Автомобилният сектор показва бъдещето на международната търговия след войната в Украйна

Военният конфликт отново поставя компании в позицията да променят веригите си на доставки

Променящата се ситуация в бранша може да послужи за пътеводител и за други сектори.
Променящата се ситуация в бранша може да послужи за пътеводител и за други сектори.
Променящата се ситуация в бранша може да послужи за пътеводител и за други сектори.    ©  Reuters
Променящата се ситуация в бранша може да послужи за пътеводител и за други сектори.    ©  Reuters
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Войната в Украйна, която вече продължава близо две седмици, със сигурност ще има сериозни последствия за световната икономика. Западът отговори на руските действия със санкции, които целят да изолират Русия от международната търговия. Това ще има сериозни последствия както за Москва, така и за Запада, който разчита на Русия за голяма част от суровините, които са нужни за производство.

Секторът, който за момента, изглежда, дава най-ясната представа как търговията най-вероятно ще се промени, е този на автомобилното производство. Значителна част от големите производители имат или заводи в Русия, или силно разчитат на местните суровини. Това е и причината това да е един от първите отрасли, които сериозно да усетят последствията от руските военни действия в Украйна.

Последните няколко години и без това не са леки за тези компании - търговската война между Китай и САЩ накара голям брой автомобилни производители да преразгледат силната си зависимост от евтината китайска работна ръка. Пандемията разви този казус, а войната в Украйна увеличава напрежението върху компаниите да държат производството близо до дома.

"Дългосрочните последици от тази война са, че ще видим по-бърза деглобализация и по-фундаментално отдалечаване от преди всичко германската доктрина, че икономическите интереси често стоят над интересите на външната политика или политиката за сигурност", заяви в имейл до The New York Times Карстен Бжески, икономист в нидерландската банка ING. "В резултат на това Китай може да стане по-малко важен като експортен пазар за европейските производители на автомобили", добави Бжески.

Сравнения между Китай и Русия

Германските компании за производство на автомобили имаха големи надежди за руския пазар, след като желязната завеса падна. Голямото население на страната, както и неоспоримата нужда от кола, за да се предвижва човек в Русия, накараха производителите да залитнат към Москва. Три десетилетия по-късно реалността е друга. Руският пазар представлява по-малко от 2% от продажбите на производителите от Германия. Това стои и зад бързината, с която тези компании взеха решението да напуснат Русия.

Volkswagen спря производството в двата си завода в Русия и износа на всички превозни средства за страната за неопределено време, позовавайки се на "голямото прекъсване на бизнес дейностите". Mercedes-Benz и BMW не останаха по-назад, като обявиха, че ще спрат производството в Русия и износа за страната. В случая на Mercedes и BMW обаче производството беше по-ниско от обикновеното в последните няколко месеца.

Все повече производители на коли залагат изключително много на увеличаване на присъствието на китайския пазар, което напомня на надеждите, които бяха възлагани на руския пазар преди години. Разликата между двете ситуации е, че Китай вече е най-големият пазар за значителна част от бранша. Американските General Motors (GM) и Tesla виждат Китай като голяма част от бъдещето си. GM има четири завода в азиатската страна, а компанията на Илън Мъск има изграден един гигазавод в Шанхай, а наскоро публични станаха и плановете за създаването на втори такъв.

Важността на китайския пазар е увеличена за германските автомобилни производители. Volkswagen извършва повече от половината си продажби в Китай, а страната представлява около една трета от продажбите на BMW и Mercedes-Benz. Азиатската страна също се превърна в основен източник на рафиниран литий, който е необходим за батериите за електрически автомобили. Китай също така се превърна и в основния производител на батерии, които да задвижват електрически автомобили.

Войната в Украйна отново нагледно показа рисковете от това да разчиташ на авторитарна страна за производството на нужни продукти. В случай че Китай нападне Тайван, то компаниите има шанс да се озоват в същата ситуация, в която са и в момента, но с много по-съществени загуби.

Загубването на руския пазар не е единственият проблем

Войната в Украйна създаде и един сравнително неочакван проблем пред производителите на автомобили. Той е как да върнат производството към нормалните му нива, след като руската инвазия прекъсна доставките на кабелни системи, произвеждани в Западна Украйна. Веригата на доставки беше под сериозно напрежение и преди войната, като липсваха полупроводници и други електронни компоненти.

Украйна се превърна в една от най-популярните дестинации за производство на кабелните системи, които свързват различните електрически части от колата заедно. Системата се сглобява на ръка, което изисква квалифицирана работна ръка, която в Украйна е на ниски за западните производители цена.

Кабелната система на автомобила е ключова негова част. Тя обикновено е уникална за всеки модел, а без тях сглобяването на превозното средство не може да продължи. Именно поради това и BMW затвори няколко фабрики в Германия, Австрия и Великобритания поради недостиг на части дни след началото на руската инвазия в Украйна. Volkswagen спря производството на много места, включително в основния си завод във Волфсбург и фабриката в Цвикау, а Porshe - в завода си в Лайпциг, който произвежда спортните модели Cayenne.

Според експерти решаването на проблема е въпрос на време. Преминаването към алтернативни източници на системи за окабеляване в други страни, които ги произвеждат, като Тунис, ще отнеме две до четири седмици, каза Йоахим Дамаски, управляващ директор в германската Асоциация на автомобилната индустрия и експерт по производството.

По-големият проблем е евентуалното спиране на доставки на суровини от Русия. Те включват паладий, използван за оборудване против замърсяване в ауспусите на колите, и никел, който е от съществено значение за акумулаторите на електрически автомобили. Украйна пък е основен източник на неон - газ, който се използва за високопроизводителни лазери, които от своя страна са необходими за производството на оскъдни полупроводници. Цените на паладия и никела вървят стремглаво нагоре в последните месеци.

Международната търговия може да усети сериозен удар

Последствията от евентуалната промяна в обема и начина на търговия между различните държави, изглежда, няма да пропуснат която и да било страна от спора. Те обаче биха имали много по-тежки въздействия върху европейската икономика, защото тя разчита много повече на обмена на стоки. Данни на Световната банка показват, че 86% от брутния вътрешен продукт (БВП) на Европейския съюз (ЕС) се дължи на трансграничния обмен на стоки, докато при САЩ еквивалентният процент е 23%.

Според Гунтрам Волф, който е директор на белгийската изследователска организация Bruegel, развитието на чуждестранната търговия до голяма степен зависи от Китай. Очаква се Китай да купува повече руски петрол и въглища, ако членовете на НАТО наложат ембарго на вноса. Продажбите на руски петрол вече рязко паднаха, след като много рафинерии, спедитори и други компании избягват страната заради санкциите, които Западът наложи. Волф обаче не е сигурен доколко Китай е готов да застане ексклузивно зад Русия. Китай е "много преплетен икономически със Запада", каза той. "Не знам докъде наистина може да стигне Китай, предоставяйки безразборна подкрепа на Русия", добави пред The New York Times Волф.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар