Износът расте с двуцифрен темп и през януари
Голяма част от увеличението обаче се дължи на по-високите цени на продадените зад граница стоки


Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Българският износ продължава да расте за 12-и пореден месец, като продадените зад граница стоки през януари са с 31% повече в сравнение със същия месец на 2021 г., показват данните на статистиката. Те обаче се основават на паричната стойност на продадените навън продукти, а не на тяхното количество. Затова ръстът донякъде се дължи и на по-високите цени на стоките. При сравнението с януари 2021 г. трябва да се отчита и базов ефект - преди година експортът все още отчиташе спадове.
Номинално износът възлиза на почти 6.3 млрд. лв., което е с почти една трета повече и спрямо предкризисната 2019 г. Софтуерът на информационната система на НСИ за по-подробни справки за външната търговия обаче се актуализира през последните месеци и данни за изнесените обеми липсват.
Данните все още не отчитат и започналата война. Износът на български стоки към Русия и Украйна обаче е сравнително ограничен и е едва 2.4% от общия за 2021 г. Проблемът е, че след като започна конфликтът, бяха разрушени някои вериги на доставки и все още не е ясно как това ще се отрази върху бизнеса и неговите поръчки.
Износът извън ЕС - горива, машини, химия
Данните на НСИ показват, че през януари топ 3 дестинациите за износ на българските стоки в страни извън ЕС са Турция, Сърбия и САЩ. В номинално изражение най-продаваните стоки са горива, машини и "Артикули, класифицирани главно според вида на материала", където влизат изделия от хартия, картон и текстил, обработени кожи, изделия от метал. Продажбите на горива през януари спрямо същия месец на 2021 г. са с ръст от над 240% (близо 367 млн. лв.), докато тези на мазнини и масла - с 846% до 57.7 млн. лв.
Топ 5 търговски партньори в съюза
През януари износът към ЕС расте с 28.2%. Разбивката на данните за експорта към страни от ЕС обаче идва с месец закъснение, като сега тя е налична за цялата 2021. г. Държавите от ЕС продължават да са основният пазар за България, като през миналата година към съюза са се насочили над 66% от продадените извън граница стоки. В топ 6 дестинации са Германия, Румъния, Италия, Гърция, Франция и Белгия. В топ три на най-продаваните в ЕС групови стоки са машини и оборудване, изделия от хартия, картон и текстил, обработени кожи, изделия от метал и разнообразни готови продукти.
И тук стоките с най-голям ръст са мазнини и масла (над 100%) и горива (почти 97%), като вероятно това се дължи на повишените цени на международните борси, а не на по-големи количества.
1 коментар
Е, след ловката намеса на другарите Асен Василев и Кирил Петков и с твърдата подкрепа на другарката Нинова и другарят Иван Иванов мазнините и маслата ще са с 200% спад в износа за март.
Венсеремос другари, на борба със спекулата и неп-а. Да живее харвардската икономическа школа!!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход