Дупките на тола, или как камионите избягват пътните такси

Един пример от Северозападна България как недомислията в София развалят пътищата в страната

Село Арчар не е особено популярно място за туризъм. Освен че се намира на Дунава, има 3 хил. души население и е основано още по римско време, няма кой знае колко забележителни факти за него. То обаче е особено привлекателно в последно време за определен вид туристи - шофьорите на камиони, които минават транзит оттам.

Причината е проста - Арчар се намира на третокласния път от Монтана през Дъбова махала, който след това стига до Видин. Пътят е с 20 километра по-къс от главното шосе, на него няма тол такси и е прясно ремонтиран.

Читател на "Капитал" тази седмица привлече вниманието ни към този край, като се оплака от трафика на камиони, които буквално са задръстили третокласния път. "Живея във Видин със семейството ми, бизнесът ми също е тук. Е79 е основният път до Монтана. От година насам АПИ пуска камионите да се движат по алтернативния маршрут."

Според него в момента по-голяма част от товарния трафик минава оттам.

"Капитал" провери твърденията му с Агенция "Пътна инфраструктура". Оттам потвърдиха, че третокласният път се е намирал в ремонт от 2018 до 2020 г., но след като ремонтът е свършил, е бил отново отворен за камиони.

"Трасето е алтернативно на първокласния път I-1 Видин - Монтана - Враца. В добро състояние е и се използва от международния тежкотоварен трафик, тъй като е най-кратката връзка между Видин и Монтана. Освен това третокласните пътища са извън обхвата на републиканската пътна мрежа, за която МПС над 3.5 тона плащат тол такси за преминаване по републиканските пътища", потвърждават от държавната агенция.

Така се стига до следния парадокс: България има въведена тол система за тежкотоварни автомобили, чиято основна цел е да формира приходи в бюджета и така да помага за поддръжката на пътища, които се разбиват основно от този трафик. Тази система е ограничена до магистрали и първокласни пътища (и с доста намалени цени спрямо която и да е съседна държава). В същото време, когато държавата харчи пари, за да ремонтира малки пътища извън тол системата, тежкият трафик след това се отклонява по тях, за да избягва плащането.

Читателят на "Капитал" твърди, че ремонтираният път вече на места отново е за ремонт, "а ние си плащаме винетки и пътуваме като във влакче на ужасите".

Проста сметка с калкулатора на tollpass.bg показва, че един ТИР с Евро 5 би платил около 12 лева за използването на първокласния път и едва около 2 лева за включването си след Арчар. Според данни от Дунав мост 2 през май месец тази година през съоръжението са минали 27 хил. камиона. Дори половината от тях да използват алтернативния маршрут, това означава загуба за държавата от 160 хил. лв. на месец (камионите не плащат винетни такси).

От АПИ уточниха при запитването от "Капитал", че "с цел да се съхрани пътната настилка и да се осигури по-здравословна среда и безопасност, се разглеждат възможности за спиране на тежкото движение през пътя".

Интересен въпрос е защо това се прави постфактум, а не е изчислено предварително, както и колко още такива "дупки" има в тол системата. Особено при положение, че служебното правителство изнесе данни, че системата не само не събира прогнозните приходи, но е възможно да излезе и на загуба тази година.