Трите тунела под Стара планина: какво се случва с тях и кога ще са готови

Два от обявените от Гроздан Караджов за приоритетни проекти се намират в много ранна фаза, а третият беше върнат в такава. До завършването им има поне 4-5 години

С тунелите по основните маршрути север-юг времето за пътуване може да се намали наполовина.
С тунелите по основните маршрути север-юг времето за пътуване може да се намали наполовина.
С тунелите по основните маршрути север-юг времето за пътуване може да се намали наполовина.    ©  Цветелина Белутова
С тунелите по основните маршрути север-юг времето за пътуване може да се намали наполовина.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Стара планина. Тази древна преграда, която още прабългарите са използвали за защита, продължава и до ден днешен да изпълнява функцията си успешно - разделя Северна от Южна България и предопределя съдбата на градовете от двете й страни.

Както и преди хиляда години, двете части на страната се свързват единствено през планинските проходи. Двадесет от всички 40 прохода се намират в Стара планина и освен че са натоварени целогодишно, са и в много лошо състояние.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 7
    • + 2

    30 години демокрация - нула тунела.

    Нередност?
  • 2
    mxe22646685 avatar :-|
    mxe22646685
    • - 7
    • + 4

    За Петрохан - не знам защо изобщо се обсъжда такъв тунел. Само защото 20 местни протестирали и Борисов им го обещал за да спрат, не значи, че има нужда от него.
    Кого ще обслужва този тунел? За да намалим с 15 минути времето за пътуване между София и 40-хилядните Видин и Монтана ще закопаем милиард лева и после незнайно още колко за поддръжка, при положение, че ще има и магистрала/СП до там през Враца.
    Колкото до международния коридор Кулата-Видин-Европа, ами през Калотина и Сърбия пак излиза по-късо разстоянието, така че не е като да няма алтернатива. Тоест, и на национално, и на местно, и на международно ниво липсват каквито и да било сериозни аргументи. Това си е една местна прищявка.

    Нередност?
  • 3
    mxe22646685 avatar :-|
    mxe22646685
    • - 1
    • + 5

    "за този проект имаше избран изпълнител - в средата на миналата година АПИ даде поръчката на консорциум между "Пътни строежи - Велико Търново", "Пътинженерингстрой-Т" и "Хидрострой" на Велико Желев."

    Това същият "велик и жилав човек" от гербаджийските схеми с корупция и източване на средства от Хемус ли е? Искаме ли същите да строят и тунелите под Шипка, при това само с две ленти?

    Нередност?
  • 4
    mxe22646685 avatar :-|
    mxe22646685
    • + 4

    Колкото до тунела на АМ Черно море, може да помислят и за железопътен такъв, който да свърже Варна и Бургас като част от един високоскоростен ЖП-пръстен София-Пловдив-Бургас-Варна-Русе-Плевен-София. Той ще покрива поне 2/3 от населението на страната и то активната му градска част, а на 50% ще се припокрива и с международните коридори.

    Нередност?
  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 6
    • + 3

    До коментар [#2] от "mxe22646685":

    Официалната цел за събуждането интереса към тунелите е "свързването на севера с юга";

    Неофициалната цел е облекчаване на турското карго към Румъния.

    Тайната цел е изграждане на три алтернативни стратегически маршрута юг-север по инициативата Триморие за бързо придвижване на американски части и бронетехника от базата им в Александруполис към бъдещите им бази в България и Румъния.

    Като чета как се вдигат октавите за "руската заплаха", явно ще копаем тунели...

    Нередност?
  • 6
    valdim avatar :-P
    Dimov
    • - 3
    • + 7

    До коментар [#5] от "D-r D":

    Тц, тц, тц...много сте навътре в диплоамцията, докторе...За "тайната цел" от руското посолство ли научихте? Вие (и аз) за логистиката на американските части няма защо да се тревожим, а и (ако се бяхте замислили) няма как първото (логистиката) да зависи от второто, защото за първото може да се наложат спешни действия.
    "Базата в Александруполис"...дрън-дрън...Много знае някой (хеле пък D-r D), кои ам. част, откъде и накъде ще минат.
    Но когато знаеш, че няма кой да ти опровергае или потвърди мъдрите заключения за геополитиката, е много сладко да чешеш клавиатурката.
    Нале?

    Нередност?
  • 7
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#6] от "Dimov":

    Той г-н Доктора освен да спуска опорки по цял ден друга работа няма. Нещо като не-фейсбук вариант на Костя Копейкин. И с по-дълги локуми.

    Нередност?
  • 8
    izk39512215 avatar :-|
    Daniel Penchev
    • - 3
    • + 1

    Пълен абсурд. Смисъл от Тунел под Шипка е 0. Пътувал ли е някой Търново - Габрово? От там ли ще дойдат камионите?
    Директна връзка с Тракия ... Някой пътувал ли е от село Шипка до магистралата ... Камионите през центъра на Казанлък ли ще минат ...
    За колите все тая. Шипка се минава за 30мин и почти няма трафик.

    Нередност?
  • 9
    rwc28392756 avatar :-@
    Kreader
    • + 1

    Спирането на тунела под Шипка е глупост и реваншизъм и ще му коства много рейтинг.

    Процедурите са към края си, а тунела е изключително необходим за икономиките в региона - 6 големи български града от двете страни на Стара Планина . Дано преспи пак и се вразуми и си преразгледа решението.

    Нередност?
Нов коментар