Тунелът под Шипка ще се проектира наново и ще се забави с години
Само ден след като строителният министър Гроздан Караджов заяви, че първата бърза връзка между двете части на страната ще продължи, той реши, че планираното не е достатъчно


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Най-големият единичен строителен обект, който в момента е с избран изпълнител - тунелът под Шипка, ще бъде върнат на първа фаза: проектиране. Това съобщи изненадващо новият строителен министър Гроздан Караджов в интервю за националната телевизия. Изказването му дойде само ден след като самият той официално обяви на първата си пресконференция, че се е изненадал от факта, че тунелът ще бъде само с по една лента в посока. Въпреки това Караджов каза, че няма да спира започването на строителство.
На специално запитване от "Капитал" МРРБ вчера потвърдиха думите на министъра: "Ще се работи по
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
15 коментара
Не само тунела под Шипка или магистрала Хемус ще се забавят - НИЩО НЯМА ДА СЕ НАПРАВИ ОТ ТЕЗИ СЕГА. Вижда се съвсем ясно какво правите - търсите причини, оправдания с предишни, а истината е, че нито имате воля, нито желание нито може да намерите финансиране за тези проекти. Селдващата години ще теглите дългове и ще раздавате пари, за да туширате народното недоволство и да оправдаете "промяната" ви. Сега ще откриете процедури за поръчки, те ще бъдат обжалвани от адвокатската мафия, която стои зад вас и там ще им налеете излишни пари. За това ви беше мъка инхаус процедурите.
Магистрала Хемус е жизнено важна за Северна България и тя щеше да бъде готова към края на тази години. Няма значение колко струва, парите тук не са важни - тази магистрала е от национално значение и ползите от нея са огромни за онзи регион. Промяната ви осъжда хората в Северна България на бедност още дълго време.
Пътностроителният бранш е един от най-важните сектори в икономиката на една държава, а пътната инфраструктура основна причина за вдигането на БВП. По времето на Борисов този бранш се подпомогна значително, фирмите накупиха всякакъв вид техника и машини. Пътностроителният бранш беше готов за по-сложните проекти, които трябваше да се направят като тунела под Шипка.
Сега фирмите ще прадават техниката си, ще осводят работници, пътни инженери, обучни кадри, за да си платят кредите и да оцелеят.
По-добре да се отложи и направи като хората, отколкото по гербаджийски да отбият номера с некадърен проект и изпълнение, с единствена цел рязане на лентички и крадене.
Проектът в този си вид е престъпна глупост. Двулентовият обход на Габрово, също. Тая кметица има ли представа какъв трафик ще минава оттам? Колкото и тунели да се построят, това винаги ще си остане най-важната връзка между Северна и Южна България.
А в международен план освен коридора Русе-Свиленград/Маказа, който следва да е пълноценна магистрала по цялата дължина, през тунела под Шипка ще минава и най-краткият маршрут между Турция и Европа, който с един бъдещ мост на Оряхово по естествен начин ще доведе и до нуждата от магистрала Габрово-Севлиево-Ловеч-Плевен-Оряхово.
Та по чисто географски причини искаш-не искаш там ще се получи висока концентрация на трафик. От тая гледна точка не двулентов, ами за отсечката Габрово-Казанлък може да се помисли и за три ленти в посока дори. Или поне да се предвиди възможност за бъдещо разширяване до толкова за да не си блъскаме главите след време. Народът е казал 3 пъти мери, един път режи (лентичка).
Всичко, пипнато от гербаджийска ръка, е недомислено. Всички проекти е добре да се преразгледат щателно. Магистралите Русе-Търново, Хемус, Струма, пътят за Видин - абсурдни трасета, орязани параметри. Самото разположение и дължина на тунела под Шипка.
Добра новина. Защото ако и Хемус и тунела под Шипка ще са направени като Тракия, по-добре да не се пипат. А тези немили-недраги строители досега показаха, че строят като деца на пясъчник.
* Да, бай Скуби, Тракия не са я правили само твоите приятели от ГЕРБ. Все тая коя пасмина е замесена. Важното е оттук нататък да се прави от нормални хора. Само не разбрах, тези "обучени кадри" с какви инженерни съоръжения са блеснали?
Естествено, щом не от и за София или от там за Гърция, не е интересно за новата власт.
Регионите просто нямат нови 30 години да чакат някакви политици... Чакахме ви 100 години, точно за този проект!
До коментар [#1] от "scuby":
Колега съфорумец, препредавам ти думите на мениджър от една пътностроителна фирма с традиции за друга също пътностроителна, но любимец на властта. Та той разказваше : "Пътуваме ние с грейдерите към обекта ни и срещаме едни колеги, които строят магистралата (Тракия към онзи момент). След като се запознахме, колегата ме попита, какви са тези странни багери. Оттам нататък нямаше за какво повече да говорим".
Никой не оспорва за магистрала Хемус, даже според мен тунела под Шипка и втори мост на Дунав при Русе са по-спешни, обаче не е ли по-добре да се огледа по-подробно първо наследеното от ГЕРБ и тогава да се строи. Че с тия магистрали без проект, строително разрешително и гаранция от строителя станахме за смях в цял свят.
Хе-хе, вие да не повярвахте на приказките за мостове и тунели?
Нищо няма да стане в този мандат. А друг не им се полага.
До коментар [#2] от "tvl03646683":
Колега, направи си труда да погледнеш релефа на построения вече обходен път на Габрово. Ще разбереш защо е избран варианта да се направи еднолентов. Добавянето на още 2 ленти там, както и в пробива през планината, ще оскъпи проекта поне 3-4 пъти.
Отделно се поинтересувай защо Плевен няма източно околовръсно, преди да мечтаеш за скоростен път Оряхово - Севлиево. Подсказка - огромна защитена местност Кайлъка. За преодоляването й са необходими съоръжения съизмерими с тунела под Шипка. Не на последно място евентуален мост на Дунав при Оряхово е на поне 15 години разстояние, ако всичко е супер. Без да се споменава необходимата инфраструктура от Румънска страна.
Не е ли по удачно да се построи и пусне така - еднолентов тунелът? Пет години по-късно се прави анализ на трафика и ако има нужда се прави проект за нови две ленти в отделна тръба...
"Като преспах и се събрах тази сутрин, смятам да канселирам този проект" - моля за превод на български на казаното от министъра? Не става ясно с кого се е "събрал"? Да не би да се има предвид сутрешен секс, който го е вдъхновил да "канселира" проекта?
До коментар [#8] от "psb":
Дали си даваш сметка, че говорим за един от най-важните и стратегически инфраструктурни проекти в страната, включително от международно значение? Още две ленти щели да го оскъпят 3-4 пъти. Ако разсъждаваме така провинциално, изобщо няма нужда и от магистрали и скоростни пътища, защото те никога не струват колкото двулентов x 2. Ако можехме да орежем от глупостта и краденето, вместо от парите за важни проекти, щяхме да стигнем далеч.
После, подобни неща не се проектират на парче по гербаджийски. Ще построим сега половината криво-лево, пък по-натам ще му мислим за другата. Точно от такъв тип мутренско мислене сме последна дупка на Европа по всичко. Дори да се строи на етапи, то първо следва да се знае точно къде и как ще се разширява пътят, къде ще е вторият тунел и т.н.
Каква логическа връзка има след колко години ще е готов мостът при Оряхово? Той е още един важен аргумент, но никъде не е казано, че и без него трафикът през Шипка няма да е в повече за двулентов тунел и път.
Колкото до Плевен, не става ясно с какво точно ти пречи Кайлъка и защо реши, че една магистрала следва да минава именно през него.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.