Кариерата в Белащица се оказа неработеща, но властта все пак я затвори

Производствената база се оказа без екооценка, след като е функционирала спокойно години наред. И именно това стана основание за спирането на камионите

"По какъв начин ще платите концесионна такса при приключил концесионен договор", настоятелно пита Павел Гемишев, който е представител на протестиращите хора и инициативния комитет "Стоп на кариерите", които организираха на 7 февруари протест, след като стана ясно, че в кариерата за добив на мрамор и инертни материали отново се извършва някаква дейност.

"Виждате ли какви са хората? Аз все си мисля, че не съм на разпит", отговаря човек в жълта жилетка, който стои пред блокираните камиони на пътя с ръце в джобовете и недоумяващ поредната реакция на струпаните наблизо хора с плакати.

Ситуацията се развива на пътя на село Белащица, където местните хора за пореден път блокираха пътя към намиращата се наблизо кариера. Повод за това е информацията и заснетите с дрон клипове от комитета, които показват, че в кариерата продължават да се извършват трошачни дейности, макар последният договор за концесия - този на строителната "Европейски пътища" - да е изтекъл на 3 февруари. Това пък е следствие от миналогодишно решение на Министерството на енергетиката да прекрати предсрочно концесииите в Белащица.

Човекът с жилетката е единственият (освен шофьорите на камионите) представител на компаниите, които добиват материали от кариерата - освен "Европейски пътища" договор за концесия допреди половин година е имала и "Холсим кариерни материали Пловдив". И като такъв отнася по-голямата част от гнева на хората. Той обаче не може да каже нищо съществено за случващото се. Потвърждава само, че е отговорник по автотранспортната дейност, че камионите са пълни и материалът е свален от кариерата.

Според протестиращите, това което се случва там, е в разрез със закона. Самите концесионери обаче казват, че не добиват нов материал, а извозват такъв, който е бил приготвен преди изтичането на договора. Което по-късно се потвърди и от проверките. Но в резултат на обществения натиск властите спряха изцяло достъпа до обекта и дейностите там, като използваха за това регионалната екоинспекция. А това разкри пропуски в работата на контролните органи.

Нови или стари материали

След като вчера блокадата продължи часове наред и спря както натоварени камиони слизащи от кариерата, така и празни, отиващи към нея, на мястото пристигнаха областният управител на област Пловдив Йордан Иванов, зам. областният управител Лъчезар Бакърджиев и привечер - министърът на околната среда и водите Борислав Сандов. И тримата заявиха, че извършваните дейности са незаконни.

Изненада за министър Сандов се оказа фактът, че два от блокираните камиони са на фирмата "Холсим кариерни материали Пловдив", чийто договор за концесия е изтекъл преди повече от половин година. Той определи това като "кражба" и разпореди на присъстващите представители на МВР да извършат незабавна проверка по казуса. Сандов също така изрази възмущение, че представителите на концесионерите твърдят, че имат уговорки за превозването на вече трошени материали. "В България на първо място е законът и след това са уговорките" заяви той.

В отговор за "Капитал" от "Холсим" потвърдиха, че два от блокираните камиони са техни, но отрекоха да са правили каквито и да е незаконни дейности. Камионите извозвали добит по време на действащата концесия готов материал. Според тях няма и нарушение на законовите разпоредби в находището на тяхната територия.

"След спиране на концесията от страна на "Холсим" не е извършван добив и преработка на инертен материал на стопанисваната от нас кариера. Единственото, което извършваме и което е в рамките на закона, е да експедираме готовия материал, добит и преработен преди спиране на концесията", заяви бившият концесионер.

Пред бТВ другият концесионер - строителната "Европейски пътища", също заяви, че се извозват вече добити материали, а не нови такива, които се използват в строителство на пътища в региона. Компанията е в групата на "Грома холд" и е изпълнител на петгодишен договор с АПИ за област Пловдив на стойност 28 млн. лв, но от сключването му през 2019 г. вече е изпълнила възложени ремонти за над 150 млн. лв.

Позицията на концесионерите обаче бе потвърдена и от екоинспекторите на РИОСВ - Пловдив, а именно - не се установило извършване на добивна дейност и тежкотоварна техника по вътрешнокариерните пътища. "Последната добивна дейност е осъществявана в периода от 30 декември 2021 до 3 февруари 2022 г.", се казва още в съобщението на регионалната инспекция по околна среда. А според договорите, всичко, което вече е добито, е собственост на концесионерите и те могат да си го извозват и преработват както искат.

Установено е обаче, че трошачно-сортировъчна инсталация, която е разположена на частен терен на един от концесионерите, е незаконна, тъй като не е минала оценка на въздействието върху околната среда. И затова екоинспекцията е спряла работата на въпросната производствена база, която преработва добит по-рано материал. Но тук възниква въпросът как досега тази база е работила без екооценка? Още повече че точно преди година, пак след протести на хората, бяха направени проверки, след които бе взето решението (от правителството на ГЕРБ) за прекратяване на концесиите.

Няма документи за подновяване на концесията

Спор възникна и по отношение на площадките, от които се извозва материалът. Според Сандов, ако това се случва от частен имот, собственост на концесионера, това е в рамките на законовите норми. От инициативния комитет му предоставиха кадри от дрон, и министърът заяви, че извозването става от концесионен терен. Кантарът, на който се теглят материалите, също според него е извън частната собственост.

Оказа се, че няма кой да вземе решение какво ще се случи със спрените камиони. Очакваше се такова най-напред от областния управител, който прехвърли въпроса към министъра, който от своя страна го пренасочи към представителите на МВР.

Проверка на място от органите на автомобилна администрация установи, че няма нарушения в документацията на транспортните средства и те са натоварени според изискванията. В крайна сметка, след като бяха прегледани транспортните листове на камионите и бяха взети свидетелски показания и снимки, тежкотоварните превозни средства се върнаха до кариерата, разтовариха материалите и си тръгнаха празни, каквото всъщност беше и желанието на протестиращите.

В отговор на поставен въпрос от "Капитал" относно възможността за подновяване на договорите за концесия, министър Сандов заяви, че според него това не бива да се случва. Първо, защото концесия на това място се ползва за добив вече 50 години, и второ, защото Пловдив е на първо място по замърсеност на въздуха и една от причините за това са работещите кариери. "В министерството няма постъпила документация с намерения за подновяване на концесията на кариерата в Белащица въпреки намеренията на концесионера", поясни Сандов.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 1

    За пръв път имаме министър на околната среда и водите, който да работи за хората и природата, а не за властта.

    Нередност?
  • 2
    asu16443554151101380 avatar :-|
    Снежана Стефанова
    • + 1

    Непознаване на проблема, на фактите и на четиригодишната борба на тези хора. Капитал, доста разочароващо за нивото, за което претендирате.

    Нередност?
  • 3
    denkstatt avatar :-|
    denkstatt
    • + 1

    Некомпетентни колкото си искаш...

    Не е необходима оценка за този вид инсталации. Който иска, да прочете Приложение 1 и Приложение 2 от ЗООС.

    "Установено е обаче, че трошачно-сортировъчна инсталация, която е разположена на частен терен на един от концесионерите, е незаконна, тъй като не е минала оценка на въздействието върху околната среда."

    Нередност?
Нов коментар