Технически преглед ще се минава само след платени пътни глоби

Законови промени ще позволят и корекции в данните на вече закупени винетки

Промени в Закона за пътищата предвиждат подобрения в системата за електронно събиране на пътни такси
Промени в Закона за пътищата предвиждат подобрения в системата за електронно събиране на пътни такси
Промени в Закона за пътищата предвиждат подобрения в системата за електронно събиране на пътни такси    ©  Цветелина Белутова
Промени в Закона за пътищата предвиждат подобрения в системата за електронно събиране на пътни такси    ©  Цветелина Белутова

Важна промяна в условията за извършване на годишен технически прегледа Министерство на регионалното развитие и благоустройството с промени в Закона за пътищата. Става дума за това, че като задължително условие се въвежда заплащането на всички глоби по фишове и наказателни постановления, постъпили от електронната система за събиране на пътни такси. За тази цел ще заработи автоматизиран обмен на информация между двете системи - тази за ГТП и тол системата.

Накратко: ако имате установено от камерите на тол системата нарушение (принципно те могат да снимат и превишена скорост, но засега няма данни тази опция да се използва) няма да може да минете на технически преглед.

Освен това с промените в Закона за пътищата се предлага да може да се прави еднократна корекция на закупена електронна винетка, ако е допусната техническа грешка при въвеждане на данните. Поправка във винетката обаче ще може да се правят само на до два от символите в регистрационния номер на автомобила.

"Това няма да доведе до поскъпване на винетната такса, а по-скоро до нейното намаляване", заяви в свое интервю пред Нова телевизия министър Караджов. Очаква се новите цени за тол и винетни такси да влязат в сила от януари месец догодина.

Основните мотиви за предложените промени в законодателството обаче са свързани с хармонизирането на Директива (ЕС) 2019/520 на Европейския парламент. Това ще доведе до редица промени не само при ползвателите на услугата, но и при доставчиците. Към този момент дружествата доставчици на услуги за електронно събиране на пътни такси са три - две частни ("Интелигентни трафик системи" и "Диджитол смарт инфраструктура") и едно държавно (Национално тол управление). Делът на продажбите от държавното дружество е малко над 26% спрямо 74% в полза на частните доставчици, като държавата продава по-малко и при винетките, и при тол такси.

Срокът за предложения и становища по проекта на нормативен акт е 14 дни, като всички съпътстващи документи са публикувани на официалните страници на МРРБ и АПИ.

Промените

С проектът за промени в Закона за пътищата се дава право сгрешена винетка да може да се коригира еднократно, като поправената вече винетка ще е валидна до същата дата, до която е била първоначално. Ще отпадне и административно-наказателната отговорност за периода, в който гражданите са ползвали републиканските пътища със сгрешената винетка - глоби няма да се налагат. Подаването на искане за коригиране ще бъде съпътствано от доказателство за извършено плащане от страна на гражданите.

С промените се предвижда и решение на друг основен проблем с компенсаторните такси, който стоеше пред превозвачите и беше обсъждан с министър Караджов. Допълват се изискванията за тежкотоварните автомобили над 3.5 тона, които използват бордово устройство или маршрутна карта. "За тях, когато се установи неподаване на декларирани тол данни, това също ще бъде квалифицирано като неправомерно, но ще се даде възможност за заплащане на максимална тол такса, вместо директното им санкциониране", посочват от ведомството.

В този случай се предвиждат две хипотези. Едната е, когато е налице частично неподаване на декларирани тол данни от камион в рамките на един календарен ден, когато превозвачът има сключен договор с доставчик за услуга по електронно събиране на тол такси. За тези ползватели ще се предостави възможност да заплатят 50% от максималната тол такса в срок до 7 дни. Втората хипотеза е при пълно неподаване на декларирани данни в рамките на един календарен ден. Тогава се предвижда заплащане на пълния размер на дължимата такса, отново в седемдневен срок. Задължение на доставчика на услугата ще е да уведоми, в срок до пет дни от установяване на неподаването на данни, собственика или ползвателя, с който има сключен договор за услуга.

Въвеждането на нотифициран орган е другата част от предложенията за изменение по проекта. Неговите правомощия ще са по "провеждане на процедура за оценяване на съответствието спрямо спецификациите, годността за ползване на съставните елементи на оперативната съвместимост". Определя се и редът за издаване на разрешение от председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" въз основа на решение на управителния съвет на агенцията, както и последиците от неговото прекратяване.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crn1506472378533495 avatar :-|
    Ivelin Tenev
    • - 2
    • + 3

    Кой ги мисли тези глупости?

    Нередност?
  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 2
    • + 3

    Само така! Този народ трябва да се научи да си плаща глобите.

    Нередност?
  • 3
    svetko avatar :-|
    Svetko
    • - 2
    • + 1

    с други думи - банановата република още не е в състояние да си събира вземанията и се чуди какви заместващи мерки да измисли, вместо да си реши главния проблем...
    ако съдии изпълнители започнат да прибират коли и да запорират банкови сметки и заплати, ще започне матр'яла да си плаща глобите. Сега просто ще дойде още една глоба за неминат технически преглед отгоре на купчината.

    Нередност?
  • 4
    ss avatar :-P
    SS
    • - 3
    • + 3

    Значи масово ще се кара и без прегледи ...

    Нередност?
  • 5
    imc1526921190564378 avatar :-P
    Neven Arabadzhiev
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#4] от "SS":

    3 месеца без преглед и колата отиваза скрап... честито

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал