Заведенията: Четири ковид вълни по-късно

Ресторантите възвръщат обороти покрай силното лято, а ДДС намалението е помогнало на малките, но не е изсветлило сектора

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Клубовете и баровете гледат по-оптимистично на варианта да работят дори само с клиенти със сертификати.
  • ДДС-намалението е помогнало на малките заведения, но не е изсветлило сивия сектор.
  • Ресторантите възвръщат обороти покрай силното лято.

"Тази година имаше толкова много хора по Черноморието, че и леваците в бизнеса успяха да отбележат добър сезон", споделя наблюденията си собственик на крайбрежно заведение. Това се усещаше и от туристите - за вечеря в много ресторанти се изискваше резервация, баровете бяха пълни, а заради недостига на шезлонги на някои плажове дори ставаха конфликти.

Силният летен сезон компенсира отчасти дълбоките белези, които ковид кризата нанесе на сектора. Така за първите девет месеца на тази година оборотите на заведенията, отчетени на база касови апарати, са с 23% над миналогодишните, а спрямо предкризисната 2019 г. спадът започва да се смалява и е почти едноцифрен, показват данни на Националната агенция за приходите, поискани от "Капитал".

Зад големите числа обаче има някои значителни разлики. Първата е между обектите по морето и тези в големите градове, които все още не могат да се възстановят. Баровете и клубовете, които стояха затворени най-дълго време, също едва се задържат над водата. И на практика по-високи спрямо 2019 г. са само продажбите на ресторанти и сладкарници. Тук обаче влияят няколко фактора и увеличената посещаемост след шока от 2020 г. е само един от тях. Другите два са по-високите цени и по-ниската ДДС ставка, която помага най-вече на собствениците на ресторанти и заведения за хранене. Косвеният данък беше понижен от 20% на 9% за сектора като вид антикризисна мярка до края на тази година. Наскоро Министерството на финансите предложи действието й да бъде удължено, докато страната се намира в извънредна обстановка. Когато беше въведен по-ниският данък, политическото обещание беше за изсветляване на сектора. Година по-късно обаче - по всеобщо мнение на хора от сектора - това не се случва. Но пък ниският ДДС според тях е единствената реална, действаща за всички антикризисна мярка.

Синьо лято, прашен град

"Продажбите на малките обекти в София са все още 50% надолу спрямо 2019 г. Всички си мислехме, че 2021 ще е по-добра, но хората са по-предпазливи, когато става въпрос за посещение на заведение", казва собственик на ресторант и на счетоводна къща в столицата. Според него този бизнес "все още е много зле" и докато големите вериги ресторанти и пицарии могат да компенсират слабите обекти с други, които са по-силни, малките единични бизнеси нямат избор. "Лятото в София беше направо трагично. През август и септември бяхме на ръба да затворим, защото нямаше хора", допълва мениджърът и казва, че очаква ново голямо отдръпване на клиенти, след като бяха въведени новите мерки. "Надявам се хората да проумеят, че трябва да се ваксинират", допълва тя.

За собствениците на клубове пък въвеждането на зелен сертфикат е възможност. "Очаквам дейността да бъде нормализирана чрез навлизането на работа със зелени сертификати, както е навсякъде в Европа и много други държави в света. Подозирам, че това ще отнеме около едномесечен период на адаптация сред посетителите, след което ще се възприеме за стандартна и устойчива практика, когато държавата ни се намира в червената зона. Оттам и да достигнем до нужната за нормалното функциониране на клубовете посещаемост. Плюс възвръщане на възможността ни да планираме дългосрочно - нещо, което нямаше как да практикуваме през последната година и половина", казва Мартин Михайлов, собственик на концертните клубове "Строежа" и "Терминал 1". Той допълва, че за годината към момента нощните клубове и клубовете за концертна дейност не са функционирали въобще сумарно близо пет месеца от общо няма и десет. В останалите четири месеца работят на 50% капацитет. "Интересът в месеците, в които дейността ни беше позволена, макар и наполовина, макар и летни, беше много висок. За разлика от 2020 г., когато почти напълно отсъстваше. Това обаче по никакъв начин не успя да компенсира периода на затваряне. Резултатът на годишна база, според моя личен опит, към момента е три пъти по-нисък спрямо 2019 г. През миналата година спадът беше над шест пъти. При рентабилността от тази дейност това означава две поредни години на солидни загуби, които се покриват чрез кредити и дългосрочно отложени стари задължения", допълва Михайлов.

Картината по Черноморието обаче е съвсем различна, особено на юг. Там собствениците на заведения отчитат силен сезон дори за новите обекти, които са били отворени през тази година. "Всеки един сезон ми е по-силен от предишния и това е въпрос на предварителна подготовка. Все още работя, успявам да правя по 6- месечен сезон. Така че всичко е наред", казва Станислав Губеров, собственик на ресторант в Созопол. Допълва, че тази година, за разлика от предходните, няма да кандидатства за помощ по мерките на държавата. "За мен като работодател е по-добре да съкратя едни хора да отидат на борсата, отколкото аз да ги задържа и да плащам осигуровки. Работа няма да има. Като ме ограничат да имам по-малко места в заведението, като не може да се празнува рожден ден с повече от 6 човека на една маса, и оборотите падат значително", аргументира се той. И допълва, че неговият персонал е ваксиниран, но реално това през лятото не е имало значение и неговият обект е работел на общи основания с всички останали.

Числата за годината дотук

Данните на НАП за отчетените продажби през касови апарати показват общо почти 2.9 млрд. лв. оборот за сектора. Това е 10% спад спрямо 2019 г. и над 23% ръст спрямо миналата. Оборотите на всички видове обекти са нагоре спрямо 2020 г. като например ръстът е средно 30% при ресторанти и сладкарници и съответно 19% и 10% при дискотеки и барове. Много от тези обекти бяха или затворени, или работеха с ограничение на капацитета в началото на годината, така че до голяма степен наваксването е от летните месеци. И ако приемем, че все още има сив сектор и неотчетени продажби, то обемът на бизнеса може и да се е възстановил по-силно.

Според хора от сектора освен по Черноморието силно лято са имали и някои заведения в малките градчета във вътрешността на страната, където основните посетители са хора от София и такива, които са се върнали от чужбина, за да видят роднини и приятели.

Силно лято при ресторантите като цяло показват и данните на НАП за данъчната основа, върху която се начислява ДДС. Ако през зимата тя е около 130 - 200 млн. лв. на месец, то през силните летни месеци се покачва до 400 - 450 млн. лв. Август тази година например е по-добър от същия месец на предкризисната 2019 г.

Ефектът на ниския ДДС

След въвеждането на по-ниската ДДС ставка номинално внесеният от сектор ресторанти косвен данък пада с около 60-65% спрямо периода, в който действаше 20% ДДС, показват данните на НАП за юли и август тази година, т.е. точно толкова, с колкото беше понижена и ставката. В същото време общата данъчната основа за облагане с косвения данък през летните месеци расте и спрямо кризисната 2020 г. (с 50 - 60%), и спрямо 2019 г. (с около 35%). Една част от ефекта може да се обясни с по-високи цени на закупени суровини с 20% ставка, докато продажбите на ресторантите са с 9% ДДС. Така чисто счетоводно в някои месеци някои обекти може да излязат дори на възстановяване - т.е. държавата трябва да им върне ДДС, вместо те да внесат. Но според счетоводители и собственици на заведения това не е честа практика. Според тях обаче по-ниската ставка не е довела и до изсветляване на сектора.

"Не бих казала, че има изсветляване. Всеки гледа да спестява и ако не е вързан със СУПТО софтуер, би могъл лесно да си регулира продажбите", казва собственик на ресторант в София. Той обаче добавя, че намаленият ДДС е бил единственото облекчение, което се оказва работещо за малкия светъл бизнес. "Защото останалите помощи малките ресторанти и кафенета не успяха да ги усетят. Едно от условията за получаването им беше да нямат задължения към държавата, но малките бизнеси закъсаха точно защото не успяха да си платят осигуровките и някои други задължения през 2020 г.", добавя собственикът на ресторант.

Михайлов допълва, че за нощните клубове ефектът от редуцирания ДДС не е особено висок, тъй като се търгува повече с високоалкохолни напитки, а в по-малък мащаб с бира и вино и почти не с храна. "Все пак, опростената сума се усеща достатъчно стабилно в нашия бюджет, в помощ ни е", казва собственикът на "Строежа" и "Терминал 1".

Станислав Губеров също отчита, че ниската ставка е в помощ на бизнеса, защото му помага да изсветли всички приходи и да оптимизира разходите си. Според него обаче има много дружества, които злоупотребяват с този реверанс от страна на държавата. "Проверете колко много фирми има регистрирани на едно лице. Това говори, че само се възстановява ДДС и когато трябва да се внесе, фирмата изчезва. И се регистрира нова", казва той. И допълва, че като цяло има изсветляване, но не е постигнат този ефект, който се очаква. "В сектора продължават да работят едни и същи хора, на които няма да се промени мисленето. Те няма да си платят осигуровките на служителите в края на сезона, просто ще сменят фирмата. Този тип хора и маниери си остават и с 9% ставка ДДС не се променят. А те са и нелоялна конкуренция на останалите", допълва мениджърът.

Наблюденията на хората от сектора се припокриват с мнението на НАП. При обсъждане на актуализацията на бюджета в парламента през септември представители на приходната агенция недвусмислено заявиха, че данните, с които разполагат към онзи момент, не показват тенденция към изсветляване на оборотите. В същото време политическото условие ниската ставка да стане постоянна беше секторът да започне да се изсветлява. Но тъй като ковид кризата продължава, засега държавата не бърза да отменя мярката.

Очакванието на собственици на ресторанти е в един момент това да се промени. "Няма да е приятно. Ще има много фирми, които ще са със задължения, защото няма да си внасят ДДС-то. Идва нова криза и ние вече я усещаме. С увеличението на цената на електричеството и на всички цени на продуктите, които все още нямаме смелостта да калкулираме в крайната при клиента... И ако се вдигне и ставката, страшно много обекти ще затворят", казва в заключение собственикът на ресторант и счетоводна къща.

Всъщност в София затварянията са видими, а и зимата едва ли ще мине без ковид ограничения. Така че в близкия хоризонт да имаш заведение ще си остане нестабилен бизнес. Но засега пандемията (и оттам намаления ДДС) не изглежда да изчиства тъмните обекти от сектора.