от международния тежкотоварен трафик, тъй като е най-кратката връзка между Видин и Монтана. Освен това третокласните пътища са извън обхвата на републиканската пътна мрежа, за която МПС над 3.5 тона плащат тол такси за преминаване по републиканските пътища", потвърждават от държавната агенция.

Така се стига до следния парадокс: България има въведена тол система за тежкотоварни автомобили, чиято основна цел е да формира приходи в бюджета и така да помага за поддръжката на пътища, които се разбиват основно от този трафик. Тази система е ограничена до магистрали и първокласни пътища (и с доста намалени цени спрямо която и да е съседна държава). В същото време, когато държавата харчи пари, за да ремонтира малки пътища извън тол системата, тежкият трафик след това се отклонява по тях, за да избягва плащането.

Читателят на "Капитал" твърди, че ремонтираният път вече на места отново е за ремонт, "а ние си плащаме винетки и пътуваме като във влакче на ужасите".

Проста сметка с калкулатора на tollpass.bg показва, че един ТИР с Евро 5 би платил около 12 лева за използването на първокласния път и едва около 2 лева за включването си след Арчар. Според данни от Дунав мост 2 през май месец тази година през съоръжението са минали 27 хил. камиона. Дори половината от тях да използват алтернативния маршрут, това означава загуба за държавата от 160 хил. лв. на месец (камионите не плащат винетни такси).

От АПИ уточниха при запитването от "Капитал", че "с цел да се съхрани пътната настилка и да се осигури по-здравословна среда и безопасност, се разглеждат възможности за спиране на тежкото движение през пътя".

Интересен въпрос е защо това се прави постфактум, а не е изчислено предварително, както и колко още такива "дупки" има в тол системата. Особено при положение, че служебното правителство изнесе данни, че системата не само не събира прогнозните приходи, но е възможно да излезе и на загуба тази година.

Село Арчар не е особено популярно място за туризъм. Освен че се намира на Дунава, има 3 хил. души население и е основано още по римско време, няма кой знае колко забележителни факти за него. То обаче е особено привлекателно в последно време за определен вид туристи - шофьорите на камиони, които минават транзит оттам.

Причината е проста - Арчар се намира на третокласния път от Монтана през Дъбова махала, който след това стига до Видин. Пътят е с 20 километра по-къс от главното шосе, на него няма тол такси и е прясно ремонтиран.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    acarid avatar :-|
    acarid

    Не е само във видинско.
    Тол такси Кап. Андреево - Русе, най-къс маршрут / точно от там си пътуват/:
    Автобус Е5 - 1.09лв
    Камион +12Т, Е5 - 9.63лв.
    Капитал да пита Комитова защо продължава да толерира това и с какво нахалство иска от бюджета над милиард лв допълнително за ремонти, след като притежава такъв мощен източник на похабен към момента ресурс!

  • 2
    zaj37648507 avatar :-|
    zaj37648507

    Тол системата е пълен провал, а избягването на таксите беше предвидимо и очаквано. Но не и за гербаджийските калинки.
    Таксуването на камиони за изминато разстояние следва да се отнася за всички пътища - магистрали, първокласни, селски и пр. От там вече да се мисли как ще се осъществи технически, как ще се контролира и т.н.

  • 3
    acarid avatar :-|
    acarid

    До коментар [#] от "":

    Окастрената ТОЛ система е пълен провал.
    Още от утре могат да вдигнат 2-3 пъти тарифите и да разширят поне със 2-класните шосета обхвата. Ще останат няколко 3-класни отсечки като описаната в статията, за която 1000-та човека ако се напънат мисловно пък могат и да разгледат “възможните решения” в обозрим срок.

  • 4
    uza22478423 avatar :-|
    uza22478423

    Защо не проверите Източна България - Добрич:Балчик и Добрич:Варна са без тол за камиони, тоест аз с колата плащам, а стотици хилядите товари зърно карани до пристанищата с претоварени гондоли отиват без такса.

  • yashist

    Тол системата, като такава, не е провал. Престъпление беше, когато Тиквата, на диванчето пред кабинета си в МС, клекна и прие всички искания на превозвачите - извади 80% от обхвата на таксуване (въпреки изградената инфраструктура) и направи таксите символични. Резултатът е, че след 200 млн. вложени в Тол системата, положителен финансов резултат за държавата няма, а милиардът очаквани приходи от тежкотоварен трафик са мираж. А ние плащаме и караме по разбити от тировете пътища, катастрофираме, мрем. Нагледен резултат от некадърното управление на Герб и в частност Борисов.

  • 6
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Не знам защо трябва да се дискутира този въпрос, като всичко може да се промени от днес за утре без проблем, стига само желание да има. Камионите се движат навсякъде из страната, значи ще си плащат на км изминат път. Цените на км трябва да се актуализират, че сега е смешно дори да се говори за тях. Няма как превозвачите само да плачат - щом чупят пътищата, ще трябва да си плащат (защото реално печелят добре), справка може да се вземе от всяка съседна на нас страна. И те така, опираме до желанието...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал