Тунелът под Шипка ще се проектира наново и ще се забави с години

Само ден след като строителният министър Гроздан Караджов заяви, че първата бърза връзка между двете части на страната ще продължи, той реши, че планираното не е достатъчно

Тунелът след обхода ще е първата директна връзка под планината между двете части на България и съкращава пътуването между Габрово и Стара Загора многократно
Тунелът след обхода ще е първата директна връзка под планината между двете части на България и съкращава пътуването между Габрово и Стара Загора многократно
Тунелът след обхода ще е първата директна връзка под планината между двете части на България и съкращава пътуването между Габрово и Стара Загора многократно    ©  NA
Тунелът след обхода ще е първата директна връзка под планината между двете части на България и съкращава пътуването между Габрово и Стара Загора многократно    ©  NA

Най-големият единичен строителен обект, който в момента е с избран изпълнител - тунелът под Шипка, ще бъде върнат на първа фаза: проектиране. Това съобщи изненадващо новият строителен министър Гроздан Караджов в интервю за националната телевизия. Изказването му дойде само ден след като самият той официално обяви на първата си пресконференция, че се е изненадал от факта, че тунелът ще бъде само с по една лента в посока. Въпреки това Караджов каза, че няма да спира започването на строителство.

На специално запитване от "Капитал" МРРБ вчера потвърдиха думите на министъра: "Ще се работи по

съществуващия проект, който е в много напреднала фаза, включително е направено проектиране, макар то да предвижда движение в една лента в посока, и е проведено обществено обсъждане. Евентуална промяна в проекта би отложила започването на реално строителство във времето", казаха от ведомството. Целта, според МРРБ вчера, е тунелът под връх Шипка "да бъде реализиран максимално бързо".

Ден по-късно обаче Караджов вече не мисли така. "Като преспах и се събрах тази сутрин, смятам да канселирам този проект и да възложа ново проектиране с двулентов път, както е от Русе и както ще бъде надолу. Нищо не може да бъде започнато да бъде строено от утре", каза той пред БНТ.

Това означава, че проектът - на стойност 360 млн. лв - се връща на първа фаза и започва отново дългия път към строителство. Последният такъв цикъл отне над 10 години и още не е завършил.

Пробив под Стара планина

Проектът включва всъщност пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е 3.22 км - най-дългият в България, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще има още седем големи съоръжения - един подлез и шест моста. Първото проектиране беше започнато като поръчка още в предишния програмен период през 2013 г. По-късно проектът беше разделен и първо беше изпълнен обходът на Габрово, а тунелът беше даден съвместно като проектиране и изграждане.

За него дълго време нямаше финансиране, като сегашните надежди бяха той да попадне в новата програма "Транспорт", която трябва да бъде одобрена от ЕК тази година. Идеята на възлагането му от АПИ предварително беше, когато програмата бъде одобрена, да бъде подписан договор с изпълнителя и да започне строителство.

Поръчката беше обявена преди цели три години, а ценовите оферти (финален етап от разглеждането на предложенията на кандидатите) бяха отворени през март 2021 г. Очевидно интересите там бяха големи, защото пътната агенция забави значително решението за избор на изпълнител. Причина за това се оказа и липсата на готов финансов ресурс.

В крайна сметка АПИ публикува решение на 11 юли - три дни след вторите парламентарни избори (на които ГЕРБ загуби). Няколко дни след това част от ръководството на агенцията беше сменено. Една от предполагаемите причини беше именно фактът, че шефовете на агенцията, назначени от служебно правителство, са препотвърдили изводите на комисия по избор на изпълнител, назначена по времето на ГЕРБ

Победителите

Поръчката беше спечелена от три фирми - "Пътни строежи - Велико Търново", "Пътинженерингстрой-Т" и "Хидрострой" на Велико Желев. Те изградиха и обхода на Габрово.

През 2020 г. последната беше втората най-голяма строителна компания по приходи в България, а през 2021 година слиза на пето място. "Пътинженерингстрой-Т" е на 11-о място. Велико Желев най-вероятно беше обект на коментарите на вътрешния министър Бойко Рашков през ноември, че строителна компания е започнала да изнася пари към Дубай. Желев е и вторият най-голям получател на аванси по "Хемус".

Показателно е, че поръчката се придвижи по най-познатите правила на ерата "ГЕРБ": първо бяха отстранени всички чуждестранни участници, а после КЗК отхвърли без много чудене жалбата на загубилия "Трейс груп холд". Старозагорската група обаче обжалва през октомври пред Върховния административен съд (ВАС).

Нито една от трите спечелили фирми няма опит в строителството на тунели и смятаха да разчитат на подизпълнител за цели 29% - "Евро алианс инженеринг", която е специалист в тунелното строителство. Именно затова "Трейс" твърдеше, че победителят не е изпълнил изискването за опит в търга, сред които са да е проектирал тунел през последните три години и да е построил поне 350 м тунел през последните пет години.

Що се отнася до проектирането

за което сега Караджов е изненадан и заради което връща проекта, то е свършено от "Консорциум "ПСВТ" и в жалбата се коментира фактът, че е със стойност почти 4 пъти под средната на другите участници. Консорциумът на "Хидрострой" е предложил 1.32 млн. лв. с ДДС за проектирането, докато конкурентите са предложили съответно 4.8 млн. лв. 3.96 млн. лв. и 6.6 млн. лв. с ДДС.

Според Караджов тунелът трябва да е с повече ленти, въпреки че обходът на Габрово и пътят след него също е двулентов. Кметицата на Габрово Таня Христова беше възмутена от решението. "Това означава, че тунелът отива в необозримото бъдеще. Смятам, че това е пълно разочарование на фона на обещанията че ще има три тунела под Стара Планина", каза тя. Според нея с действието си, Караджов връща ситуацията "30 години назад". "Да дойде и да обясни от двете страни на Балкана, че отново Северна България не е приоритет", заяви Христова пред "Капитал".